Permalänk
Medlem

Hjälp att välja datorskärm

Tjena!

Det har blivit dags för en ny skärm och jag vet inte riktigt vilken man ska välja..

Mina tankegångar är:
1080p/1440p/4K upplösning?
16:9 eller 21:9 ultrabred?
IPS/PLS/LED panel?
60/144Hz?
Helst 27".

Tanken är att skärmen ska användas till mestadels spelande och även lite film/serier.
Datorn som ska driva detta kommer innehålla i7 6700K, Nvidia GTX 1080/1080ti, ett framtida bygge som händer i vinter, men jag är i behov av en skärm redan nu till den nuvarande datorn som inte är lika kraftfull. Det är meningen att ha lite planering i förväg och att redan ha köpt in skärm och kringutrustning innan och bara ha datorn kvar

Nu till mina frågor..
Är det värt att köpa en 4K skärm, eller är det några år kvar innan man verkligen kan köra spel i den upplösningen, samt är det värt att vara framtidssäker genom att köpa en 4K upplöst skärm?

Ifall 4K inte är värt i nuläget, vill man titta på 1440p eller 1080p? Hur stor är skillnaden i spel?

För er som har erfarenhet av 16:9 vs 21:9 ultrabreda skärmar, hur skiljer det sig i spel när man kör 16:9 eller en stor 21:9 ultrabred skärm? Hur funkar det med spel i 21:9, blir betraktningsvinkeln större eller bara onödigt utdraget på kanterna?

För att slå ihop två frågor i en, jag har haft en IPS panel länge nu och tycker att den är betydligt bättre i färger än en vanlig LED, men det finns inte många 144Hz skärmar som även har IPS panel vad jag har sett. Finns det någon vettig 144Hz skärm med IPS panel som är värd sitt pris, eller ska man istället kolla på en bra LED?
Sen har jag även sett att Samsung använder sig av PLS paneler, hur är dessa jämfört med IPS/LED?

Hoppas man kan slå ihop mina krav till en "perfekt" skärm, är tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Två skärmar är aldrig bra om man skall spela på dem.
Då hamnar siktet mittemellan skärmanrna...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Två skärmar är aldrig bra om man skall spela på dem.
Då hamnar siktet mittemellan skärmanrna...

Helt rätt, jag tänkte lite fel där