Ny ssd, klarar min dator av den?

Permalänk
Medlem

Ny ssd, klarar min dator av den?

Hej jag sitter med asus rog hero 7 med Intel Core i7 4790K.
Funderar på att skaffa ny ssd, https://www.inet.se/produkt/4305126/samsung-950-series-pro-51...
Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe
Tänkte så moderkortet osv klarar av hastigheten.

Permalänk
Medlem

Ja. Ditt morderkort klarar av den där ssd.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Hej jag sitter med asus rog hero 7 med Intel Core i7 4790K.
Funderar på att skaffa ny ssd, https://www.inet.se/produkt/4305126/samsung-950-series-pro-51...
Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe
Tänkte så moderkortet osv klarar av hastigheten.

Är https://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VII_HERO/overview/ rätt kort?

Isf verkar dess M.2-slot vara PCIe 2.0 x2 (och dela kapacitet med PCIEX4_3-kortplatsen, som går från x4 till x2 när M.2 används).

(Se http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/MAXIMUS-VII-HERO/... sidor "1-24" samt "1-26".)

PCIe 2.0 x2 är kanske något i underkant för att få ut absolut max av 950 Pro, men tycker ändå inte att det låter helt vansinnigt.

Något jag dock inte kunnat bekräfta är att kortet gillar att boota från NVMe. Ser inte att NVMe nämns någonstans varken i manualen eller specifikationerna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Något jag dock inte kunnat bekräfta är att kortet gillar att boota från NVMe. Ser inte att NVMe nämns någonstans varken i manualen eller specifikationerna.

En av nyheterna i UEFI-version 2601 är tydligen:
"3. Support NVMe"

Så jag antar att det innebär att det skall fungera förutsatt att du har (eller uppgraderar till) den versionen eller senare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Som evil_penguin säger så har moderkortet bara en 10 Gb/s M.2-plats, att jämföra med vanliga SATA 6 Gb/s. Samsung 950 PRO är en rätt tveksam investering även när man har en M.2-plats med full 32 Gb/s hastighet, eftersom man vid normal datoranvändning inte märker någon större skillnad jämfört mot en bra SATA-SSD.

Med andra ord så är det bättre att köpa en 850 EVO istället, den kostar mindre än hälften och du kommer troligtvis inte märka någon skillnad.

Permalänk
Medlem

@perost: Så du rekomenderar Samsung 850-series EVO 500GB mSATA
SATA 6,0 Gbit/s, Läshastighet: 540 MB/sek, Skrivhastighet: 520 MB/sek i raid istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

@perost: Så du rekomenderar Samsung 850-series EVO 500GB mSATA
SATA 6,0 Gbit/s, Läshastighet: 540 MB/sek, Skrivhastighet: 520 MB/sek i raid istället.

Nej, det där är mSATA-modellen som är gjord för laptops, ditt moderkort har ingen mSATA-port. 850 EVO finns också som M.2-enhet om det var den du tänkte på.

Men alla varianter av 850 EVO använder alltså SATA för att kommunicera, även M.2-modellen, så prestandamässigt spelar det ingen roll vilken du väljer. Om du väljer M.2-modellen så kommer du däremot bara fylla upp M.2-porten i onödan, och den är dessutom aningen dyrare. Så jag rekommenderar den vanliga SATA-modellen.

RAID är däremot inget jag rekommenderar, om du inte absolut behöver högre bandbredd än vad en SSD ger. Annars är det mest nackdelar med RAID av SSD. Bandbredden är inte särskilt viktig vid normal datoranvändning, det är åtkomsttiderna som gör SSDer så snabba där.