Budgetbygge till sonen (Minecraft and beyond)

Permalänk
Medlem

Budgetbygge till sonen (Minecraft and beyond)

Hejsan,

Det är nog en 6 år sedan jag satte ihop en egen dator så jag har inte riktigt koll längre. Har googlat runt lite i jakten på en balanserad budgetdator som går att uppgradera framöver allt eftersom. I dag skall den användas primärt till Mincecraft, Roblox och youtube.

Jag har sen skärm och tangentbord samt OS sedan tidigare. Tanken var att landa runt 5000 och kunna uppgradera med dedikerat grafikkort senare om det behövs. Har förstått att det integrerade grafikkortet borde fungera bra till mincecraft?

Vad tro i om detta?

CPU: Intel Core i3 6100 3.7 GHz 3MB 1151 - 1290kr
ASRock H110M-ITX/AC 1151 849kr
Chasi: BitFenix Prodigy (Röd/Svart) 849kr
Minne: Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL14 Fury Black 698kr
Nätagg: Fractal Design Integra M 450W 549kr
HDD: Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB 849kr
Logitech RX250 119kr

Just ja, tanken är att sonen ska få byga ihop det hela själv så inga uberjävligt trånga/stora komponenter som orsakar blod svett och tårar. hade t.ex hellre sett en BeQuiet! agg, men de är 160mm stora vilket är på gränsen för vad chassit pallar med.

Chassit måste vara rött. bara rött, inget annat än rött. Absolut inga andra lternativ duger. Inte ens bättre och billigare varianter. Rött.

Permalänk
Medlem

tänkte redan medans jag läste att i3 system blir perfekt, starkt för det tänkta syftet samt kan uppgraderas i framtiden, tycker det ser bra ut.

däremot har jag inte alls kollar hur inbyggd grafik hanterar minecraft men spelet är väl mest cpu bundet vill jag minnas

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

@Laggzor: Tackar. Det blev en beställning .

Permalänk
Medlem
Skrivet av winona2k:

@Laggzor: Tackar. Det blev en beställning .

Du kan få ned priset några hundralappar beroende på butik. Netonnet har endel kampanjer på budgetdelar. Setup ser bra ut, men behövs verkligen 16gb minne?

Permalänk

16 GB ram behövs ej och ett begagnat grafikkort för ca 300 som tex GTX 650-gtx660 skulle blivit perfekt istället för den inbyggda grafiken i processorn

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem

Nej 16 GB var nog overkill. Men det kostade bara 290kr mer så jag tog det ändå. Har för mig att jag läst att det integrerade kortet drog nytta av dual channel så ville inte bara ha en sticka. Framtidsäkrad minnesmässigt är den i alla fall Så kan jag ju lägga cachen helt i RAM också, men det had nog gått bra även med mindre.

@ 3mil123 Han kommer troligen ärva mitt 670 i något led, kanske när 1060 kommer. I dag behövs det inte. Minecraft går runt 80fps med allt maxat på det integrerade kortet.

blev en liten kylare också, det ingår ju i allmänbildningen att kunna montera en cpu kylare:
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs