Köpråd ny dator för cirka 7-8000 kr

Permalänk

Köpråd ny dator för cirka 7-8000 kr

Hej!

Min dator håller på att lägga av och har därför bestämt mig för införskaffa en ny. Valet har hamnat på att bygga en dator för första gången. Har dock inte riktigt hängt med i datorutvecklingen det senaste decenniet men har spenderat en del timmar åt att försöka komma ikapp på vad som är bra i dagsläget.

Min budget ligger någonstans vid 7-8000 kr. 6999 om ni frågar frugan och 8500 om ni frågar mig

Datorns främsta användningsområde är att streama samt spela upp mediafiler på TV:n. Har den ständigt kopplad med hdmi som nuvarande lösning. Men jag vill också ha möjlighet att spela nya spel utan att datorn ska behöva låta som en jetmotor. Tänker då kanske främst på civilization, total war samt heroes of might and magic.

Jag har funderat fram följande komponenter:

Moderkort: Asus Z97-P 799 kr
Processor: Intel Core i5 4460 3,2GHz Socket 1150 Box 1799 kr
Grafikkort: Asus GeForce GTX 960 Strix DirectCU II OC HDMI 3xDP 2GB 1790 kr
RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB 599 kr
(Ljudkort): Asus Xonar DGX 400 kr
Nätaggregat: Corsair CX600M 600W 700 kr
Hårddisk: Samsung 750 EVO Series MZ-750250 250GB 749 kr
DVD: Asus DRW-24F1ST 173 kr
Chassi: Corsair Carbide 330R Blackout Edition 899 kr

Totalsumma: 7908 kr.

Önskar era tankar kring detta bygge. Finns det något som ser helgalet ut? Är det något jag kan spara in på för att lägga mer krut på en viktigare komponent?

Några av mina tankar kring ovanstående komponenter:

Valet av chassi föll på att jag inte vill ha kontakter i fronten som är riktade uppåt, detta för att slippa allt bös som hamnar i outnyttjade uttag samt att jag vill ha plats för en dvd-spelare samt eventuellt en minneskortläsare.

Jag har två externa hdds med en total lagringskapacitet på 5 TB så jag tänker att en ssd med 250 GB räcker.

Gällande processorn funderade jag länge på om man ska satsa på någon man kan överklocka. Men där är jag ute på djupt vatten. Har aldrig gjort det och vet inte vart jag skulle börja så valde helt enkelt ett billigare alternativ.

Ljudkortet vet jag inte om man behöver? Räcker det med moderkortets integrerade?

Skulle det räcka med ett nätaggregat med mindre watt?

Är det värt att välja 4 gb grafikkort istället för 2 gb? hur stor är skillnaden i förhållande till prisskillnaden?

Moderkort: Är det dumt att inte redan nu välja socket 1151 om man blickar 2-3 år framåt? Håller 1150 måttet i några år?

Tacksam för er hjälp!

Mvh / Henrik

Permalänk
Medlem

Grafikkortet, de finns billiga gtx 970 nu för 2390kr. Ta ett sådant istället, då de är fasen så mycke bättre. Ett 960 är inte ett bra kort.

Har du inte råd med det, ta då bort ljudkortet och dvd läsarn.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Grafikkortet, de finns billiga gtx 970 nu för 2390kr. Ta ett sådant istället, då de är fasen så mycke bättre. Ett 960 är inte ett bra kort.

Har du inte råd med det, ta då bort ljudkortet och dvd läsarn.

Verkar som att det får bli Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB för 2599 isåfall. Snabbläste lite om Asus GeForce GTX 970 Turbo HDMI DP 2xDVI 4GB som kostar 2390 och det verkar som att många är missnöjda med kylningen och att fläkten låter mycket. Blir en saftig prishöjning mot 960-kortet men om det inte är bra så håller jag med om att det kan vara värt att lägga extra pengar här.
Tack för din hjälp!

Permalänk

@Engborg87: Ser ingen anledning till att välja den äldre plattformen med socket 1150, Haswell och DDR3 framför den nyare plattformen med socket 1151, Skylake och DDR4. Visst sparar du ett par hundringar, men det är endast "dumsnålt" anser jag.
Behöver du ett separat ljudkort? Och en DVD-läsare i en dator 2016?
Ska du köpa ett GTX 970 föreslår jag ett begagnat.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

@Engborg87: Ser ingen anledning till att välja den äldre plattformen med socket 1150, Haswell och DDR3 framför den nyare plattformen med socket 1151, Skylake och DDR4. Visst sparar du ett par hundringar, men det är endast "dumsnålt" anser jag.
Behöver du ett separat ljudkort? Och en DVD-läsare i en dator 2016?
Ska du köpa ett GTX 970 föreslår jag ett begagnat.

Nej ljudkort vet jag inte om jag behöver ärligt talat. Är bara glad om jag slipper
Det känns så konstigt att ha en dator utan dvd-läsare. Gammalmodig kanske haha. Men du kanske har rätt. Jag kan ju lägga till det senare om jag känner ett behov.
Har du något bra förslag på processor med 1151?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engborg87:

Nej ljudkort vet jag inte om jag behöver ärligt talat. Är bara glad om jag slipper
Det känns så konstigt att ha en dator utan dvd-läsare. Gammalmodig kanske haha. Men du kanske har rätt. Jag kan ju lägga till det senare om jag känner ett behov.
Har du något bra förslag på processor med 1151?

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/101743

Gjorde en snabb lista minskade ned RAM till 8GB för att spara pengar. Valde Z170 moderkort och K processor som går att överklocka bra. Chassi och nätagg är lite budget men inte dåliga prylar. Totalt 5865kr

lägg till 240kr för win 10:
http://www.kinguin.net/se/category/19429/windows-10-professio...

Så är det bara grafikkort kvar. Det ska du kika på efter 29e Juni dådet kan bli prisfall på vissa modeller. Alternativt kika på 4GB varianten av nya AMD RX 480 som släpps då. Så kan du dividera med frugan hur mycket du ska spendera.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/101743

Gjorde en snabb lista minskade ned RAM till 8GB för att spara pengar. Valde Z170 moderkort och K processor som går att överklocka bra. Chassi och nätagg är lite budget men inte dåliga prylar. Totalt 5865kr

lägg till 240kr för win 10:
http://www.kinguin.net/se/category/19429/windows-10-professio...

Så är det bara grafikkort kvar. Det ska du kika på efter 29e Juni dådet kan bli prisfall på vissa modeller. Alternativt kika på 4GB varianten av nya AMD RX 480 som släpps då. Så kan du dividera med frugan hur mycket du ska spendera.

Sedan kan du även möjligtvis få tillbaka 320:- på moderkortet och processorn
https://toptechcashback.com/se/sv/pages/cpumb/qualifying

Permalänk
Skrivet av VinterX:

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/101743

Gjorde en snabb lista minskade ned RAM till 8GB för att spara pengar. Valde Z170 moderkort och K processor som går att överklocka bra. Chassi och nätagg är lite budget men inte dåliga prylar. Totalt 5865kr

lägg till 240kr för win 10:
http://www.kinguin.net/se/category/19429/windows-10-professio...

Så är det bara grafikkort kvar. Det ska du kika på efter 29e Juni dådet kan bli prisfall på vissa modeller. Alternativt kika på 4GB varianten av nya AMD RX 480 som släpps då. Så kan du dividera med frugan hur mycket du ska spendera.

Den kundvagnen ser intressant ut. Men räcker det med 8 gb RAM?

Då avvaktar jag med att bestämma grafikkort tills den 29:e. Tack för infon

Permalänk

För att summera lite:

Jag har nu köpt chassit Corsair Carbide 330R Blackout Edition för 516 kr då jag lyckades hitta den som fynd samt hade rabattkupong.

Kvar är bara resten av datorn

Planen är just nu följande komponenter:
Gigabyte Z170-GAMING K3
Intel Core i5 6600 3.3 GHz 6MB
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC21300/2666MHz CL16 2x8GB
Corsair CX600M 600W
Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB

Totalsumma hittills utan grafikkort: 5999 kr.
Grafikkortet väntar jag med tills imorgon. Min största fundering fram tills dess är:

Gör jag rätt som köper den låsta processorn? Jag hade ändå inte tänkt att pilla med överklockning. Hur bra är den medföljande kylningen?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Skrivet av Engborg87:

Gör jag rätt som köper den låsta processorn? Jag hade ändå inte tänkt att pilla med överklockning. Hur bra är den medföljande kylningen?

Nej det tycker jag inte. Köp den upplåsta varianten för en högre basklock, möjligheten att överklocka om du nu skulle komma på andra tankar (du har ju redan ett Z170-mobo)samt ett högre andrahandsvärde.
Stock-kylaren är funktionell, varken mer eller mindre skulle jag säga. En eftermarknadskylare är både bättre och tystare.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Nej det tycker jag inte. Köp den upplåsta varianten för en högre basklock, möjligheten att överklocka om du nu skulle komma på andra tankar (du har ju redan ett Z170-mobo)samt ett högre andrahandsvärde.
Stock-kylaren är funktionell, varken mer eller mindre skulle jag säga. En eftermarknadskylare är både bättre och tystare.

Ok, då köper jag 6600k. Tack för hjälpen!

Permalänk

Nu är det klart!

Följande komponenter blev det tillslut:

Gigabyte Z170-GAMING K3-EU
Intel Core i5 6600K 3,5GHz Socket 1151 Box without Cooler
cooler master hyper 212 evo
Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC21300/2666MHz CL16 2x8GB
Corsair CX600M 600W
Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB
Corsair Carbide 330R Blackout Edition

Total kostnad 8871 kr. Blev lite dyrare än jag hade tänkt men hoppas att det är värt det och att alla komponenter drar jämnt

Tack för all er hjälp!

Permalänk
Medlem

Det kommer att fungera