Dela Raspberry Pi till win via Samba (behöver inloggning)?

Permalänk
Medlem

Dela Raspberry Pi till win via Samba (behöver inloggning)?

Hejsan alla.

Nu är det så att jag har försökt ge mej på att dela min pi till resten av nätverket.
Jag kan se mappen jag skapade och delade via samba MEN när jag ska in på pihome mappen så kommer den där lilla inloggningsrutan upp.
Jag har försökt tagit bort lösenordsskydd vid delning men den poppar upp ändå. Går det att ta bort detta via terminalen i Rasbian?

Jag har verkligen använt mej av alla lösenord å användarnamn jag kan komma på. har även ändrat lösenord och användarnamn på både min Pi och vanliga dator men den vill inte släppa in mej.

om jag går in via min win dator, är det då win datorns inloggningsuppgifter jag ska använda eller Pi:ens uppgifter? har försökt med båda men ger samma resultat.

inloggning

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Hur ser din smb.conf ut? Rent spontant låter det som att du behöver lägga till:

[global] guest account = nobody map to guest = bad user [pihome] guest ok = yes

Exakt vad detta gör kan du läsa i smb.conf-dokumentationen.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

@Nagelfar: det är tyvärr inte så enkelt som att använda något av de lösenord du redan har utan Samba använder en egen lösenordsdatabas. Du sätter ett lösenord med kommandot

smbpasswd -a Nagelfar83

Därefter skall du kunna logga in på din share med samma användarnamn som på din RPi och det nya lösenordet. Alternativet är att sätta "guest ok=yes" som Fille föreslår men då är den öppen för alla användare på ditt nätverk.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: kanon det funkade

Nu till nästa problem. Står att pihome inte kunde hittas hehe.
Ska tillägga att jag har typ hållit på med en Pi i ca 2 veckor allt som allt så min kunskap är snällt sagt aningen begränsat

Ska in å kika lite i samba conf. Läste någe om Netbios kan ställa till det lite för en.

Edit: Eller så kunde man ju faktiskt uppdatera nätverket för att se att jag skapade en ny mapp och inte använde mej av den befintliga

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Här har jag skrivit lite korta guider om saker som jag lurat ut på min raspberry pi. Kanske kan något vara av intresse? http://raspberry-pi.nu