Vill börja lägga spelvideor på Youtube och behöver hjälp

Permalänk

Vill börja lägga spelvideor på Youtube och behöver hjälp

Hej, jag är en tjej som streamar spel främst Fifa 16. Jag har ca 200 st följare på Twitch och det är många tittare som frågar mig om jag har en Youtube kanal vilket jag inte har än men jag planerar starta en Youtube kanal för att lägga upp mina spelvideor. Jag är ny vad gäller Twitch och lägga upp videor på Youtube så jag har inte mycket kunskaper vad gäller teknik, såsom redigering.
Jag har nu en Xbox one med Kinect som jag streamar Fifa16. Eftersom min nuvarande Asus laptop är 4 år gammal och klarar inte av många saker så jag planerar köpa en kraftig och snabb laptop som klarar många saker, har inte bestämt än vilket laptop det blir men tänkte lägga budget på 10 000 kr. Jag har även en Tritton Xbox one Headset som jag använder. Också Logitech Webbkamera HD Pro C920 som jag inte har använt länge då jag kör med Xbox one Kinect.

Mina frågor till er är "Vad behöver jag för att börja lägga upp spelvideor på Youtube eller vad behöver jag köpa för att börja lägga upp spelvideor på Youtube"? Många Youtubare som lägger upp Fifa16 spelvideor använder ett program som heter Elgato och jag har förstod att jag behöver köpa denna program Elgato men vilken Elgato?Och ska man använda den till Xbox one/laptop?
Vilken redigerings program ska man ha för att redigera spelvideor och sen lägga upp Youtube? Är det svårt eller lätt redigera videor?

Behöver jag köpa en ny HD videokamera som filmar när jag spelar Fifa16? Och hur spelar man in "ljudet" när jag spelar Fifa16? Jag har sett några Youtubare som använder programmet Audiocity, köper man den/laddar man den ner gratis någonstans?

Sista frågan, när man googlar om t ex "tjäna pengar på Youtube videor står att "Om du väljer att använda innehåll från tredje part i ett videoklipp måste du se till att du har rättigheter att använda och generera intäkter från innehållet på YouTube. Om du vill kunna tjäna pengar på videoklipp med innehåll du inte har skapat måste du äga alla nödvändiga rättigheter att i kommersiellt syfte använda alla bild- och ljudelement som tillhör tredje part.
Det inkluderar (men är inte begränsat till)

logotyper
miniatyrbilder
intro-, outro- och bakgrundsmusik
programvarugränssnitt
tv-spel."

Hur får man rättigheterna då? Ska man ta kontakt med EA sports som äger Fifa16 och fråga om man får använda deras spel till Youtube videor? Det är många Youtubare som spelar olika tv spel t.ex Fifa16 som dem lägger upp på Youtube och tjänar stora pengar. Hur kan dem använda/tjäna pengar på Fifa16 (Youtube) när de inte äger rättigheterna? Hur går det till?

Jag är tacksam för alla svar jag får av er och hoppas ni har tålamod med mina frågor. Jag är ny som sagt vad gäller dagens teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaming123:

Hej, jag är en tjej som streamar spel främst Fifa 16. Jag har ca 200 st följare på Twitch och det är många tittare som frågar mig om jag har en Youtube kanal vilket jag inte har än men jag planerar starta en Youtube kanal för att lägga upp mina spelvideor. Jag är ny vad gäller Twitch och lägga upp videor på Youtube så jag har inte mycket kunskaper vad gäller teknik, såsom redigering.
Jag har nu en Xbox one med Kinect som jag streamar Fifa16. Eftersom min nuvarande Asus laptop är 4 år gammal och klarar inte av många saker så jag planerar köpa en kraftig och snabb laptop som klarar många saker, har inte bestämt än vilket laptop det blir men tänkte lägga budget på 10 000 kr. Jag har även en Tritton Xbox one Headset som jag använder. Också Logitech Webbkamera HD Pro C920 som jag inte har använt länge då jag kör med Xbox one Kinect.

Mina frågor till er är "Vad behöver jag för att börja lägga upp spelvideor på Youtube eller vad behöver jag köpa för att börja lägga upp spelvideor på Youtube"? Många Youtubare som lägger upp Fifa16 spelvideor använder ett program som heter Elgato och jag har förstod att jag behöver köpa denna program Elgato men vilken Elgato?Och ska man använda den till Xbox one/laptop?
Vilken redigerings program ska man ha för att redigera spelvideor och sen lägga upp Youtube? Är det svårt eller lätt redigera videor?

Behöver jag köpa en ny HD videokamera som filmar när jag spelar Fifa16? Och hur spelar man in "ljudet" när jag spelar Fifa16? Jag har sett några Youtubare som använder programmet Audiocity, köper man den/laddar man den ner gratis någonstans?

Sista frågan, när man googlar om t ex "tjäna pengar på Youtube videor står att "Om du väljer att använda innehåll från tredje part i ett videoklipp måste du se till att du har rättigheter att använda och generera intäkter från innehållet på YouTube. Om du vill kunna tjäna pengar på videoklipp med innehåll du inte har skapat måste du äga alla nödvändiga rättigheter att i kommersiellt syfte använda alla bild- och ljudelement som tillhör tredje part.
Det inkluderar (men är inte begränsat till)

logotyper
miniatyrbilder
intro-, outro- och bakgrundsmusik
programvarugränssnitt
tv-spel."

Hur får man rättigheterna då? Ska man ta kontakt med EA sports som äger Fifa16 och fråga om man får använda deras spel till Youtube videor? Det är många Youtubare som spelar olika tv spel t.ex Fifa16 som dem lägger upp på Youtube och tjänar stora pengar. Hur kan dem använda/tjäna pengar på Fifa16 (Youtube) när de inte äger rättigheterna? Hur går det till?

Jag är tacksam för alla svar jag får av er och hoppas ni har tålamod med mina frågor. Jag är ny som sagt vad gäller dagens teknik.

Är ingen expert inom området men kan iaf svara på några av dina frågor:

Vad gäller Elgato så är det väl till att börja med ett företagsnamn men de gör hursomhelst hårdvara snarare än mjukvara. Se t.ex. https://www.elgato.com/en/gaming

Gällande mjukvara för videoredigering så är väl två av jättarna: https://www.adobe.com/products/premiere.html och http://www.sonycreativesoftware.com/vegassoftware

Antar att du menar Audacity, det är gratis och finns här: http://www.audacityteam.org/

Vad gäller rättigheter så tycker jag att det verkar vara en riktig djungel och det är nog ganska så säkert att mycket inte sköts formellt rätt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@gaming123: Det dom flesta använder (inklusive jag själv) för att spela in konsol är en Elgato HD60. Det finns lite olika versioner, även interna för stationära datorer.

Du kan spela in med Elgatos egna program eller t.ex. Open Broadcaster. Du kan även använda en vanlig webbkamera som kopplas in separat i samma dator du kopplar in Elgaton i, samt separat ljudsladd för mikrofon. Sen kan du antingen fixa till videon i t.ex. Adobe Premiere efteråt, eller bara ladda up live-resultatet med mikrofonljud och PiP (picture-in-picture) webbkamera-overlay direkt.

Du behöver inga avancerade andra kameror, man kopplar in Elgaton mellan Xboxen och TVn, så drar man en extra sladd in i datorn som får en kopia av bilden på TVn som den spelar in, samt lägger till webbkamerabild och mikrofonljud till.

Det kan dock vara viss fördröjning mellan det som syns på TVn där du spelar, och det som syns på datorn där du spelar in. Det kan du undvika med Elgatos nya produkt för stationära datorer, den kräver dock en stor burk (länk).

Det kan vara lite trixigt att spela in och streama samtidigt om du vill använda Open Broadcaster och streama från datorn, jag brukar antingen streama direkt från min PS4, eller bara spela in. Dock tror jag det går att lösa med lite läsande på forum, reddit osv.

Det finns andra liknande lösningar som är lite krångligare att få igång, men som enligt vissa (inte mig, men folk som streamar väldigt mycket) funkar bättre om man vill streama och spela in samtidigt. Ett exempel som jag själv inte testat men som funkar för många är AverMedia U3.

Sen kan man ju numer exportera video direkt till YouTube från Twitch, du kan ju dessutom helt enkelt ladda ner videon från Twitch och editera den i Premiere eller liknande om du vill stoppa in intro osv. Då slipper du eventuella datorkraftproblem med att streama och spela in samtidigt, men istället blir du ju tvungen att spendera tid med att ladda ner från Twitch. Dessutom har exporten till YouTube från Twitch inte funkat bra på senare tid, ibland måste man försöka tio-tjugo gånger innan det verkar hända någonting och även då kan det ta någon dag innan det dyker upp på YouTube.