Ingen bild på skärmen när komponenterna sitter i chassit

Permalänk

Ingen bild på skärmen när komponenterna sitter i chassit

Hej!

Har ett mystiskt fel på min dator. När moderkortet är placerat i chassit så startar allting upp som det ska (inga felmeddelande på något sätt) men jag får aldrig någon bild på skärmen. Har testat olika skärmar och det är inget fel på dem. Moderkortet, processorn, nätaggregatet och minnena är helt nya. Det som är lite mystiskt är att allting funkade i typ en vecka innan det helt dog. Hade samma problem med mina gamla grejor så därför köpte jag nytt då jag trodde något va kasst. En annan lite konstig grej är att om jag plockar ut allt ur chassit så funkar allting utan problem. Därför känns det lite som att det inte borde vara något fel på någon av komponenterna.

Allting är rätt installerat när det är i chassit. Har kollat kablar och allt hur många gånger som helst.

Men vad är det då som gör att det funkar utanför chassit men inte i?

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

Distanser monterade i chassit till moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Japp, alla är på plats och lagom åtskruvade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte9308:

Japp, alla är på plats och lagom åtskruvade.

Och bara där det är hål i moderkortet? Sitter ingen extra under moderkortet?

Edit: känns ju rent spontant som kortslutning mot chassit då det fungerar utanför, och då är i princip det enda rimliga en felmonterad distans.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Har kollat alla distanser och kan inte hitta någon som sitter fel. Tyckte själv att en felmonterad distans borde vara problemet men som sagt så är alla på plats där de ska vara :/

Permalänk
Medlem

Inget annat i chassit som ligger mot moderkortet då? Typ vid IO plåten eller liknande.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Har redan plockat bort den. Trodde att den kanske störde på något vis.
Datorn är på som vanligt men visar inget på skärmen.

Permalänk
Medlem

Låter som något ta i moderkortet har haft liknande fel själv kom på sen att det var vattenblock på grafikkort som nudda usb

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Provade precis att ta bort alla skruvar som håller moderkortet på plats. Flyttade kortet typ 1 mm mot fronten och då startade allt utan problem :/ Kan själva skruvarna ner i distanserna störa?

Permalänk

Funkar att fästa några skruvar och kan få datorn att funka korrekt. Men chassit måste ligga ner, ställer jag det upp så startar inte bilden. :/

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad, rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

§ 3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet. Om man är osäker på var en tråd ska placeras kan man skapa den i en forumdel som verkar lämplig och sedan anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna för att få placeringen kontrollerad.

Vi har även raderat dina två andra trådar på samma ämne, att skapa flera trådar om samma sak är inte tillåtet.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Det är uppfattat!

Har dock kvar problemet och behöver fortfarande hjälp.

Permalänk
Medlem

Du har bättre chanser att få hjälp, om du talar om vad du har för komponenter.

De som är synska(ser syner) är nog mer vanliga på flashback.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte9308:

Funkar att fästa några skruvar och kan få datorn att funka korrekt. Men chassit måste ligga ner, ställer jag det upp så startar inte bilden. :/

Har du granskat skruvhålen i moderkortet noga, och kollat så att det verkligen inte finns något som kan kortsluta någonstans? Om du har möjlighet så får du gärna slänga upp lite bilder på moderkortet där hålen syns, både på framsidan och baksidan.

En annan lite långsökt tanke är att något är fel på CPU-sockeln, antingen en pinne som blivit lite böjd eller att kylaren sitter fel på något sätt. När datorn ställs upp så ändras ju tryckfördelningen lite på sockeln. Men det förklarar ju inte riktigt varför datorn startade när du flyttade moderkortet lite.

Permalänk

Har tittat lite närmare på det du skrev om att något är fel på cpun. Det jag har märkt är att om jag trycker ytterst lite på kylaren så antingen startar inte datorn eller om den är igång så hänger den sig direkt. Tänkte att jag ska plocka av kylaren och cpun och kolla så att allt är som det ska. Ska även ta loss moderkortet och kolla baksidan så att allt är helt och att där verkligen inte är någonting på kortet som rör vid chassit, som i sin tur kortsluter allt. Det skulle kunna förklara varför den dör när man lägger lite tryck på.

Skulle en böjd pinne på cpun förklara felet eller hade felet varit konstant om det hade varit en böjd pinne?