Permalänk
Medlem

97-100% användning av RAM i idle

OBS: PROBLEMET ÄR LÖST OCH LÖSNINGEN FINNS LÄNGST NER I DETTA INLÄGG.

Har precis installerat om Windows 10 Home 64bit och har nu problem med att datorn slukar allt RAM nästan direkt efter att jag startat. 2x4GB

Användning : 7,7GB/8GB
Tillgänglig: 274 MB
Icke växlingsbar pool: 6,9 GB
växlingsbar pool: 208MB

Processer & användning:
Chrome - 200MB
Systemminne och komprimerat minne - 120MB
Resten av alla processer tar i princip ingenting.

Från vad jag vet är detta ett vanligt "problem" och Windows använder mitt minne tills jag själv behöver det. Hur i helvete stänger man av denna jobbiga j*vla funktion? Uppskattar verkligen hjälp.

LÖSNING
Ifall du använder dig av killer NIC, ta bort mjukvaran från datorn och installera därefter den senaste drivrutinen för nätverkskortet.
Tack till Lemonillusion, Giplet och Tisae för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Lista hårdvara så kan vi snabbt konstatera att det är Killer NIC.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Lista hårdvara så kan vi snabbt konstatera att det är Killer NIC.

Killer NIC? Aldrig hört hehe

Vengeance 2x4
z97 g45
4670k
850 EVO 250gb.

Mer info behövs?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qaaka:

Killer NIC? Aldrig hört hehe

Vengeance 2x4
z97 g45
4670k
850 EVO 250gb.

Mer info behövs?

Konstigt att du aldrig hört det, det sitter en sådan krets på ditt moderkort.
Hämta de senaste drivrutinerna till nätverkskortet och välj anpassad installation samt att bara installera själva drivrutinen när du installerar dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Lista hårdvara så kan vi snabbt konstatera att det är Killer NIC.

Det slår aldrig fel

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Konstigt att du aldrig hört det, det sitter en sådan krets på ditt moderkort.
Hämta de senaste drivrutinerna till nätverkskortet och välj anpassad installation samt att bara installera själva drivrutinen när du installerar dem.

Har hämtat endast drivrutinen utan mjukvara från MSI nu och pekat på mappen genom enhetshanteraren. Satte precis igång datorn så jag sitter på 25% och hoppas innerligt att den inte går upp nå mer nu då.
Intressant att drivrutinen för nätverkskortet kan påverka RAM, skulle vara kul att veta mer detaljer angående detta.
Kan uppdatera ifall det inte fungerar men kan väl tacka dig och Lemonillusion i förväg för hjälpen även om det nu inte skulle funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

Har hämtat endast drivrutinen utan mjukvara från MSI nu och pekat på mappen genom enhetshanteraren. Satte precis igång datorn så jag sitter på 25% och hoppas innerligt att den inte går upp nå mer nu då.
Intressant att drivrutinen för nätverkskortet kan påverka RAM, skulle vara kul att veta mer detaljer angående detta.
Kan uppdatera ifall det inte fungerar men kan väl tacka dig och Lemonillusion i förväg för hjälpen även om det nu inte skulle funka

Det är bara att söka på google så får du massor av träffar Killer Network Manager har en minnesläcka vilket är anledningen till att RAM användning skjuter i taket.
Avinstallerade du managern också eller la du bara in drivrutinen? Är managern fortfarande där lär minnet dra iväg igen förr eller senare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det slår aldrig fel

Verkar som att alla vet om detta problem förutom jag.. Nu hoppas jag att det första sökresultatet för de som är i samma sits är denna tråd så att man slipper skiten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qaaka:

Har hämtat endast drivrutinen utan mjukvara från MSI nu och pekat på mappen genom enhetshanteraren. Satte precis igång datorn så jag sitter på 25% och hoppas innerligt att den inte går upp nå mer nu då.
Intressant att drivrutinen för nätverkskortet kan påverka RAM, skulle vara kul att veta mer detaljer angående detta.
Kan uppdatera ifall det inte fungerar men kan väl tacka dig och Lemonillusion i förväg för hjälpen även om det nu inte skulle funka

Sök på KillerNIC här på forumet eller Google så finns det massor med information. Kort sagt så finns det en minnesläcka i delen av drivrutinen som är relaterad till inställningsprogrammet som följer med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det är bara att söka på google så får du massor av träffar Killer Network Manager har en minnesläcka vilket är anledningen till att RAM användning skjuter i taket.
Avinstallerade du managern också eller la du bara in drivrutinen? Är managern fortfarande där lär minnet dra iväg igen förr eller senare.

Hittade faktiskt ingen som hade denna info som lösning.. Verkade vara andra problem.
Nej, det gjorde jag inte. Så jag ska ta bort "Qualcomm Atheros Killer Network Manager Suite" också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Skriv upp dig för medlemskap i "klubben" sedan.

Hahaha jag avlider! Nu känner man sig ju extra dum som inte hittat dessa trådar innan. Aja man får väl ta det då helt enkelt

EDIT: För att vara helt ärlig så hade de flesta väldigt kassa rubriker till skillnad från min helt felfria och magnifika rubrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

Hittade faktiskt ingen som hade denna info som lösning.. Verkade vara andra problem.
Nej, det gjorde jag inte. Så jag ska ta bort "Qualcomm Atheros Killer Network Manager Suite" också?

Ja den ska bort, troligtvis kommer din nya drivrutin tas bort samtidigt så du lär få installera den igen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ja den ska bort, troligtvis kommer din nya drivrutin tas bort samtidigt så du lär få installera den igen.

Hade också gissat på det men tydligen var den senaste redan installerad. Tack för hjälpen.