ITX med custom loop vattenkylning för en nybörjare- en del frågor

Permalänk
Medlem

ITX med custom loop vattenkylning för en nybörjare- en del frågor

Tjohej!

Dags för mig att ge sig in på det där med vattenkylning. Detta är första gången och söker mest bekräftelse på att jag tänker rätt.

Jag har tänkt att bygga i ett NZXT Manta chassi, dvs ett ITX system. Har kollat runt på nätet och det verkar som ett trevligt chassi att bygga i där man får plats med en 280/45mm radiator i fronten samt en 280/30mm radiator i toppen.
Har tänkt att koppla en 6700K samt ett grafikkort (har just nu ett Gtx 780 men blir ett RX480 alt Gtx 1080 i framtiden).
Tänkte köpa ett färdigt kit från EKWB P-280 ( samt utöka med en extra radiator från alphacool Länk.

Bifogar inköpeslistan ifall den är intressant: Prisjakt

En del frågor som jag hoppas ni kan svara på:

1. Funkar det utan problem att blanda olika radiatorer? Dessa två har samma gängstorlek eller hur?

2. Om jag köper extra fittings från EKWB, borde dessa passa till Alphacool radiatorn?

3. Är det pumpen eller fläktarna till radiatorerna som är PWM styrda? Eller kan man göra att både pump och fläktar styrs enl PWM?

4. Hur fäster man pumpen på enklast sätt? Det borde finnas plats att fästa den i botten på chassit mellan fläkten samt grafikkortet, men om det inte går, kan jag fästa det i fläkten på framsidan på ngot sätt?

5. Spelar det någon roll om fläktar med högt statiskt tryck monteras enl push eller pull på en radiator?

6. Är Vardar fläktarna bra eller finns det bättre som är värda att köpa? Noktua?

Några rekommendationer eller tips i övrigt?

Många frågor men tacksam för svar innan jag börjar ge mig in på okänd mark!

Permalänk
Medlem

inte ett dumt paket.

1 & 2: "alla" (finns garanterat undantag) vattenkylningskomponenter har så kallade G1/4-gängor och "alla" anslutningar passar denna standard. du kan använda bitspower i alphacool-radiatorer, alphacool i ek-reservoarer och allt vad du kan hitta på. tänk på att du behöver fler anslutningar om du lägger till en extra radiator.

3:båda är pwm

4: reservoaren och pumpen sitter ihop i det här kittet. var du ska sätta den ger jag mig inte på utan det får du komma fram till själv. föreslår att du kladdar ihop en enklare ritning för hur det hela ska gå ihop i paint så du är någorlunda förberedd. tänk också på hur du ska tömma den, det finns inget sådant i paketet. föreslår att du köper en https://www.ekwb.com/shop/fittings/extra/ball-valves som du sätter så långt ner i chassit som möjligt. tänk på att den har G1/4-honor på båda sidorna. när du vill tömma sätter du på en anslutning med en bit slang och öppnar ventilen så rinner det ut.

5: spelar ingen större roll, nej.

6: vardar är helt ok fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

inte ett dumt paket.

1 & 2: "alla" (finns garanterat undantag) vattenkylningskomponenter har så kallade G1/4-gängor och "alla" anslutningar passar denna standard. du kan använda bitspower i alphacool-radiatorer, alphacool i ek-reservoarer och allt vad du kan hitta på. tänk på att du behöver fler anslutningar om du lägger till en extra radiator.

3:båda är pwm

4: reservoaren och pumpen sitter ihop i det här kittet. var du ska sätta den ger jag mig inte på utan det får du komma fram till själv. föreslår att du kladdar ihop en enklare ritning för hur det hela ska gå ihop i paint så du är någorlunda förberedd. tänk också på hur du ska tömma den, det finns inget sådant i paketet. föreslår att du köper en https://www.ekwb.com/shop/fittings/extra/ball-valves som du sätter så långt ner i chassit som möjligt. tänk på att den har G1/4-honor på båda sidorna. när du vill tömma sätter du på en anslutning med en bit slang och öppnar ventilen så rinner det ut.

5: spelar ingen större roll, nej.

6: vardar är helt ok fläktar.

Tack för svaren!
Jag försöker nu ta reda på ifall en 280 i toppen passar om man samtidigt har en 280 på framsidan eller om detta gör att man inte kommer åt gängorna på framsidan. Detta eftersom gängorna måste peka uppåt för att komma åt dem.

Skickades från m.sweclockers.com