Snabbtest: Överklockad DVI är inget för Nvidia Pascal

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Överklockad DVI är inget för Nvidia Pascal

Att överklocka DVI kan ge högre bildfrekvenser än vad specifikationerna medger. SweClockers tester visar dock att detta inte fungerar smärtfritt med Nvidia Geforce GTX 1070 och GTX 1080.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min slutsats: begrav DVI, ju fortare standarden försvinner ur praktiskt bruk desto gladare blir jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: DVI har vissa fördelar dock, som det inbyggda stödet för både digitala och analoga signaler, visst är det en äldre standard men att bara avskaffa den "cold turkey" vore inte särskilt bra, inte minst för den enorma mängd skärmar & utrustning som bara har DVI/VGA att tillgå. Detta är givetvis inget problem i nya produkter utan sådant som folk redan äger. Det blir lite av ett moment 22, man kan inte ta bort det för att folk använder det och för att folk har det så använder man det osv.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Fuck min BenQ har inte ens DisplayPort....

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem

@Thor: Nja, DVI kontakter har många pinnar, och de digitala och analoga signalerna körs inte på samma protokoll utan har separata pinnar (de som ligger vid "pluset" är analoga, övriga är digitala). Egentligen kan man säga att det är två kablar som limmats ihop bara.

För att spara pengar på billiga produkter stödjer vissa tillverkare bara den digitala eller bara den analoga delen av DVI kontakten, och det finns även DVI-kablar där ena eller andra delen inte ens är inkopplad. (DVI-D, DVI-A, eller för båda delarna: DVI-I.)

Edit: kort och gott kan man säga att DVI tänktes vara en ersättare till VGA, eftersom den i princip har VGA inbyggt (vilket är varför en VGA-DVI adapter bara är en liten passiv plastbit med respektive kontakt på). Men trotts det så har VGA dött j*vligt långsamt, och nu dras vi istället med ytterligare en gammal kontakt i form av DVI.

XKCD:

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@Wiley: Såg nu att jag klarar mig "phew" min 1080 144hz

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte tänkt uppgradera mitt 780ti än, är fortfarande nöjd med min koreaskärm i dagsläget.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Så det går inte att överklocka över HDMI eller Displayport alls?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BrottOchStraff:

Så det går inte att överklocka över HDMI eller Displayport alls?

Jo, det gör vi hela tiden i testerna, nu senast med Philips 276E6. Tekniken som sådan har ett tak mycket högre än vad produkten sätter för gräns och då utnyttjar man den mellanskillnaden så gott det går. Och i en del produkter, likt Asus PG279Q och Acer Z35 använder man den marginalen på ett mer officiellt sätt.

Däremot är det sällsynt att kretsuppsättningarna går ovanför specificerad standard som i fallet med Koreskärmar och Nvidia-korten. Det är lite mer DVI-specifikt. 17 år gammal standard. Tekniken är billig att implementera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Fuck min BenQ har inte ens DisplayPort....

Min bänk har inga skärmutgångar alls

Permalänk
Medlem

Kul att man som ägare av en "Koreaskärm" får veta detta timmar innan man ska hämta ut ett 1080

Blir väl en ny skärm så småningom, men tills dess så blir det väl till att klocka ner skärmen innan man stänger av datorn, för att sedan klocka upp den igen.

Edit: Är det lugnt så länge man håller sig under 330 Mhz? Om jag klockar ner till 89 Hz så ligger jag under 330 MHz i 1440p, och då borde allt vara grönt va?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag gillar dvi av den enkla anledningen att stänger jag av skärmen så fattar inte datorn det så inget omorganiseras eller stör spel. Bara att koppla i en dvi kabel i en strömlös skärm och datorn tror att den är där så jag kan dumpa musen där under film när musen är på sängen.

Vad menas med kallstart dock? Ni sa att 8.1 fungerar med kallstart men inte om man besökte bios vid varmstarten. Ska datorn ha varit strömlös och startats eller bara helt avstängd för att räknas som en kallstart

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Bildexpert 📺

Kallstart = datorn varit avstängd. Win 8.1-datorn ville inte visa överklockad bild vid efter BIOS-besök oavsett om vi körde varm eller kall start.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite mer sweclockers-material! Mer sånt här vill man ju läsa! Får vi någonsin se lite mer seriös överklockning av grafikkort med t ex modifierad bios och vattenkylt osv?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Gäller detta på alla 1080? Läste någonstans att det endast drabbade Founders Edition, stammer det och att det isf funkar med partnerkort?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av era909:

Gäller detta på alla 1080? Läste någonstans att det endast drabbade Founders Edition, stammer det och att det isf funkar med partnerkort?

Testade just med MSI Geforce GTX 1080 Gaming X och det är precis samma problem. "No signal" efter omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Testade just med MSI Geforce GTX 1080 Gaming X och det är precis samma problem. "No signal" efter omstart.

Surt när man precis fått sitt 1080 levererat och sitter på en Qnix.

Men stort tack för att du provade!

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Är någon som har testa i windows 7?

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Medlem

Tråkigt. För oss med Korea-skärm

Och RX 480 kommer utan DVI. Får hoppas det kommer ett eftermarknadskort med det senare.

Visa signatur

Anton

Permalänk
Skrivet av antonbj:

Tråkigt. För oss med Korea-skärm

Och RX 480 kommer utan DVI. Får hoppas det kommer ett eftermarknadskort med det senare.

AMD har ju mer eller mindre dumpat DVI på alla sina nya kort och följt "avtalet" av att avveckla DVI. Det är både positivt och negativt, positivt är att DVI ska bort på marknaden, negativt är nog att många som köper kort för 2-3k klassen inte alltid sitter på senaste hårdvaran och kan förlora potentiella kunder på det sättet.

Har för mig att någon har påpekat att det finns DVI stöd på 480 PCB, har dock ingen fakta på den fronten och någon med mer vetskap kan nog fylla i.

Om det stämmer så kommer det garanterat finnas tredjeparts kort med DVI, även med standard PCB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jo, det gör vi hela tiden i testerna, nu senast med Philips 276E6. Tekniken som sådan har ett tak mycket högre än vad produkten sätter för gräns och då utnyttjar man den mellanskillnaden så gott det går. Och i en del produkter, likt Asus PG279Q och Acer Z35 använder man den marginalen på ett mer officiellt sätt.

Däremot är det sällsynt att kretsuppsättningarna går ovanför specificerad standard som i fallet med Koreskärmar och Nvidia-korten. Det är lite mer DVI-specifikt. 17 år gammal standard. Tekniken är billig att implementera.

Kvarstår problemet om man klockar över DP eller HDMI istället för DVI? För det låter annars som en väldigt enkel lösning.

Permalänk
Skrivet av Thor:

@backfeed: DVI har vissa fördelar dock, som det inbyggda stödet för både digitala och analoga signaler, visst är det en äldre standard men att bara avskaffa den "cold turkey" vore inte särskilt bra, inte minst för den enorma mängd skärmar & utrustning som bara har DVI/VGA att tillgå. Detta är givetvis inget problem i nya produkter utan sådant som folk redan äger. Det blir lite av ett moment 22, man kan inte ta bort det för att folk använder det och för att folk har det så använder man det osv.

Dock gäller detta bara low-end skärmar. Alla relevanta gaming skärmar samt gaming kort siktar ju på display port först och främst.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av biorrith:

Kvarstår problemet om man klockar över DP eller HDMI istället för DVI? För det låter annars som en väldigt enkel lösning.

DP och (modern) HDMI behöver inte överklockas för att nå över 330 MHz pixelklocka. Har man en skärm med exempelvis Displayport använder man så klart Displayport.

Permalänk
Medlem

Jahap så jag kan bara få ut 85hz på min Asus ROG Swift PG278Q om jag köper ett Geforce 1070 med windows 10. För med Amd r9 290 får jag ut samma 85hz över det får jag ingen signal med Displayport då.

Ska köpa ett 1070 nu så fort de kommer in på lager. Men får jag inte ut mina 144hz till BF1 vad gör jag då installerar windows 7?

Permalänk
Bildexpert 📺

@adapter: Asus ROG Swift PG278Q använder endast Displayport. Skärmen har inte ens DVI, än mindre överklockad sådan. Så innehållet i den här artikeln berör inte din situation på något som helst sätt.

PG278Q är dessutom en G-Sync-skärm, gjord för att köras ihop med ett Nvidia-kort. Så det enda du "förlorar" på att köra GTX1070 är att du slipper ditt nuvarande krångel.

Permalänk
Medlem

Tack för denna info. Blir att byta grafikkort efter att jag har bytt skärm alltså. Tur man sitter på ett 980Ti så att det håller ett tag till.

Permalänk
Medlem

Ifall ingen redan har påpekat detta skall problemet åtgärdas av Nvidia i en framtida driver, därav inte ett permanent problem.

https://forums.geforce.com/default/topic/946217/geforce-1000-...

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört om överklockad DVI före nu.

Visa signatur

AMD FX-8320 | Asus M5A97 R2.0 | Sapphire Radeon HD 7950 Boost Dual-X 3GB | Corsair XMS3 2x4GB 1333Mhz CL9 | 4X Noctua NF-A14 | Noctua NH-U12s | Evga Supernova 750 G2 | Fractal Design Arc Midi R2 | Western Digital Green WD20EZRX 2TB | Crucial MX100 256GB | Microsoft Windows 8.1 |

Permalänk
Medlem

Kan mitt problem ha med detta att göra?? Tangentbordet började skriva av sig själv när jag försökte överklocka min asus 1080 non oc .

Använder via DVI

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Ska vara löst med 368.81, här funkar det i alla fall med min Qnix att boota i 2560x1440 @ 100Hz. Kanske är dags att uppdatera nyheten?

https://forums.geforce.com/default/topic/946217/geforce-1000-...