Vad är OK och inte OK beteende? Gällande reklamation på surfplatta köpt från känd återförsäljare
Hej,
Först, vill ej säga vilket företag det gäller för att inte skapa problem. Jag har varit kund länge och handlat för en hel del kronor.
Bakgrund:
Jag köpte hösten/vintern 2013 en surfplatta som jag har varit nöjd med. Så i nuläget är den ca. 2,5 år gammal (inom reklamationstiden med andra ord).
Fram tills den senare tiden då den har börjat ladda ur sig över natten och ej startar samt att power-ljuset blinkar 5 gånger.
För att den ens skall börja ladda måste laddaren först stå ikopplat 1-2 timmar. Sen tar det x antall timmar innan den är fulladdat.
Så kan jag använda den som normalt fram tills den åter går i standby (typ när jag jobbar, eller sover) och när jag då skall använda den igen så är batteriet 100% tomt igen och man får upprepa det hela.
Jag ville göra reklamation och levererade in surfplattan till återförsäljaren i slutet av Maj. Efter ett par veckor så ger verkstan återförsäljaren info om att jag fick välja mellan att få den lagat för 1100 kronor eller så kunde de vara mycket hjälpsamma med att förstöra den för mig för 700 kronor (!). Inga andra val, inte ens "gör inget, betala bara undersökningsavgiften".
Jag frågar då förhandlaren om de tycker att detta beteende är vad man skall förvänta av en surfplatta efter ett par år. De tycker ju inte det men ändrar inte sitt beslut.
Givetvis accepterar jag inte detta och gör research runt just denna surfplattan och det visar sig att det är ett känt fel jag upplevt. Återförsäljaren vänder efter jag lagt fram "bevis" från olika forum och de säger nu att de skall ta det på "goodwill". Jag får nu besked om att jag får surfplattan tillbaka i slutet av Juli. Ja, just det. Juli!?
Asså. Det är jättebra att försäljaren vänder. Sättet det gjordes på är däremot inte bra.
Det känns INTE okej att få vänta ytterligare 1 månad för att få tillbaka min surfplatta. Det blir då 2 månader utan, med massa tjafs där emellan.
Och det känns INTE okej att få endast två val där det billigaste är ett fantastiskt erbjudande om att de kan förstöra min surfplatta för endast 700 kronor.
Vad tycker ni? Är det helt okej, och vad man bör förvänta, att vänta 2 månader när de säger de skall laga den utan kostnad?
Tacksam för era tankar.