Vad är OK och inte OK beteende? Gällande reklamation på surfplatta köpt från känd återförsäljare

Permalänk
Medlem

Vad är OK och inte OK beteende? Gällande reklamation på surfplatta köpt från känd återförsäljare

Hej,

Först, vill ej säga vilket företag det gäller för att inte skapa problem. Jag har varit kund länge och handlat för en hel del kronor.

Bakgrund:
Jag köpte hösten/vintern 2013 en surfplatta som jag har varit nöjd med. Så i nuläget är den ca. 2,5 år gammal (inom reklamationstiden med andra ord).
Fram tills den senare tiden då den har börjat ladda ur sig över natten och ej startar samt att power-ljuset blinkar 5 gånger.
För att den ens skall börja ladda måste laddaren först stå ikopplat 1-2 timmar. Sen tar det x antall timmar innan den är fulladdat.
Så kan jag använda den som normalt fram tills den åter går i standby (typ när jag jobbar, eller sover) och när jag då skall använda den igen så är batteriet 100% tomt igen och man får upprepa det hela.

Jag ville göra reklamation och levererade in surfplattan till återförsäljaren i slutet av Maj. Efter ett par veckor så ger verkstan återförsäljaren info om att jag fick välja mellan att få den lagat för 1100 kronor eller så kunde de vara mycket hjälpsamma med att förstöra den för mig för 700 kronor (!). Inga andra val, inte ens "gör inget, betala bara undersökningsavgiften".

Jag frågar då förhandlaren om de tycker att detta beteende är vad man skall förvänta av en surfplatta efter ett par år. De tycker ju inte det men ändrar inte sitt beslut.

Givetvis accepterar jag inte detta och gör research runt just denna surfplattan och det visar sig att det är ett känt fel jag upplevt. Återförsäljaren vänder efter jag lagt fram "bevis" från olika forum och de säger nu att de skall ta det på "goodwill". Jag får nu besked om att jag får surfplattan tillbaka i slutet av Juli. Ja, just det. Juli!?

Asså. Det är jättebra att försäljaren vänder. Sättet det gjordes på är däremot inte bra.
Det känns INTE okej att få vänta ytterligare 1 månad för att få tillbaka min surfplatta. Det blir då 2 månader utan, med massa tjafs där emellan.
Och det känns INTE okej att få endast två val där det billigaste är ett fantastiskt erbjudande om att de kan förstöra min surfplatta för endast 700 kronor.

Vad tycker ni? Är det helt okej, och vad man bör förvänta, att vänta 2 månader när de säger de skall laga den utan kostnad?

Tacksam för era tankar.

Permalänk
Medlem

@Xaurus:
hade du bevisat att det var ett ursprungsfel när du lämnade in den första gången?

läs på lite ang. reklamation. och ja tycker du ska vara glad som får det lagat. antagligen känner de att ze förlorar mer pengar på att tjafsaa med dig

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

@Xaurus:
hade du bevisat att det var ett ursprungsfel när du lämnade in den första gången?

läs på lite ang. reklamation. och ja tycker du ska vara glad som får det lagat. antagligen känner de att ze förlorar mer pengar på att tjafsaa med dig

Att bevisa att det är ett ursprungligt fel i detta fallet bör innebära att visa att surfplattan är i bra skick, utan yttre åverkan, att den ej har varit öppnad och att den har orginalmjukvara. Mer än så är svårt att "bevisa" som privatperson.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Godkänner säljaren reklamationen så finns det lagkrav på att det skall åtgärdas inom skälig tid, men vid ett goodwillärende är man utlämnad till just säljarens goodwill. Vad man kan göra är att starta en tvist för att försöka få reklamationen godkänd. Det kan dock bli svårt att styrka att det är ett ursprungsfel. Researchen som visar på att det är ett vanligt förekommande problem ger iofs en viss chans att vinna en sådan tvist, men själva tvisten lär ta längre tid att lösa än 1 månad, så det enklaste är nog att vänta på att de fixar den på goodwill...och protestera mot väntetiden genom att vända sig till en annan säljare vid framtida köp.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Frågan i det här fallet är om man ska se detta som ett godkänt reklamationsärende eller "goodwill", vad det nu skulle innebära. Det är märkligt om återförsäljare kan kringå konsumentköplagen genom att kalla det "goodwill" när de lagar eller ersätter produkter inom reklamationstiden. Jag tycker helt klart att du ska kräva att få dit ärende löst inom skälig tid, dvs ca ett par veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det är märkligt om återförsäljare kan kringå konsumentköplagen genom att kalla det "goodwill" när de lagar eller ersätter produkter inom reklamationstiden.

Om ett ärende klassas som goodwill så torde det snarast förutsätta att köparens reklamationsanspråk avslagits (om de gör vad lagen kräver skulle iaf inte jag kalla det goodwill).

Om reklamationen rätteligen nekats så är det absolut goodwill från säljaren att fixa problemet. Om reklamationen däremot felaktigt avslagits så finns följande två alternativ för köparen:
1. Acceptera (det felaktiga) avslaget, låt säljaren kalla det goodwill och få produkten lagad om 1 månad.
2. Dra tvisten till ARN/domstol, vinn, få produkten lagad om 6-12 månader.

Fördelen med alternativ 1 är att produkten fixas snabbare, medan alternativ 2 istället erbjuder en moralisk seger.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Läs hur reklamationsrätt fungerar: http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Fel-pa-varan/

Efter 2,5 år är det du som skall bevisa att detta är ett ursprunglig fel och eftersom du använt den i 2,5 år. Betyder det väl att det har fungerat utan problem och är inget fabrikationsfel från början.

Lithium batteri har normalt ca 500 laddningscykler, efter det så sjunker kapaciteten eller slutar helt enkelt att fungera, beror på kvalitet på batteriet. Efter 2,5 års tid är det inte konstigt att plattans batteri slutar att laddas. Det du beskriver är att batteriet har gjort sitt och antingen kan du byta batteriet själv eller lämna in den för "reparation" mot kostnad.

3 års reklamationsrätt kommer inte hjälpa dig i detta fall. Då det är inget fel på plattan och bara batteriet har gjort sitt. Detta är mera garanti ärende och inte reklamation.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för fel på den ? Är det batterirelaterat så är det svårt att hävda reklamation efter 2,5 år för det är väl ungefär den förväntade livslängden för batteriet om det laddats dagligen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Läs hur reklamationsrätt fungerar: http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Fel-pa-varan/

Efter 2,5 år är det du som skall bevisa att detta är ett ursprunglig fel och eftersom du använt den i 2,5 år. Betyder det väl att det har fungerat utan problem och är inget fabrikationsfel från början.

Lithium batteri har normalt ca 500 laddningscykler, efter det så sjunker kapaciteten eller slutar helt enkelt att fungera, beror på kvalitet på batteriet. Efter 2,5 års tid är det inte konstigt att plattans batteri slutar att laddas. Det du beskriver är att batteriet har gjort sitt och antingen kan du byta batteriet själv eller lämna in den för "reparation" mot kostnad.

3 års reklamationsrätt kommer inte hjälpa dig i detta fall. Då det är inget fel på plattan och bara batteriet har gjort sitt. Detta är mera garanti ärende och inte reklamation.

Ett ursprungligt fel innebär inte att produkten nödvändigtvis måste vara trasig vid leverans. Ett ursprungligt fel kan även vara att produkten pga undermålig kvalitet går sönder efter 2,5 års normalt användande. Och då är det helt rätt att reklamera varan.

Ang. att batteriet inte håller så länge som 3 år, så är det tillverkarens problem i så fall, inte köparens. Det är fel på plattan, eftersom batteriet slutat fungera. Den har slutat fungera inom reklamationstiden, och kan därför reklameras. Bevisbördan ligger dock på köparen efter 1 år, vilket såklart kompliceras saken, men ändrar egentligen inget i sak.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för fel på den ? Är det batterirelaterat så är det svårt att hävda reklamation efter 2,5 år för det är väl ungefär den förväntade livslängden för batteriet om det laddats dagligen.

Precis min tanke.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Ej ovanligt att batteri dör innan 3år. Det handlar ej om fabriksfel utan att batteriet är så konstruerat per design att det bara håller x antal laddcykler. Så TS gjorde bra ifrån mig, att whina över att det tar lite extra tid tycker jag är fel.

Ett problem många produkter har som troligtvis TS surfplatta lider av är att batteriet är ej utbytbart. Och min personliga åsikt är att då borde producenterna få stå sitt kasst och ersätta som de gjorde för TS. Om batteriet är utbytbart kan tillverkaren hänvisa till att det är en förbrukningsvara som de ofta gör. Huruvida deras argument håller juridisk är dock en annan femma.

Permalänk
Medlem

TS berättade i ett inlägg hur han hittat samma fel beskrivet på nätet och att han med detta övertygat butiken att ta detta på goodwill. Jag förutsätter då att det är något annat än bara batteriet.

Min djupaste fundering handlar däremot om TS fick någon information när han lämnade in den om att en nekad reklamation skulle kunna medföra kostnader. Om inte kan inte butiken kräva några pengar överhuvudtaget för undersökningen, utan ska bara lämna tillbaka varan om kunden inte vill ha den reparerad. I så fall har butiken handlat ytterst oseriöst.

Till TS vill jag bara ge rekommendationen att acceptera reparationen och leveransbeskedet. Det kommer inte att gå fortare om du bråkar om det, tvärtom...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb