Permalänk
Medlem

Är det bra pris Fiber?

Hej alla.

Idag har jag caox via comhem 250/10 mbit betalar 250kr/mån.

Nu vill man dra fiber och det kommer vara öppen stadsnät.

Antingen betalar man 18871 kr och då är jag INTE bunden till något. eller 5900 kr och sen 499kr x 24 mån

Väljer man andra alternativet blir man bunden i 24 månader och då ingår det 100/10 mbit från Alltele och tv paket med 15 kanaler från Viasat. Efter 24 månader är det frittfram och välja vilken leverantör jag vill

Jag bifogar papparet jag har fått hem där allt står:

http://imgur.com/z92BQUg

Tacksam för all råd

Permalänk
Skrivet av Fenerim:

Hej alla.

Idag har jag caox via comhem 250/10 mbit betalar 250kr/mån.

Nu vill man dra fiber och det kommer vara öppen stadsnät.

Antingen betalar man 18871 kr eller 5900 kr och sen 499kr x 24 mån

Väljer man andra alternativet blir man bunden i 24 månader och då ingår det 100/10 mbit från Alltele och tv paket med 15 kanaler från Viasat.

Jag bifogar papparet jag har fått hem där allt står:

http://imgur.com/z92BQUg

Tacksam för all råd

om du betalar Engångssumman vad blir kostnaden / månad för internet ?
om du väljer nr:2 efter 24månader hur stor blir kostnaden / månad ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

billigare för han å betala 5900+499 en engångssumman om du slår ut det på 24 månader men personligen tycker jag det e ocker priss jag betalar 300 i månaden för 250/100 å det är allt inget start prisc etc

glömmnde att läsa att du får 15 tv kanaler med blir mera värt då men anser att start avgiften 5900 + box hyra 1080 kr över lag

Visa signatur

ziefle

Permalänk
Rekordmedlem

Priset med tjänstepaket från Alltele är billigast så frågan är väl mest vad du har för andra operatörer att välja på och om du gillar dem så pass att du tycker att det är värt att betala extra för dem. Jag har ingen erfarenhet av Alltele och tvkanakerna är ju en smaksak och du kan ju alltid skaffa nåt eget utöver dem om du vill, Viaplay, Netflix osv,..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om du betalar Engångssumman vad blir kostnaden / månad för internet ?
om du väljer nr:2 efter 24månader hur stor blir kostnaden / månad ?

Betalar jag engångsumman väljer jag själv vilken leverantör jag vill ha och vilken hastighet.
Jag kan välja alla som finns på http://oppnastadsnat.se/bredband/

Nr 2 blir mer som en avbetalning. Slutsumman blir samma som engångsumman 18871 kr fast jag blir bunden till Alltele och Viasat. Efter 24 månader så väljer jag själv leverantör.

Permalänk
Medlem

vad du än gör bind dig inte i 24månader när du väl fått in fibern kommer det finnas massor olika att välja på.
Men förstår inte vad det kostar i månaden om man betalar direkt.

edit: dom tar alltså 200:- extra för sitt bredband 100/10 fast du får 15kanaler med som du kan välja om du vill ha men måste då känns lite som lureri måste jag säga.ha en box för 1080:-

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är du intresserad av tv kanaler så låter det väl rimligt. 18871 kr vs 17876 kr. Går det över till valfri leverantör efter 24 månader?

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Måste klargöra att andra alternativet är mer som en avbetalning. Slutsumman blir samma pris som engångsumman.

Enda skillnaden är att jag blir bunden 24 månader.

Egentligen om man ska kortfatta det hela är 18871 kr ett bra pris ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Är du intresserad av tv kanaler så låter det väl rimligt. 18871 kr vs 17876 kr. Går det över till valfri leverantör efter 24 månader?

Ja efter 24 månader får jag välja vem jag vill från http://oppnastadsnat.se/bredband/

Permalänk
Medlem

Tjänstepaketet ingår ju i oavsett verkar det som när man läser villkoren men det tillkommer 45*24 kr i aviavgifter om man väljer delbetalningen, 18871 + 1080 för aviavgifter = 19951 är vad det kostar om man väljer delbetalningen jämfört med 18871 om man betalar allt på en gång.

Men det borde gå att få det några tusen billigare om man utnyttjar ROT-avdraget.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Tjänstepaketet ingår ju i oavsett verkar det som när man läser villkoren men det tillkommer 45*24 kr i aviavgifter om man väljer delbetalningen, 18871 + 1080 för aviavgifter = 19951 är vad det kostar om man väljer delbetalningen jämfört men 18871 om man betalar allt på en gång.

Men det borde gå att få det några tusen billigare om man utnyttjar ROT-avdraget.

Det stämmer du har räknat rätt.

Jag har kollat mycket också men det är oftast över 20000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Ja efter 24 månader får jag välja vem jag vill från http://oppnastadsnat.se/bredband/

Kan tycka att priserna är något extrema via det öppna stadsnätet. Betalar själv 270 kr i månaden för 100/100 via stadsnätet där jag bor. Valet är väl upp till dig, kollar du på tv och inte nyttjar mer än 10 Mbit/s upp så låter Allteles erbjudande som en bra deal. Har själv kört med dom i drygt ett år och va nöjd, bytade endast för att få ner priset.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenerim:

Måste klargöra att andra alternativet är mer som en avbetalning. Slutsumman blir samma pris som engångsumman.

Enda skillnaden är att jag blir bunden 24 månader.

Egentligen om man ska kortfatta det hela är 18871 kr ett bra pris ?

Du räknar väl lite konstigt nu, endera binder du dig till Alltele i 2 år eller så betalar du en klumpsumma för installtionen som är lika stor och sedan tillkommer tjänsterna från nån annan operatör, det skiljer väl minst 7000 kr bara för internetaaccessen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du räknar väl lite konstigt nu, endera binder du dig till Alltele i 2 år eller så betalar du en klumpsumma för installtionen som är lika stor och sedan tillkommer tjänsterna från nån annan operatör, det skiljer väl minst 7000 kr bara för internetaaccessen ?

http://imgur.com/z92BQUg

Permalänk
Rekordmedlem

??? Vore bra om du skrev nått också....
Kan du förklara exakt hur erbjudandet ser ut ? Du har visat priserna att betala installationen i en klump eller tillsamman med ett "tjänstepaket" under 2 år från Alltele/Viasat, men betalar du i klump i stället för att ta paketet så tillkommer väl tjänsternas månadskostnad ?
Då får du väl ta "lägsta totalsumma" och lägga på kostnaden för tjänster under 2 år ?
Vad är annars vitsen med att ha ett bundet paket om du kan välja vad du vill för samma kostnad ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle personligen aldrig binda mig två år till AllTele. Men 18k för fiber är värt imo.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

har du inte anledning/användning för snabbare än 100/10 så är all-tele dealen riktigt bra. Med tv dessutom. Skulle valt det själv(trots att man är hastighets kåt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

??? Vore bra om du skrev nått också....
Kan du förklara exakt hur erbjudandet ser ut ? Du har visat priserna att betala installationen i en klump eller tillsamman med ett "tjänstepaket" under 2 år från Alltele/Viasat, men betalar du i klump i stället för att ta paketet så tillkommer väl tjänsternas månadskostnad ?
Då får du väl ta "lägsta totalsumma" och lägga på kostnaden för tjänster under 2 år ?
Vad är annars vitsen med att ha ett bundet paket om du kan välja vad du vill för samma kostnad ?

ALTERNATIV 1
Väljer jag att binda blir totala kostnaden ca 19000kr efter 2 år. Då ingår det som sagt Alltele/viaasat paketet. Alltele 100/10 mbit och 15 kanaler från Viasat.

Man betalar 5900kr vid installationstillfället och sen 499kr/månaden under 2 år som en avbetalning.
Totala kostnaden blir ca 19000kr då är digitalboxen inräknad på 1080 kr

Efter två år är det frittfram att välja vilken leverantör jag vill

ALTERNATIV 2
Jag betalar 18871 och är inte bunden till något.Jag väljer själv vilken bredbandsleverantör jag vill ha. Hade tänkt mig då 100/100 för ca 329kr/mån.

Vet inte hur jag ska förklara mer?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenerim:

ALTERNATIV 1
Väljer jag att binda blir totala kostnaden ca 19000kr efter 2 år. Då ingår det som sagt Alltele/viaasat paketet. Alltele 100/10 mbit och 15 kanaler från Viasat.

Man betalar 5900kr vid installationstillfället och sen 499kr/månaden under 2 år som en avbetlning.
Totala kostnaden blir ca 19000kr då är digitalboxen inräknad på 1080 kr

ALTERNATIV 2
Jag betalar 18871 och är inte bunden till något.Jag väljer själv vilken bredbandsleverantör jag vill ha. Hade tänkt mig då 100/100 för ca 329kr/mån

Ja och då blir det en prisskillnad (ca 8000kr, 19000 + merkostnad (24x329) ) så det hänger ju på om du tycker att nån annan operatör är värd att betala merkostnaden för.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja och då blir det en prisskillnad (ca 8000kr, 19000 + merkostnad (24x329) ) så det hänger ju på om du tycker att nån annan operatör är värd att betala merkostnaden för.

Det var precis vad jag tänkte också. Det känns ju lika bra att binda sig på två år?

Men är priset bra annars 19000kr för att dra fiber eller är det dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Det var precis vad jag tänkte också. Det känns ju lika bra att binda sig på två år?

Men är priset bra annars 19000kr för att dra fiber eller är det dyrt?

Standardpris nu för tiden, tyvärr. Inte mycket du kan göra åt saken och billigare blir det inte om du väntar.

Permalänk
Medlem

Då är frågan ska man satsa på det här eller köra med comhem via coax? Det jobbiga är om jag kör via coax har jag endast comhem som alternativ med snabb hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Det var precis vad jag tänkte också. Det känns ju lika bra att binda sig på två år?

Men är priset bra annars 19000kr för att dra fiber eller är det dyrt?

Det är nog bra att binda dig i två år om du är nöjd med hastigheten eller kan ändra den i avtalet vid behov och lust, just för priset.
Jag rekommenderar dock att du tittar upp några reviews på Alltele som operatör i ditt område. Har läst en hel del förskräckliga omdömen om dom i andra områden, plus att jag har haft dom i Uppsala där dom strulat som tusan. Så pass mycket att vi gått utan Internet i dagar i streck, Internet går ner lite titt som tätt när nätet belastas (dvs, går inte att söka på google-dött).
Efter att området ringt och pratat med dom har vi alla fått olika svar på anledningar och tider, samt att dom beskyllt allt på fastighetsägarna (som heller inte är några änglar förstås).
När jag var med om detta tittade jag upp omdömen från andra ställen och fann övervägande dåliga resultat.

Kanske fungerar bra i ditt område, men ett varningens finger kan nog höjas. Kolla runt lite först är min rekommendation.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziefle:

billigare för han å betala 5900+499 en engångssumman om du slår ut det på 24 månader men personligen tycker jag det e ocker priss jag betalar 300 i månaden för 250/100 å det är allt inget start prisc etc

glömmnde att läsa att du får 15 tv kanaler med blir mera värt då men anser att start avgiften 5900 + box hyra 1080 kr över lag

Nu är det ju dock inte en startavgift det handlar om utan en installationsavgift, det är inte gratis att dra in fiber vet du
Boxhyran kan jag hålla med om dock.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Då är frågan ska man satsa på det här eller köra med comhem via coax? Det jobbiga är om jag kör via coax har jag endast comhem som alternativ med snabb hastighet.

Vi kör coax via comhem i Stockholm och det fungerar prima. 299kr i månaden för 250/10 och då har vi ~30 ping i spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

om jag säger så här Alternativ 2 verkar as grymt dock så låser du dig till alltele som är synd. Men man kan stortsätt säga att du betalar 5900kr för installationen och det är ruskigt bra pris. sen betalar du 500kr imånaden för bredband. det kostar här på min ort 25000kr för att installera om du inte går med när det är kampanj ort och då är det 19995kr och så kan man välja att delbetala men då får man inget tjänst. Så jag säger alternativ 2 är bra deal.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Under 20k för fiber är normalt sett en bra deal. Men om du är nöjd med 250/10 Mbit från Comhem så kanske det spelar mindre roll, skulle vara skillnad om du bara hade ADSL eller Mobilt bredband.

Om din ekonomi håller skulle du kunna ha Comhem och Alltele samtidigt och betala typ 750kr i månaden. På så sätt så har du alltid en backup internetlina i två år om ena skulle strula.

Permalänk
Medlem

Ta alltele varianten. Klart värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Om din ekonomi håller skulle du kunna ha Comhem och Alltele samtidigt och betala typ 750kr i månaden. På så sätt så har du alltid en backup internetlina i två år om ena skulle strula.

Då lär det ju vara bättre att betala engångssumman+månadskostnad hos valfri leverantör.

Back to topic, Jag tycker att du skall ta Alltele dealen ruskig bra deal. Du får 2 års gratis bredband+tv kan man säga. Strular Alltele kan du välja att betala av resterande månader direkt och slippa bindningstiden på så sätt så är du + - 0 och kan välja valfri leverantör.

Permalänk
Medlem

Tack för alla goda råd!

Det blir nog att jag binder mig 2 år.

Jag funderar på att behålla comhem som backup.

Har läst att Alltele kan strula för vissa medans för andra har det gått bra.

TS