Permalänk
Medlem

Skärm för GTX 1080 (Helt vilse)

Hejsan!

Har beställt ett GTX 1080 och tänkte att det var dags att köpa en ny skärm också.
Problemet är att jag inte alls hänger med på skärmfronten längre så jag känner mig rätt vilse, även då jag skummat igenom övriga trådar.
Så varför inte vända sig till dem som kan för lite tips?

Min budget för en skärm ligger kring 6000 kr och det jag vill ha är en 27" skärm med en upplösning på 2560x1440, en uppdateringsfrekvens på 144 Hz och 1ms då jag spelar en hel del FPS spel men även gillar att kolla på film på en lite större skärm.

Är det värt att sikta in sig på en skärm med G-Sync, eller ska jag strunta i det?
Jag antar även att det blir att rikta in sig på en skärm med TN-panel med tanke på min budget och mina krav.

Några skärmar som jag har spanat in är:

-Dell S2716DG 27" (G-Sync)

-Acer 27" Predator XG270HU (Free-Sync) - Funkar inte på ett Nvidia kort vad jag har fattat, men kan man bara strunta i det och köra skärmen dugligt ändå?

GTX 1080 har utgång för DP V1.4 och dessa skärmar har DP V1.2. Kommer detta att vara ett problem så att man måste köra med någon form av adapter? Eller kör man med DVI? (HDMI ger bara 60HZ om jag har fattat rätt?)

Sorry för en lång tråd, men som sagt så är jag vilsen och har många frågor!

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/2205243/asus-27-rog-swift-pg278q-...

själv köpt en sån nu och kan bara njuta när jag spelar, kan varmt rekommendera den då den har allt du önskar.
tycker inte du ska strunta i g-sync=)

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

@ARAGON_GVD: Okej, tusen tack för tipset och svaret!

Den skärmen verkar har DP 1.2, hur fungerar det med ett kort som har DP 1.4? (Bakåtkompatibelt?)

Permalänk

e inga problem alls att saker ska funka så oroa dig inte där=)

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Det finns (tyvärr) inte alltför många alternativ när man ska ha både 1440p och 144Hz (eller mer).

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s275594392&o=produkt_pr... (de alternativ med dina krav som finns på prisjakt)

Jag skulle rekommendera att försöka få fysiskt titta på de skärmar du väljer mellan. Det spelar ju egentligen inte så stor roll vad det står för siffror på pappret (så länge de inte är i enheten SEK eller liknande ). Det viktiga är ju hur stor skillnad du tycker att det är i till exempel färgåtergivningen mellan två skärmar.

Utan att kolla skulle jag tro att nästan alla skärmar med dina krav har blivit testade här på Sweclockers. De brukar ha med det mesta som går att testa. Är ju ändå alltid roligt med siffror!

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

@FlygarStenen: Tack för tipset!
Blir väl till att dra in en sväng på stan och kolla om dom har några skärmar som visningsexemplar då