Hur funkar det där med moms nu igen?

Permalänk

Hur funkar det där med moms nu igen?

ja hej,

Har lite av en intresse fråga, jag är ute och shoppar efter en dator och märkte på Dustins sida så stämmer inte momsen på varorna. Så som jag förstått det så ska moms på det mesta vara 25% så om man tar en vara som kostar 699 kr utan moms som det här moderkortet gör till exempel så ska ju det 'vanliga priset' d.v.s priset för en privatperson vara 834 kr(699*1,75) men på Dustins sida så kostar moderkortet 799 kr. Det är inte heller så att det är ett enskilt fall utan det är så för alla varor och det gäller alla affärer som jag testat med. Så är det någonting jag missar eller är jag helt ute o cyklar?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av renderlessPi:

Så är det någonting jag missar eller är jag helt ute o cyklar?

+25% och -25% är inte samma sak eftersom grundbeloppet ändras. Vi kan ta ett förenklat räkneexempel där vi utgår från 100kr. Lägger vi på 25% hamnar vi på 125kr. Om vi då tar bort 25% från priset hamnar vi på 93.75kr. Förstår du skillnaden?

Edit: Jag läste ditt inlägg lite väl snabbt och missuppfattade din fråga. Att priset skiljer sig beror naturligtvis på att Dustin även vill göra en vinst på produkten och 699kr är deras försäljningspris exkl. moms. Om du lägger varan i korgen och väljer att visa priser inkl. moms hamnar det mycket riktigt på 874kr (dvs. 699 + 25%).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@ågren: Yes, det klarnade upp saker. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Är det kanske så att de ger företagskunderna lite dyrare pris av nån anledning.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är det kanske så att de ger företagskunderna lite dyrare pris av nån anledning.

Ja, det tycks onekligen vara så. Varför vet jag inte riktigt men det finns nog många egenföretagare här på Sweclockers som kan förklara saken. Mer administration kanske är en förklaring? Högre krav från kunder i form av garantihantering m.m.?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av renderlessPi:

ja hej,

Har lite av en intresse fråga, jag är ute och shoppar efter en dator och märkte på Dustins sida så stämmer inte momsen på varorna. Så som jag förstått det så ska moms på det mesta vara 25% så om man tar en vara som kostar 699 kr utan moms som det här moderkortet gör till exempel så ska ju det 'vanliga priset' d.v.s priset för en privatperson vara 834 kr(699*1,75) men på Dustins sida så kostar moderkortet 799 kr. Det är inte heller så att det är ett enskilt fall utan det är så för alla varor och det gäller alla affärer som jag testat med. Så är det någonting jag missar eller är jag helt ute o cyklar?

Tack på förhand.

Troligen är det dyrare för företag, därav att det inte stämmer.

Sen om du skall lägga till moms på en vara så multiplicera med 1,25
Skall du se vad momsen är på en vara så multiplicera med 0,8

Dvs, man lägger till 25% för moms och när man kollar momsens storlek dra man av 20%

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ja, det tycks onekligen vara så. Varför vet jag inte riktigt men det finns nog många egenföretagare här på Sweclockers som kan förklara saken. Mer administration kanske är en förklaring? Högre krav från kunder i form av garantihantering m.m.?

Det är mycket som är dyrare för företagare än privatpersoner plus att garantier osv är obefintligt jämfört med om man handlar som privatperson. Om man däremot handlar mkt blir det ju rabatter men den jämförelsen haltar lite tycker jag.

Det är ofta bättre att köpa sakerna som privatperson och sen lägga in det på firman.

Permalänk
Medlem

@Johan1W:

Företag har självklart garanti på produkterna. Något annat vore befängt.

Permalänk
Inaktiv

Företag kan handla som privatpersoner, de flesta jag känner som är företagare (enskild firma) handlar enbart som konsumenter och butiken i fråga har inte ens susning om att det var ett företag som egentligen hände.
Orsaken är att de ej har lust att betala extra för att få sämre support, mindre ångerrätt you name it. Någon fördel ser jag inte och fast man handlar som företag så kan man få en begagnad vara som har varit ute hos kund.

Varför inte alla handlar som privatpersoner har nog med storlek på företag att göra, det kan dessutom se mer legitimt ut om man köpte x antal datorer som företagskund. Men har man datorerna i företaget så skiter skatteverket i detta, bara det att det lättare drar till sig uppmärksamhet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av renderlessPi:

ja hej,

Har lite av en intresse fråga, jag är ute och shoppar efter en dator och märkte på Dustins sida så stämmer inte momsen på varorna. Så som jag förstått det så ska moms på det mesta vara 25% så om man tar en vara som kostar 699 kr utan moms som det här moderkortet gör till exempel så ska ju det 'vanliga priset' d.v.s priset för en privatperson vara 834 kr(699*1,75) men på Dustins sida så kostar moderkortet 799 kr. Det är inte heller så att det är ett enskilt fall utan det är så för alla varor och det gäller alla affärer som jag testat med. Så är det någonting jag missar eller är jag helt ute o cyklar?

Tack på förhand.

Du är ute och cyklar med matematiken/siffrorna i alla fall, 1,75 ?
Momsen är 25%
En vara kostar 100kr utan noms då blir det 100 x 1,25 dvs 125 kr du ska betala.
En vara kostar 125 kr inklusive moms och du vill ha priset utan moms då kan du multiplicera priset med 0,8 dvs 125 x 0,8 =100.

Hur garantier gäller för företag beror på vad man kommer överens om vid köpet och det behöver inte alls vara samma villkor som för privatpersoner, ofta har företag inte garanti utan nått som liknar en försäkring, man betalar en summa för det men får då betydligt bättre service än privatpersoner, tex att delarna byts på plats inom en viss tid och att man kan få ersättning om något fallerar så det stör företaget, det är oftast inte datorn i sig som är det dyrbara för ett företag utan informationen i datorn och personalen.

Skrivet av anon159643:

Företag kan handla som privatpersoner, de flesta jag känner som är företagare (enskild firma) handlar enbart som konsumenter och butiken i fråga har inte ens susning om att det var ett företag som egentligen hände.
Orsaken är att de ej har lust att betala extra för att få sämre support, mindre ångerrätt you name it. Någon fördel ser jag inte och fast man handlar som företag så kan man få en begagnad vara som har varit ute hos kund.

Varför inte alla handlar som privatpersoner har nog med storlek på företag att göra, det kan dessutom se mer legitimt ut om man köpte x antal datorer som företagskund. Men har man datorerna i företaget så skiter skatteverket i detta, bara det att det lättare drar till sig uppmärksamhet.

Där jag jobbade tidigare beräknades störningar kosta ca 40 000kr / minut och det var vad de företag som orsakade dem fick betala och det kan ju svida en del för en småföretagare om de klantar sig och orsakar ett stopp som de får stå för själva, de har troligen gått i konkurs efter nån timme om de inte har riktiga avtal och försäkringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Där jag jobbade tidigare beräknades störningar kosta ca 40 000kr / minut och det var vad de företag som orsakade dem fick betala och det kan ju svida en del för en småföretagare om de klantar sig och orsakar ett stopp som de får stå för själva, de har troligen gått i konkurs efter nån timme om de inte har riktiga avtal och försäkringar.

Det finns såklart olika villkor. Jag syftade dock på butiker som både riktar sig till konsumenter och producenter, där jag sällan ser att konsumenterna har sämre villkor.
Som Dustin, vad finns det för fördel för en som har ett enskild firma att köpa en dator för 10 000kr där som företag än som konsument? Momsen drar hen av i vilket fall som helst om hen köper den åt företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som Dustin, vad finns det för fördel för en som har ett enskild firma att köpa en dator för 10 000kr där som företag än som konsument? Momsen drar hen av i vilket fall som helst om hen köper den åt företaget.

Generellt brukar företag/b2b ha bättre fraktalternativ, bättre support och högre kreditgräns. Prioriterar man istället 3 års rekl.rätt och lägre priser så kan man handla som privatperson. Notera dock att det kan vara skillnad på om en vara använts privat eller i företag när det kommer till reklamation.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Troligen är det dyrare för företag, därav att det inte stämmer.

Sen om du skall lägga till moms på en vara så multiplicera med 1,25
Skall du se vad momsen är på en vara så multiplicera med 0,8

Dvs, man lägger till 25% för moms och när man kollar momsens storlek dra man av 20%

Skrivet av mrqaffe:

Du är ute och cyklar med matematiken/siffrorna i alla fall, 1,75 ?
Momsen är 25%
En vara kostar 100kr utan noms då blir det 100 x 1,25 dvs 125 kr du ska betala.
En vara kostar 125 kr inklusive moms och du vill ha priset utan moms då kan du multiplicera priset med 0,8 dvs 125 x 0,8 =100.

Hur garantier gäller för företag beror på vad man kommer överens om vid köpet och det behöver inte alls vara samma villkor som för privatpersoner, ofta har företag inte garanti utan nått som liknar en försäkring, man betalar en summa för det men får då betydligt bättre service än privatpersoner, tex att delarna byts på plats inom en viss tid och att man kan få ersättning om något fallerar så det stör företaget, det är oftast inte datorn i sig som är det dyrbara för ett företag utan informationen i datorn och personalen.

Där jag jobbade tidigare beräknades störningar kosta ca 40 000kr / minut och det var vad de företag som orsakade dem fick betala och det kan ju svida en del för en småföretagare om de klantar sig och orsakar ett stopp som de får stå för själva, de har troligen gått i konkurs efter nån timme om de inte har riktiga avtal och försäkringar.

Förstår inte varför många envisas med att använda *0,8 samma med min lärare i företagsekonomi eller vad det nu var. Detta gör det ju bara krångligare än vad det behöver vara (Nog för att 0,8 är den lättaste). Det är ju bara dela istället för att gånga. Det sorgliga var att läraren inte trodde på mig först. Att dela med momsen är lättare då du inte måste kunna några tal utantill för att räkna.

Kan någon förklara varför man lär ut eller använder *0,8?

Hur läraren visade:
Lägg till
25% moms = *1,25
12% moms = *1,12
6% moms = *1,06

Dra bort
25% moms = *0,8
12% moms ~ *0,893
6% moms ~ *0,943

Hur jag gör:
Dra bort
25% moms = /1,25
12% moms = /1,12
6% moms = /1,06

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Kan någon förklara varför man lär ut eller använder *0,8?

För att ekonomer inte är matematiker. De flesta ekonomer jag mött är helt värdelösa på matte. De använder standardiserade tabeller och vet inte vad talen egentligen betyder.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Kan någon förklara varför man lär ut eller använder *0,8?

För att de allra flesta tycker att det är enklare att multiplicera med 0.8 än att dividera med 1.25
(Detta gäller i synnerhet om man gör beräkningen utan elektroniska hjälpmedel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Kan någon förklara varför man lär ut eller använder *0,8?

Om man skall lära ut förutsätter man att det är till någon som inte kan och då är det lättare att hålla sig till multiplikation i båda fallen.
Därmed inte sagt att det är fel att dividera när man tar bort.