Permalänk
Medlem

Rostig radiator...

Hej

Ok låt mig börja med "problemet"...

Radiatorn är rostig och smutsig dessutom vill jag lacka om den, vad säger ni om att lägga den i coca cola? Har sett att cola funkar sjukt bra för rost men hur blire med färgen?

Tror ni cola kan ta bort färgen?

Mvh

Permalänk
Medlem

cola kommer inte ta bort färgen finns dock en gegga på biltema som tar bort färg

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

cola kommer inte ta bort färgen finns dock en gegga på biltema som tar bort färg

Ok tack för svar och ifall jag vill lacka om radden då.. Hur bör ja gå tillväga?:)

Grundlack sedan färglacken lr?

Permalänk

För att få bort rost tror jag snarare att en ättika eller citronsyralösning hade varit bättre. Cola skulle nog mest klibba upp ytorna med socker. För att få bort färgen så kanske aceton eller lacknafta kan fungera.

Vad är det för radiator och var har den rostat? Har du möjlighet att ta en bild på radiatorn/rosten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

För att få bort rost tror jag snarare att en ättika eller citronsyralösning hade varit bättre. Cola skulle nog mest klibba upp ytorna med socker. För att få bort färgen så kanske aceton eller lacknafta kan fungera.

Vad är det för radiator och var har den rostat? Har du möjlighet att ta en bild på radiatorn/rosten?

Köpte en rad begagnad och det ser ut som rost överallt lol så tänkte ta bort all rost och måla om den visst jag kan ta bild imorgon då jag nu ligger i sängen o ska sova

Permalänk
Medlem

En syralösning är vad du behöver för att få bort rosten.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Vad är det för radiator du köpt som är gjord av järn?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Vad är det för radiator du köpt som är gjord av järn?

Detta får mig också att fundera. Blandar man metaller är det lätt att man får en redox reaktion. Mycket möjligt att det är vad som har hänt och därav rosten, men isf finns det troligen även rost inuti radiatorn.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Detta får mig också att fundera. Blandar man metaller är det lätt att man får en redox reaktion. Mycket möjligt att det är vad som har hänt och därav rosten, men isf finns det troligen även rost inuti radiatorn.

Aquacomputer och Watercool har ett chassi i rostfritt stål runt sina radiatorer. Kan ju vara en sån. Då är rosten bara på höljet och inte inuti radiatorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fan va dum ja är.. Ja kolla lite mer noga och märkte att den rostiga färgen är kopparn.. Det är en koppar radiator som tappat färg hah xD

Aja.. Blir nog bara att rengöra och måla över:)

Vad tycker ni ja ska använda för att rengöra det och hur ska ja göra med lackeringen?

Permalänk
Skrivet av criscros:

Fan va dum ja är.. Ja kolla lite mer noga och märkte att den rostiga färgen är kopparn.. Det är en koppar radiator som tappat färg hah xD

Aja.. Blir nog bara att rengöra och måla över:)

Vad tycker ni ja ska använda för att rengöra det och hur ska ja göra med lackeringen?

Det råkar inte vara en Alphacool-radiator? Dom väljer medvetet att snåla med färg över flänsarna då färgen kan påverka prestandan. Det behöver alltså inte vara fel på radiatorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det råkar inte vara en Alphacool-radiator? Dom väljer medvetet att snåla med färg över flänsarna då färgen kan påverka prestandan. Det behöver alltså inte vara fel på radiatorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha bullseye!:) alphacool är det!

Men vad tkr du att ja ska göra då? Inte färga? Men rengöras då den är dammig osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Haha bullseye!:) alphacool är det!

Men vad tkr du att ja ska göra då? Inte färga? Men rengöras då den är dammig osv..

Du kan för all del färga den men du måste få det jätte tunt. Med en vanlig sprayburk skulle man nog bara lyckas med att täppa igen hela radiator typ 100% , en känsla jag har bara och ingen verklig erfarenhet.

Edit : ramen/ändarna går självklart måla.

Permalänk

@fax110:

Skulle du täppa igen något med färg som blir ett fåtal mills (tusendel utav inch)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

@fax110:

Skulle du täppa igen något med färg som blir ett fåtal mills (tusendel utav inch)?

Visst, om du sprayar något platt att det blir så tunt men om du sprayar rakt ner i en radiator och ska få in färgen i "nät" mönstret så kan jag lova dig att färgen blir ganska tjock även om den kanske inte gör det tätt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att du gör bäst i att strunta i lackeringen. Om nu originalfärgen är så tunn att den lossnar så skulle nog spraylackering bli på tok för tjockt.
Tänk dig Jabba the Hut gåendes på lina.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Du kan för all del färga den men du måste få det jätte tunt. Med en vanlig sprayburk skulle man nog bara lyckas med att täppa igen hela radiator typ 100% , en känsla jag har bara och ingen verklig erfarenhet.

Edit : ramen/ändarna går självklart måla.

hm.. aa du gav mig en funderare nu..

Permalänk

Men allvar, man pratar mils o på sin höjd i deca-tal, dvs
1mils=0,0254mm

Hur kan ni se att detta skulle kunna täppa igen något?

Jag har målat många radiatorer och aldrig haft en antydan till sämre värden vad gäller kylkapacitet

Permalänk
Medlem

så fel så fel.

personligen hade jag INTE målat inne i kyl-flänsarna.

lessen joel.wedberg var inte du som jag kommenterade( eller joo, för att göra det rätt. men det blev fel.)

Permalänk
Skrivet av Helge200:

om du har målat många rads.. men INTE känner igen koppar färgen. hmm.. oki..
ställer mig frågan lite varför frågan kom alls.? personligen hade jag INTE målat inne i kyl-flänsarna.

håller med klipp ett par kartongbitar och fäst så du täcker kylflänsarna så att du endast lackerar "ramen".

och glöm inite att plugga igen hålen till slangnipplarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows