Corsair ML140 PRO - eller andra ML-fläktar

Permalänk
Medlem

Corsair ML140 PRO - eller andra ML-fläktar

En snabb googling gav mig inte så mycket information, Corsair har ju introducerat s.k. "Magnetic Levitation"-fläktar nu och de går uppenbarligen att köpa i svenska butiker: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3737836
Jag vet inte om Corsair är ensamma på marknaden med denna tekniken än men det verkar totalt lygens att få tag på några tester eller liknande. Hur är det med den nya generationen fläktar eller vad man ska kalla dem? Är de något att ha? Jag är ute efter att byta ut mina Fläktar som jag inte kommer ihåg namnet på som jag monterade på min Corsair H110-radiator då lagren har börjat låta lite. Jag har en fläktkontroller som jag ändrar fläkthastigheten efter behov med.

Finns det något test med de nyare fläktarna eller har någon här testat dem och kan ge ett subjektivt omdöme? Alltså Corsairs ML-serie eller någon annan tillverkares senaste 'next generation'-teknik? Är det någon märkbar skillnad? Hur är livslängden på fläktarna?

Jag känner att ML i teorin borde kunna ge bättre ljudprofil än vanliga lager och kanske även bättre livslängd. Vad är era tankar och erfarenheter?

http://www.tomshardware.com/news/corsair-magnetic-levitation-...

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

@mezzo_:
Tester bör komma inom kort. Återförsäljare i Sverige kommer ha dessa i lager imorgon eller senast fredag som det ser ut just nu. Absolut senast i början av nästa vecka.

Permalänk
Medlem

@jimster: Tack för svar! Flera butiker verkar ha dem i lager nu iallafall. CDON, Webhallen m fl enligt Prisjakt.

Jag var bara lite intresserad över varför det inte fanns några tester ännu då det känns som ett ganska stort steg i teknologin som kommit.

Jag ser fram emot tester av den nya generationer fläktar från flera tillverkare iallafall!

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

@jimster: Tack för svar! Flera butiker verkar ha dem i lager nu iallafall. CDON, Webhallen m fl enligt Prisjakt.

Jag var bara lite intresserad över varför det inte fanns några tester ännu då det känns som ett ganska stort steg i teknologin som kommit.

Jag ser fram emot tester av den nya generationer fläktar från flera tillverkare iallafall!

Under nästa vecka kommer tester att komma upp runt om i världen. Vi, jag jobbar på Corsair, skickar ut test-units denna vecka.

mvh
Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimster:

Under nästa vecka kommer tester att komma upp runt om i världen. Vi, jag jobbar på Corsair, skickar ut test-units denna vecka.

mvh
Jimmy

Jag kan testa ett par och jämföra dem med de jag behöver byta ut till min Corsair H110 (inte originalfäktar, ett par ganska dyra)

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mezzo_:

Jag kan testa ett par och jämföra dem med de jag behöver byta ut till min Corsair H110 (inte originalfäktar, ett par ganska dyra)

Jag har 2st ARCTIC F12 PWM och de funkar perfekt och flyttar mycket luft, ligger på 728 rpm och med en Cooler Master Nepton 120XL så ligger jag på runt 45 grader med en i7 2600K under stresstest @ 3.8Ghz.

Har ställt att rpm ska öka vid 55 grader men dit kommer jag ju inte som sagt.

http://ladda-upp.se/files/2016/b196165.jpg

Permalänk
Medlem

Är det någon som köpt Corsair ML serie ännu? Jag beställde 2-packet med basic modellen utan gummihörn och bör få dessa imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Corsair Hydro H115i och två ML140 PRO och monterade för jag misstänkte att de medföljande brukar vara lite högljudda. Mycket nöjd över hur tysta de är samt att de håller tempen i schack. Har dem inkopplade via pumpen eftersom de är pwm fläktar.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Jag köpte en Corsair Hydro H115i och två ML140 PRO och monterade för jag misstänkte att de medföljande brukar vara lite högljudda. Mycket nöjd över hur tysta de är samt att de håller tempen i schack. Har dem inkopplade via pumpen eftersom de är pwm fläktar.

Vad har du för temp på cpu och vilken klock kör den?

Visa signatur

[Dell XPS M1710] - [Intel® C2D T7400 (2.16 GHz, 4 MB cache, 667 MHz FSB) ] - [2GB Dual Channel 667MHz DDR2] - [512MB NVIDIA GeForce Go 7950 GTX] - [100Gb 7200RPM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Jag köpte en Corsair Hydro H115i och två ML140 PRO och monterade för jag misstänkte att de medföljande brukar vara lite högljudda. Mycket nöjd över hur tysta de är samt att de håller tempen i schack. Har dem inkopplade via pumpen eftersom de är pwm fläktar.

Skrivet av Maste:

Vad har du för temp på cpu och vilken klock kör den?

Jag kan intyga att dessa fläktar är fantastiskt bra, bytte till dessa fläktar för min Kraken x61 och det är som natt och dag ljudmässigt. Utöver det har jag också märkt att temperaturen har gått ner runt 3-5 grader från när jag hade stockfläktarna från NZXT.

Kör nu 28 grader i idle, i gaming hoppar temperaturen mellan 50 och 65.

10/10, Corsair vet vad dom gör.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maste:

Vad har du för temp på cpu och vilken klock kör den?

Idle ligger den på 25 grader med en rumstemperatur på 21 grader.
Kör min 6700K på 4,4GHz, alltså ingen hög överklock. Skall testa med högre senare.
När jag spelar går den ej högre än 60 grader.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Avstängd

http://thermalbench.com/2016/07/29/corsair-ml140-pro-140-mm-f...

Den här personen/siten testar en del fläktar. Både ML140 samt ML120 har nyligen jämförts med relevanta konkurrerande produkter.

140:an var kanske ingen unikt bra produkt, där kan man kasta ett öga på eLoop 140 som också har maglev (?) -lager. ML120 däremot ser ut att vara riktigt bra relativt konkurrenterna.