Permalänk
Medlem

Vattenkylning Z170X + GTX 1080

Hej,

Skall till att skaffa första vattenkylda burken, och då jag har noll erfarenhet av vattenkylning, önskar jag råd och tips.

Bygget kommer bestå av:
Gigabyte Z170X-Designare
i7-6700K
64GB Kingston DDR4 HyperX
4TB WD Black
Samsung 950 Pro nVME 512GB m.2 SSD
DVD+-RW enhet
GTX 1080

Förtydligande: vattenkylning skall vara till CPU + 1080

Chassi, nätdel(något att tänka på för vattenkylning?) och vattenkylning önskar jag hjälp med att få ihop.
Är det lönt att gå på ett vattenkylnignskit, eller skall man satsa på lösa komponenter?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

@Meega
Hade du tänkt vattenkyla 1080 likaså?

Skulle rekommendera detta kit:
EK-Kit P360

"EK recommends at least one 120mm fan and radiator space for cooling one component. For example, if you want to cool CPU and GPU in the same loop, we recommend at least 240mm radiator and two 120mm fans."

Så 360mm radiator bör vara tillräckligt för CPU+GPU enligt EKWB, men jag har själv ingen erfarenhet av att vattenkyla GPU. Annars är det bara man lägger till en radiator till, är absolut inga konstigheter om man tycker tempsen blir för höga.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Ja, vattenkylning skall vara till CPU + GTX 1080.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur mycket pengar du tänkt lägga på vattenkylningen.
En custom loop kostar en del.

Permalänk
Medlem

@Meega:
Nu bygger jag utifrån Fractal Design S, har ett sådant själv och diggar det! Köp EK-Kit P360, sedan köper till en ytterligare radiator för att få ner tempsen och fläktarna kan få gå på lägre RPM.

Nu slängde jag med ett MSI 1080 Sea Hawk EK X för då kommer vattenblocket förmonterat men du får betala en del för det också... Är nog billigare att köpa ett 1080 med referens PCB och sedan montera dit vattenblocket själv, men smidigast med det färdigmonterade.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9503196/

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Oj, chassit kan du glömma förresten.. Tänkte inte på att du ville ha DVD+-RW enhet. My bad

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Frågan är ju hur mycket pengar du tänkt lägga på vattenkylningen.
En custom loop kostar en del.

Priset är sekundärt, det är funktionen som är prioriterad i detta fallet.
Vet att en custom loop går på en slant, men målet är att få datorn så tyst som möjligt.

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite med tipset på MSI Sea hawk kortet.
Räknar om utan DVD.
Vad tror ni om denna setup:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9503349/

Permalänk
Avstängd

Glöm inte slang! Sen kolla vad dte är för slang/fittings på vattenkylningskit'et så kan du köpa mer slang i samma dimension och passande fittings

Permalänk
Medlem

2 meter slang skall medfölja kittet, bör det räcka?
tubing: EK-Tube ZMT Matte Black 15,9/9,5mm (2 meters)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meega:

2 meter slang skall medfölja kittet, bör det räcka?
tubing: EK-Tube ZMT Matte Black 15,9/9,5mm (2 meters)

Ahh dåså, ja det räcker nog, går dock åt mer slang än vad man tror speciellt om man får göra om ett par ggr men 2 meter ska du klara dig på

Permalänk
Medlem

L360 kommer nog fungera bra, men jag hade ändå valt P360 som jag länkat tidigare. P360 har bättre vattenblock, D5-pump som är the way to go, större reservoar men gör ingen annan påverkan än utseendet. P360 har också smalare slang men det ska inte vara något mer med det.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

L360 kommer nog fungera bra, men jag hade ändå valt P360 som jag länkat tidigare. P360 har bättre vattenblock, D5-pump som är the way to go, större reservoar men gör ingen annan påverkan än utseendet. P360 har också smalare slang men det ska inte vara något mer med det.

Håller med välj kitet med D5 pumpen.

Permalänk
Medlem

@Meega:
2.4k för en 4TB HDD? Likaså 64GB DDR4 är rätt mycket. Sen har du valt ett chassit utan fönster, vilket jag tycker är synd för vattenkylning är himla snyggt + P360 Kitet då från EK

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9505625/

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Entusiast

1. Vad ska du med DVD till och 64GB RAM?
2. Är du ute efter att få ett så tyst system som möjligt utan hänsyn till kostnad (dock inte tokigt dyrt) så skulle jag köra på två radiatorer, plocka ihop ett eget paket.
3. Kör på ett tilltaget chassi... annars blir det som för mig att du står där och vill expandera men inser att chassit är för litet

Permalänk
Medlem

Tackar för alla tips, P360 ser ut som ett trevligt kit.
Dubbla radiatorer, ger det mycket bättre kylning?

Chassi är inte skrivet i sten, har ni förslag på andra modeller? Vilka chassin är smidiga/lämpliga för montering av vattensystem? Jag har kollat lite på XL R2.

Permalänk
Medlem

@Meega:
Absolut, man ska alltid försöka få in så stor radiatoryta som möjligt. För ett Fractal Design S skulle jag säga att 240+360mm radiatorer är väl vad du får in som max. Eller ja, man kan ju plottra in en 120mm i bak och kanske en 120mm framför nätagget men blir bara för plottrigt.

Du skulle kunna köpa P240 istället och då köpa en djupare 360mm att ha i fronten, men tror inte det ska ha så pass stor påverkan, några grader säkert. Hellre överdimensionera kylkapaciteten än underdimensionera

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

@Meega:
Slängde ihop all vattenkylning här:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9506123/

Det som bör tänkas på att är det är många fläktar, så någon fläktkontroller eller Y-splitter kan vara av intresse. Vissa chassin levereras med fläktkontrollers, tyvärr är Design S inte ett utav dem. I P360 kitet så var det EK-Vardar F3 som går upp till 1850rpm, men valde nu F2 för de är billigare än F3 på Inet och 1450rpm bör räcka till.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Meega:

Chassi är inte skrivet i sten, har ni förslag på andra modeller? Vilka chassin är smidiga/lämpliga för montering av vattensystem? Jag har kollat lite på XL R2.

Jag tycker att Phanteks Enthoo Primo Big Tower (finns i svart eller vitt) är ett underbart chassi att bygga sin vattenkylning i.
Du får plats med en 480 rad i toppen och en 480 i botten utan problem. Sedan går det säkert att klämma in en till radiator i fronten med men kör man med 2*480 så behöver man inte så mycket mer.

https://www.inet.se/produkt/6911701/phanteks-enthoo-primo-big...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Köper du EK's Predator med 360 från ekwb-shop så kan du också beställa vattenblocket prefilled så är det bara koppla in å köra sen

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
har reviderat bygget.
Z170X Gaming 3 moderkort lutar det just nu åt.

Vattenkylnignskomponenter som jag just nu funderar över:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9561776/

Har 6st nya Fractal Design 120mm Silent Series (1200rpm) fläktar som jag kan tänkte montera i detta.

Har även nya Fractal Design 140mm Silent Series fläktar om man skall placera en CE 280 radiator i fronten istället för PE 360?

Permalänk
Medlem

@Meega:

Rätt säker på att du inte får in en 420mm och en 240 samtidigt i chassit men kan ha fel, sedan, varför köper du inte ett EVGA 1080 och byter till ett vattenblock själv istället?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

uppdaterat föregående post, hittade själv att det blev för tjockt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meega:

Priset är sekundärt, det är funktionen som är prioriterad i detta fallet.
Vet att en custom loop går på en slant, men målet är att få datorn så tyst som möjligt.

Semipassiv nh-D15, klart...går väl på runt 900:-?

Vattenkylning är väl inte så tyst om man är ute efter tysthet på burken...pumpar m.m, låter som en hårddisk.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@Fisken1986:
Fast det är grafikkortet som kommer föra mest oljud.
Vet att det finns MSI Sea hawk X med separat radiator, men är ute efter en vattenkyld loop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Semipassiv nh-D15, klart...går väl på runt 900:-?

Vattenkylning är väl inte så tyst om man är ute efter tysthet på burken...pumpar m.m, låter som en hårddisk.

En mekaniskt isolerad D5 på lägsta inställning är betydligt tystare än en hårddisk.
Mig veterligen finns inget annat sätt att få ner ljudnivån ordentligt på en spelmaskin (under load!) än en custom loop.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aniron:

En mekaniskt isolerad D5 på lägsta inställning är betydligt tystare än en hårddisk.
Mig veterligen finns inget annat sätt att få ner ljudnivån ordentligt på en spelmaskin (under load!) än en custom loop.

Min dator är dock tyst under spel, 100% luftkyld.

NH-D15 på en 4690K semi-passiv@1,020 på 4ghz
Morpheus VGA kylare på ett GTX970 semi-passiv (kylkapasitet 360W)
SSD Ljudlös
(Sen det svarta fåret...hårddisken) denna ska bort så fort 1TB SSD'erna faller i pris.
Nätdelen är semi-passiv, (Egen mod, CM V700 Guld)

Fläktarna startar när diverse komponent når 70c, vilket är sällan.

Jag går efter...det är inte tyst fören det är 100% tyst, vilken en pump _Aldrig_ kan bli.

Jag klarar inte av att datorn låter när den inte arbetar..den skall vara ljudlös under vila.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Min dator är dock tyst under spel, 100% luftkyld.

NH-D15 på en 4690K semi-passiv@1,020 på 4ghz
Morpheus VGA kylare på ett GTX970 semi-passiv (kylkapasitet 360W)
SSD Ljudlös
(Sen det svarta fåret...hårddisken) denna ska bort så fort 1TB SSD'erna faller i pris.
Nätdelen är semi-passiv, (Egen mod, CM V700 Guld)

Fläktarna startar när diverse komponent når 70c, vilket är sällan.

Jag går efter...det är inte tyst fören det är 100% tyst, vilken en pump _Aldrig_ kan bli.

Jag klarar inte av att datorn låter när den inte arbetar..den skall vara ljudlös under vila.

Japp, hårddisken var helt klart den största ljudkällan i min dator innan jag tog bort den.
Orkade inte vänta på ytterligare prisfall utan slog till på en 1TB SSD.

Det jag har kvar som har rörliga delar är 3x180mm-fläktar (Silverstone, 18dB på lägsta inställningen), 1x 120mm-fläkt (19dB), D5-pumpen samt semipassivt nätaggregat (Corsair AX850). Inget går över 50c.

Datorn är praktiskt sett ljudlös eftersom omgivningen (lägenhetens ventilation etc) överröstar den.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

En dator med rörliga delar kan aldrig vara tyst, kvittar om den rörliga delen är en fläkt eller en pump.
Om ett träd faller i skogen och ingen hör det, gör det ändå ett ljud? Samma princip.

Vattenkylning kommer det bli.
min fråga just nu är:
i ett Fractal Sesign Define S chassi,
en EK-CoolStream RAD PE (360) Triple i toppen,
skall man ha en lika dan i fronten, eller satsa på en EK-CooLStream RAD CE (280) Dual ?