B&O Beovison ME6000 utan fjärrkontroll, Värdelös?

Permalänk
Medlem

B&O Beovison ME6000 utan fjärrkontroll, Värdelös?

Har en B&O Beovison ME6000 utan fjärkontroll och med de 2 knapparna jagh ar på tv:n kan jag bara starta tv:n och blädra mellan kanalerna kommer inte åt scart eller något annat man kopplar in, går inte heller att höja/ sänka ljudet.

Har testat flera olik universalkontroller och flera olika IR appar på telefonen men får inget att funka.
Finns det något alternativ än att försöka få tag på en originalkontroll?

Permalänk
Medlem

@kiyoshi:
Googlade 'buy remote for ME6000' och fick flera länkar till ebay och linkande sidor och de verkar ligga på cirkus en 100-lapp.

Mitt råd? Köp en

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

@kiyoshi:
Googlade 'buy remote for ME6000' och fick flera länkar till ebay och linkande sidor och de verkar ligga på cirkus en 100-lapp.

Mitt råd? Köp en

Hade hoppats det gick att lösa på ett lite enklare (snabbare) sätt, tänkte spela lite dreamcast ikväll/ natt.
Men ja, det är väl egentligen det smidigaste i längden att bara köpa en.
Tycks vara så att B&O har lite ovanliga IR signaler så att det ska vara svårt att använda något annat en deras originalkontroller.

Tack ändå!

Permalänk
Rekordmedlem

BO är baserade på Philips men de har egna frekvenser på fjärrarna så det går inte använda en normal RC 5 fjärr och de flesta multifjärrar fungerar inte heller så var noga med att fjärren verkligen klarar BO om du inte skaffar en BO fjärr, jag såg en BO crt på en lokal secondhand för en dryg månad sedan och den var billigare än vad en universalfjärr är ny så stt leta på såna ställen kan vara prisvärt bara för fjärren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vilken häftig TV. Vad kostade en sådan? Ingenting i klass med Beovision AV9000, dock.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Det finns billigare kopior som funkar med B&O men som sagts så använder de ett ganska eget system (för att styra alla dina B&O prylar med en fjärr) och för alla funktioner bör man ha en original. Fjärrkontrollerna heter Beolink 1000 (äldre TV) eller Beo4 för TV tillverkade senare. De ligger på 100-500 kr ca begagnade.

Kopia (som kan växla till scart etc): https://www.amazon.co.uk/Replacement-Control-BEOVISION-batter...

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk

Om du använder en rgb-kabel till din konsol så kommer konsolen skicka en signal som automatiskt byter till rätt kanal när du startar den, detta förutsatt att kabeln är inkopplad i tv:n vid uppstart.

Detta är normal scart-standard och bör funka på alla tv-apparater som inte är alldeles för supergamla.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Obligatorisk:

Om du använder en rgb-kabel till din konsol så kommer konsolen skicka en signal som automatiskt byter till rätt kanal när du startar den, detta förutsatt att kabeln är inkopplad i tv:n vid uppstart.

Detta är normal scart-standard och bör funka på alla tv-apparater som inte är alldeles för supergamla.

Nej rgb signal får inte tvn att välja ingång, däremot finns det en separat signal i en scart som kan byta ingång, pinne 16 och bildformat väljs via pinne 8 ibland kan även den aktivera ingången men det är 16 som ska ha den funktionen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Scart

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag sa aldrig att rgb-signalen byter kanal, jag sa att funktionen hör till scart-standarden.

Permalänk
Medlem

Det med att styra via scarten är ju en optimal idé och fungerar förmodligen till 100%.

Det jag minns med detta är att det skiljer på spänningsnivån om det ska vara RGB eller ren komposit.
Och det är pinne 16.

EDIT
Står ju här vilken spänning det ska vara för att tvinga igång RGB.

0-0,4V Kompositvideo
1-3V RGB.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Scart

EDIT 2

Finns ju 5 Volt på en pinne på Dreamcast. Med ett motstånd borde ju det gå att utan problem få ner den till 3V och på det sättet direkt aktivera RGB på din TV så fort du startar ditt Dreamcast. Men detta är ju en ren chansning från min sida...

EDIT 3

Här kan du se hur det ska vara kopplat:

http://members.optusnet.com.au/eviltim/gamescart/gamescart.ht...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Märkligt att man inte ens kan reglera ljudnivån på TV:ns frontpanel. Även om SCART-frågan går att lösa utan fjärrkontroll får du i så fall den ljudnivån som är förvald, så tipset är väl att skaffa en fjärrkontroll oavsett.