Frågor om nVidia Shield TV

Permalänk
Medlem

Frågor om nVidia Shield TV

Efter mycket om och men har jag bestämt mig för en Android Shield TV som mediaenhet i vardagsrummet.
Den kommer agera Plex server, strömning av spel, play tjänster.
Kommer satsa på en 16GB version av olika anledningar.

Först tänkte jag använda antingen ett MicroSD kort eller USB-minne som internlagring för spel och appar. Men man kommer upp i en del pengar när man ska ha minnen av bättre kvalite, så därför tänkte jag lika bra att köra en extern USB 3.0 hårddisk, så behöver jag aldrig oroa mig för lagringsutrymmet iaf.

Jag tänkte även köra en extern hårddisk till min Plex server. Vad jag förstått så kommer hårddisken som ska användas som internt lagringsutrymme formeras så den inte kan användas på några andra enheter.
Hårddisken som ska innehålla filmer kan jag bara plugga in som den är, och flytta runt vad jag förstått det som.

Tänker jag helt fel här? Funkar det att köra med 2 stycken externa hårddiskar? Eller är det helt onödigt?
Så fall, vilket MicroSD/USB minne ska jag satsa på, tänker man behöver iaf 32 GB.

Permalänk
Medlem

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=324144&pag...
Tråd om Shielden med drygt 1300 inlägg, det mesta avhandlas.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Efter mycket om och men har jag bestämt mig för en Android Shield TV som mediaenhet i vardagsrummet.
Den kommer agera Plex server, strömning av spel, play tjänster.
Kommer satsa på en 16GB version av olika anledningar.

Först tänkte jag använda antingen ett MicroSD kort eller USB-minne som internlagring för spel och appar. Men man kommer upp i en del pengar när man ska ha minnen av bättre kvalite, så därför tänkte jag lika bra att köra en extern USB 3.0 hårddisk, så behöver jag aldrig oroa mig för lagringsutrymmet iaf.

Jag tänkte även köra en extern hårddisk till min Plex server. Vad jag förstått så kommer hårddisken som ska användas som internt lagringsutrymme formeras så den inte kan användas på några andra enheter.
Hårddisken som ska innehålla filmer kan jag bara plugga in som den är, och flytta runt vad jag förstått det som.

Tänker jag helt fel här? Funkar det att köra med 2 stycken externa hårddiskar? Eller är det helt onödigt?
Så fall, vilket MicroSD/USB minne ska jag satsa på, tänker man behöver iaf 32 GB.

Rekar varmt "Lon Seidman" vad gäller Shield TV saker.
https://www.youtube.com/watch?v=meF7ETlsryo&list=PLCZHp4d1HnI...
Han går igenom allt du behöver veta om Shielden.

Permalänk
Medlem

Tack för länken!

Blev ett usb minne, hyperX Savage 64gb, riktigt bra hastigheter.
Detta tillsammans med WD extern hdd 2TB usb 3.0

Har ett problem dock.
Anslöt min externa hårddisk till shield och startade plex appen, gick genom konfigurationen.
Startade sedan Web interface och la till min externa hårddisk som både shielden och plex media servern hittar.
När jag lägger till media genom Web interfacet så hittar den hårddisken jag anslutit, jag väljer mitt media och klar. Plex arbetar lite men tomt i mappen.
Går jag in i plex appen på shield så ser jag mapparna jag lagt till, men försöker jag starta något så står det att innehållet är tomt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lånar tråden en sväng.

Vad kör ni för handkontroll till shield tv? Har fått för mig att andra kontroller än orginalkontrollen ska gå att använda.

Permalänk
Inaktiv

Norpar också tråden då jag blivit lite sugen på 4k och just nu kör Plex i en AppleTV som just nu inte gillar 4k.

Är det någon som vet om Plex + Shield + 4k fungerar? Funderar HDR?

Permalänk
Medlem

ja senaste uppdateringen ska ha lagt till stöd för det.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga igen. Finns det möjlighet att köra HBO på något sätt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lindahlj:

Snabb fråga igen. Finns det möjlighet att köra HBO på något sätt?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hbo.android...

Permalänk
Medlem

Hittar den inte i store. Googlade mig till att den inte fungerar till android tv? Har du en shield tv där appens fungerar?

Permalänk
Permalänk
Medlem

HBO är ett kasst företag när det gäller appar och utbud. HBO Now som man borde använda finns bara i US, här är vi hänvisade till HBO Nordic. HBO Nordic tyckte det var bra att utveckla en egen app som bara finns till telefoner, så du får cast:a till shield.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

HBO är ett kasst företag när det gäller appar och utbud. HBO Now som man borde använda finns bara i US, här är vi hänvisade till HBO Nordic. HBO Nordic tyckte det var bra att utveckla en egen app som bara finns till telefoner, så du får cast:a till shield.

Jag har som förstått det då man läser omdömena på google play.

Har en Lenovo tab 2, borde alltså kunna casta HBO från den till shielden utan problem i såna fall? Eller begränsar Lenovons hårdvara på något sätt? Sitter på jobbet nu så kan inte testa direkt.

Permalänk
Medlem

Tror inte det, så länge de är på samma WLAN. Det som sätter stopp skulle vara systemmjukvaran, om den är för gammal.

Jag kan cast:a utan problem från min xperia Z2 i alla fall.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Lånar tråden en sväng.

Vad kör ni för handkontroll till shield tv? Har fått för mig att andra kontroller än orginalkontrollen ska gå att använda.

Har haft shield tablet och portable och använde xbox 360 kontroll med sladd till dom, har inte shield tv men det borde väll vara samma princip.

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss