Den kanske dummaste kylningsfrågan någonsin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Den kanske dummaste kylningsfrågan någonsin.

Har en riktigt dum fråga, åt vilket håll ska CPU kylar fläkten riktas åt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av lesscool10:

Tjena,

Vilken kylare har du?

|| Fractal Design Define R3 || Intel Core i5-2500K || Cooler Master Hyper 212 Plus ||
|| ASUS P8Z68-V/GEN3 || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB || GTX 970 4GB G1 GAMING ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB || Western Digital Green 1TB ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av lesscool10:

Fläkten ska riktas mot dina minnen.

|| Fractal Design Define R3 || Intel Core i5-2500K || Cooler Master Hyper 212 Plus ||
|| ASUS P8Z68-V/GEN3 || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB || GTX 970 4GB G1 GAMING ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB || Western Digital Green 1TB ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008

Mot utblåset bak eller uppåt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011

@lesscool10: Generellt ska fläkten monteras på kylflänsen så att fläkten blåser luft på den, inte suger luft från den. Sen bör hela kylaren riktas så att luften blåser upp eller bakåt i chassit mot närmaste utsugsfläkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@Nepo: Hyper212

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@Casgar: Tack:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av lesscool10:

Har en likadan & fläkten har jag riktat mot minnena.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av lesscool10:

Har du en kylare så att den är riktad mot moderkortet så ska den blåsa mot moderkortet.

Har du en "stående lösning" där du kan välja så har jag alltid satt mina så att de blåser "bakåt" i datorn mot det fläktgaller som oftast sitter där

såhär

alternativt såhär

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Nepo:

Du menar att du har fläkten på samma sida som dina minnen och den blåser genom kylflänsen så luften fortsätter rakt ut bak? Annars har du den riktat helt fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Maj 2011

@lesscool10: Rikta fläktarna så att de blåser bakåt mot ditt utblås bak i chasit, du vill att luften som sugs in i fronten av chasit som är kall, sen åker igenom kylflänsarna på cpu fläkten, och sedan vidare ut bak eller i toppen av chasit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Nepo:

Har du vänt alla chassifläktar också? Annars arbetar fläkten på din processorkylare mot luftflödet.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Nepo:

Du menar så den blåser mot fronten av datorn? Så länge alla fläktar i datorn skyfflar luft i den riktningen fungerar det naturligtvis någorlunda, även om det är smått korkat att låta den varmaste luften stanna längre i lådan och värma upp andra komponenter istället för att blåsa ut den direkt. Har du fläktar i front eller bak på datorn som blåser mot baksidan skapar du en stor zon med turbulens och luftfickor där den varma luften stannar. Istället för att kyla datorn jobbar dina fläktar med andra ord för att värma upp den, vilket inte är en alltför konstruktiv lösning.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av twit:

Du menar så den blåser mot fronten av datorn? Så länge alla fläktar i datorn skyfflar luft i den riktningen fungerar det naturligtvis någorlunda, även om det är smått korkat att låta den varmaste luften stanna längre i lådan och värma upp andra komponenter istället för att blåsa ut den direkt. Har du fläktar i front eller bak på datorn som blåser mot baksidan skapar du en stor zon med turbulens och luftfickor där den varma luften stannar. Istället för att kyla datorn jobbar dina fläktar med andra ord för att värma upp den, vilket inte är en alltför konstruktiv lösning.

Tjena,

vet att det inte är den bästa lösningen.
Men det fungerar & mäter även temp. i chassit på flera olika ställen med hjälp av sensorer, max temp. i chassit ca 35 grader hittills under load.
Idle ca 24-26.
Har även två 140 mm i tak för utblås.

Mitt ex av Hyper 212 har de gamla fästena för fläkten som är ett helvete att få på då jag eftermonterade kylaren annars hade jag bytt.
Nu har coolermaster nu har en klick funktion när man ska på med fläkten sen kanske 2 år tillbaka.