3 routrar, 1 nätverk: hur går jag tillväga?

Permalänk
Medlem

3 routrar, 1 nätverk: hur går jag tillväga?

Hej Clockers!

Hoppas allt är väl med eder alla! Jo, jag har nyligen flyttat och köpt nya prylar som jag nu vill ska lira ihop och jag blir lite konfunderad kring hur denna lösning skulle kunna se ut.

Lägenheten jag nu bor i har en comhem-modemrouter. Den kan jag inte riktigt göra mig av med då den utöver router-funktionen även agerar "mottagare av internet". Jag har sen tidigare en Time Capsule och köpte nyligen en D-Link DIR-890 (Ultra tri-band Wi-Fi Router).

Detta är tanken:
Comhem-modemroutern kan jag ju inte ta bort utan den får vara som den är. Däremot vill jag stänga av router-funktionen till den och istället koppla om så att den bara agerar som en "internetmottagare"/modem.
Inte helt hundra på hur detta kan säkerställas.

Vidare vill jag använda time capsulen som backupenhet för min Macbook. Om jag kan intensifiera och utöka wifi-signalen med den vore det toppen!

D-Link DIR-890 routern däremot verkar ju vara en beast-router och den - tillsammans med TC:n(förutsatt att det går) - vill jag koppla alla mina enheter till. Viktigast är kanske min PC där jag bara inte får ha en dålig lina och där vill jag köra en ethernet-kabel direkt från datorn till D-Linken.

Så såhär vill jag att det ska se ut och jag är osäker på hur jag ställer in routrarnas inställningar för att det ska klaffa som tänkt:

1. Comhem ska bara ta emot och skicka vidare internet (genom ethernet-kabel)
2. D-Link DIR-890 routern vill jag ska vara huvudroutern. Den har 1x 2.4Ghz frekvensband samt 2x 5Ghz frekvensband. Kommer i princip köra allt via Wi-Fi och PC ansluten via ethernet-kabel.
3. Time capsulen vill jag ha för att dels stärka nätverkssignalen men även backa upp min Mac mot. Bryggläge misstänker jag?

Hur föreslår ni att jag går tillväga för att få starkast signal ifrån dessa enheter och dessutom i samma nätverk?

Låt mig veta om det skulle råda några frågetecken

Tillägg: bara för att förtydliga, jag är med om att det kommer bli tre nätverk pga tri-band funktionen i D-Linkroutern. Jag vill bara inte se time capsulen eller comhem routern eller använda dem som egna nätverk i nätverket (if it makes sense).

Tilläggas att jag har en Philips hue bridge som kopplas med ethernet-kabel men den kan jag nog koppla in i vilken router jag vill om de är i samma nätverk

Permalänk
Rekordmedlem

Comhem enheten ska bryggas så den bara agerar modem och TCn kan egentligen inte fungera bara som AP som det verkar men det kan gå att fulkonfa så det kan fungera hjälpligt
http://superuser.com/questions/787449/connect-apple-time-caps...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.