Wi-Fi prioritet till mobilen?

Permalänk
Medlem

Wi-Fi prioritet till mobilen?

Hej hej!

Jag brukar använda wi-fi till min mobil när jag är hemma, och när jag är ute så använder jag min jobbmobil som en wi-fi hotspot till min personliga mobil, finns det något sätt att få min mobil att automatiskt gå över till wi-fi:ett som jag har hemma när jag är hemma? Jag måste hela tiden byta manuellt.

Sony Z2
Android 6.0.1

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Hej hej!

Jag brukar använda wi-fi till min mobil när jag är hemma, och när jag är ute så använder jag min jobbmobil som en wi-fi hotspot till min personliga mobil, finns det något sätt att få min mobil att automatiskt gå över till wi-fi:ett som jag har hemma när jag är hemma? Jag måste hela tiden byta manuellt.

Sony Z2
Android 6.0.1

Tack!

Det borde gå rätt lätt att skapa en sån regel med Tasker om det inte redan finns nån inställning i den telefonen som kan göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det finns appar som kan göra det.kolla playstore.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt så vill du ha ditt hemmawifi när du är hemma och hotspotten när du är ute? Lättast är ju att du alltid har wifi aktivt på mobben. Sen när du kommer hem så stänger du av wifi på jobbmobilen så ska den ansluta auto till hemmanätverket. Sen när du inte är hemma och sparka igång hotspotten så ska den ansluta auto till den. Så funkar det default på android iaf. Så du ska inte behöva ladda hem program eller dylikt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om jag förstått det rätt så vill du ha ditt hemmawifi när du är hemma och hotspotten när du är ute? Lättast är ju att du alltid har wifi aktivt på mobben. Sen när du kommer hem så stänger du av wifi på jobbmobilen så ska den ansluta auto till hemmanätverket. Sen när du inte är hemma och sparka igång hotspotten så ska den ansluta auto till den. Så funkar det default på android iaf. Så du ska inte behöva ladda hem program eller dylikt.

Det jag är ute efter är väl snarare att mobilen känner av att mitt hemmanätverk finns tillgängligt och automatiskt byter från mobilen till det, annars måste jag, precis som du säger, manuellt antagligen koppla över via min privata mobil, eller stänga av det på jobbmobilen.

Permalänk
Medlem

@Chromatic:
Ah okej du menar wifispotten eller wifi hemma? Jag förstår du vill slippa göra saker manuellt, men det tar ca 3-4s att stänga av wifit på jobbmobilen när du är hemma och lika kort tid att slå på den igen Nu är jag iofs anti mot att behöva installera småprogram för varje funktion jag vill ha. Det har en tendens att slöa ner telefonen, ostabil och ökar risken för "skräp". Tror inte det finns nån inbyggd prio dock. Om det inte på något sätt sker auto i den ordningen du joinar dem?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@envelope91:
Ah okej du menar wifispotten eller wifi hemma? Jag förstår du vill slippa göra saker manuellt, men det tar ca 3-4s att stänga av wifit på jobbmobilen när du är hemma och lika kort tid att slå på den igen Nu är jag iofs anti mot att behöva installera småprogram för varje funktion jag vill ha. Det har en tendens att slöa ner telefonen, ostabil och ökar risken för "skräp". Tror inte det finns nån inbyggd prio dock. Om det inte på något sätt sker auto i den ordningen du joinar dem?

Desvärre så är det inte så snabbt att stänga av på jobbmobilen, hotspot wi-fi grejen är inte samma sak som att bara stänga av wifi, man måste gå in i inställningarna och stänga av det där.

Ska kolla på detta

Permalänk
Medlem

@Chromatic:
Hade för mig att det gick att få in det auto? Eller att det fanns en genväg man kunde lägga i menyn för att komma direkt till hotspotsläget. Ska kolla min mobil.

Edit: Måste ha drömt. Genväg till inställningarna gick dock så du måste trycka 3 ggr. Iaf på min huawei A P7, inställningar->more->aktivera hotspot. Tog ca 6s.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@envelope91:
Hade för mig att det gick att få in det auto? Eller att det fanns en genväg man kunde lägga i menyn för att komma direkt till hotspotsläget. Ska kolla min mobil.

Har android 4.4 på jobbmobilen.

Permalänk
Medlem

@Chromatic:
4.4.2 har jag.
Jag tycker väl att det är värt det, än att behöva installera ett program. Men de e ju jag de

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Testa IFTTT-appen. Borde gå rätt enkelt att göra det du efterfrågar genom att göra ett recept som till exempel sätter på Wi-Fi hotspotten varje gång du är utanför ditt hem.
www.IFTTT.com

---- EDIT ----
Kollade nu, sorry. Finns bara dessa alternativ att välja mellan om man vill göra ett enkelt eget recept.

---- EDIT 2 ----

Hehe.... Läste ditt första inlägg igen, nu tror jag att jag förstår dig och har en lösning.
Du kan använda detta som jag länkade här på din jobbmobil, så att den stänger av WiFi:n varje gång du är hemma. Det borde funka kan jag tycka!

Uppdatering
Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk

Använd Tasker. Enkel och logisk app när man får grepp om den. Oändliga möjligheter.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5