Glömde Aktivera 144hz på min skärm -.-

Permalänk

Glömde Aktivera 144hz på min skärm -.-

Hej allihopa!

Har haft en BenQ 2730z i över ett halv är nu. Har varit relativt nöjd med skärmen men har inte riktigt tyckt att det känts som 144hz men har inte tänkt så mycket på det och vande mig snart vid det. Så när en polare va över och prova den lite så frågade han om det verkligen 144hz och då börja jag fundera. Så nu gick jag inte på inställningarna och såg att den bara har varit inställd på 60hz. Så i under ett halv år har jag haft en skärm som jag har betalat dyra pengar för att kunna spela i 144hz men har i själva verket lirat i 60hz hela tiden. Känner mig något extremt dum nu. Så jag tänkte hör om det är någon som har gjort en liknande tabbe, så jag inte behöver känna mig ensam om att ha gjort ett så grovt misstag xD

Permalänk
Medlem

Gjorde inte likadant som du men installerade mjukvaran följde med på cd. Denna gjorde att skärmen ställde om sig från 144hz till 60hz varje gång man startade om datorn.
Känner till andra som gjort samma miss som dig. är nog ganska vanligt
bra att det löste sig för dig iallafall

mvh // Magnus

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha, inte gjort samma sak... men det är nog lätt hänt i dagens "plug n play" -samhälle!

Tack för skrattet iaf
Och gött att det funkar nu!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@SuperZmurfen: Så nu kommer den stora frågan - märker du någon skillnad nu när den är rätt inställd? För alla vet ju (speciellt om man äger en konsol) att ögat inte kan se mer än 60 FPS

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

@SuperZmurfen: Så nu kommer den stora frågan - märker du någon skillnad nu när den är rätt inställd? För alla vet ju (speciellt om man äger en konsol) att ögat inte kan se mer än 60 FPS

jag märker omedelbart när skärmen ligger i 60hz eller 90hz. när jag startar datorn och klickar runt lite så känns det "fel". då kikar jag och visst så står skärmen på 60hz eller 90hz. har hänt ett antal gånger nu, senast igår när jag hade installerat drivrutiner till mitt nvidia-kort och skärmen stod på 90hz innan jag ändrade i kontrollpanelen.

Permalänk

@Poppu-chan: haha kände skillnad på direkten, speciellt när man scrollar ner snabbt på internetsidor xD

Permalänk
Medlem

Haha skönt att folk med 144hz skärmar måste kolla detta nu (även om man vet att man gör 144hz)

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Det är sånna som du som brukar svara i forum/reddit att, "nemen jag känner ingen skillnad emellan 60hz och 144hz", hälften av dom som skriver så sitter nog på 60Hz som du gjorde och tror att den är på 144Hz som standard när man kopplar in den. Men du är inte ensam, har läst om en hel del som gjort samma tabbe, som har suttit betydligt längre än ett halv år med 60Hz. Antar att det blev lite skillnad för dig i spel nudå med 144Hz aktivt

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Been there, done that! Känslan när man ser 60 istället för 144 på inställningar...

Permalänk
Medlem

Frågan är om inte spelen kör din skärm i 144Hz?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Nope, detta har jag inte råkat ut för. Men jag har endast haft min ViewSonic 120Hz skärm hittills men skillnaden är ju såpass stor att jag skulle direkt märka av om det var på 60Hz om t.ex. någon kamrat skulle jävlas med mig och ändra det när jag går på toaletten typ. Once you go 100Hz+ you never go back.

Min nästa skärm kommer troligtvis ha 180Hz stöd t.o.m.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Haha! Vad jag skäms nu, jag var övertygad om att jag körde på 144hz, men tydligen måste den ha gått tillbaka till 60hz efter en driveruppgradering.

Edit: Och vilken jävla skillnad det blev i flyt nu Märker det direkt vid scrollning.

Permalänk
Medlem

Nej inte den tabben, men hänt några gånger att det tagit lite för lång tid att upptäcka att SLI är avstängt efter uppdatering av drivrutiner...

Permalänk
Avstängd

Märker stor skillnad i trackmania och CS på 60 och 144hz men i windows tyckerj ag inte det är någon direkt skillnad.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av Specias:

Haha! Vad jag skäms nu, jag var övertygad om att jag körde på 144hz, men tydligen måste den ha gått tillbaka till 60hz efter en driveruppgradering.

Edit: Och vilken jävla skillnad det blev i flyt nu Märker det direkt vid scrollning.

Du lär ju inte ha kört 60Hz i ett halvår iallafall;)

Skickades från m.sweclockers.com