Crossfire i Overwatch

Permalänk
Medlem

Crossfire i Overwatch

Funderar på att införskaffa ett andra R9 390 och köra i Crossfire nu när priserna sjunker.
Undrar då om det finns det någon som har erfarenhet av Crossfire i Overwatch? Fungerar det utan flimmer osv?
Kör på 144 Hz om det är relevant i sammanhanget.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Om det inte skulle funka kan du väl alltid stänga av CF? Har alldrig haft AMD kort i CF men har 2x 970's och måste stänga av det i vissa spel pga stuttering

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kamoz:

känns lite overkill va ? 144 konstant på high med 390 nitro .. 120 - 140 på ultra
Overwatch är ju inte direkt krävande

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@kamoz:

känns lite overkill va ? 144 konstant på high med 390 nitro .. 120 - 140 på ultra
Overwatch är ju inte direkt krävande

Jag anser att Overwatch är extremt krävande.
Har behövt sänka till medium för att nå upp till stabila 144 fps.
Om du lyckas få 120-140 fps på ultra med 390 Nitro så har du förmodligen överklockat eller råkat sätta render scale på 50%.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag kör Overwatch med 2st 980 i SLI.
Fungerar smärtfritt, dock bara i 60hz.
Drar stabila 60fps i 4k@ultra

Edit:
Skulle inte påstå att overwatch är jättekrävande, verkar rätt väloptimerat faktiskt

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamoz:

Jag anser att Overwatch är extremt krävande.
Har behövt sänka till medium för att nå upp till stabila 144 fps.
Om du lyckas få 120-140 fps på ultra med 390 Nitro så har du förmodligen överklockat eller råkat sätta render scale på 50%.

Nope, Då är det troligen din CPU som flaskar dig..
----> http://plays.tv/u/fckingm3tal (längst upp till höger ser du fps, välj 720p minst för att se tydligt).

Mest intensiva klippet jag hittade --> http://plays.tv/video/5761e560702f9c08e9/intense-shit-with-ro...
Då droppar jag ner till 120fps med typ hela båda lagen på samma plats, Preset High och självklart ingen Vsync

Ytterst sällan jag känner några drop alls,

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Hm, undrar om det är att jag kör windowed fullscreen eller 1440p som gör att det blir så pass krävande, får sänka mina inställningar för att få bra FPS.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yorg:

Hm, undrar om det är att jag kör windowed fullscreen eller 1440p som gör att det blir så pass krävande, får sänka mina inställningar för att få bra FPS.

Det är nog detta.

Jag vet inte varför men jag kände en skillnad av att gå från windowed fullscreen till vanlig fullscreen i just Overwatch.
Jag gjorde det när jag märkte att frametimes blev helt åt helvete när jag körde en Youtube-film på andra skärmen.

Prova fullscreen innan du ger dig in i Crossfire, TS

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är nog detta.

Jag vet inte varför men jag kände en skillnad av att gå från windowed fullscreen till vanlig fullscreen i just Overwatch.
Jag gjorde det när jag märkte att frametimes blev helt åt helvete när jag körde en Youtube-film på andra skärmen.

Prova fullscreen innan du ger dig in i Crossfire, TS

Jag kör alltid fullscreen. Gäller generellt för spel att fps:n blir bättre med fullscreen.

Skrivet av hakd:

Nope, Då är det troligen din CPU som flaskar dig..
----> http://plays.tv/u/fckingm3tal (längst upp till höger ser du fps, välj 720p minst för att se tydligt).

Mest intensiva klippet jag hittade --> http://plays.tv/video/5761e560702f9c08e9/intense-shit-with-ro...
Då droppar jag ner till 120fps med typ hela båda lagen på samma plats, Preset High och självklart ingen Vsync

Ytterst sällan jag känner några drop alls,

70 grader! Bor du i en iglo?

Mycket intressant detta. Ska ta och testa preset high när jag kommer hem och rapportera tillbaks med resultat, men är ganska säker på att det skiljer en hel del. Bör inte vara min CPU som dra ner det.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hm, undrar om det är att jag kör windowed fullscreen eller 1440p som gör att det blir så pass krävande, får sänka mina inställningar för att få bra FPS.

Du kör ju 1440p med, Mera pixlar mindre FPS

Skrivet av kamoz:

Jag kör alltid fullscreen. Gäller generellt för spel att fps:n blir bättre med fullscreen.

70 grader! Bor du i en iglo?

Mycket intressant detta. Ska ta och testa preset high när jag kommer hem och rapportera tillbaks med resultat, men är ganska säker på att det skiljer en hel del. Bör inte vara min CPU som dra ner det.

Nope, 24c i lägenheten och kortet sitter i ett Fractal r4 chassi med originalfläktar (varken fläkt på sidan eller i toppen).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du kör ju 1440p med, Mera pixlar mindre FPS
Nope, 24c i lägenheten och kortet sitter i ett Fractal r4 chassi med originalfläktar (varken fläkt på sidan eller i toppen).

Glömde bort att det fanns både epic och ultra settings så jag syftade nog egentligen på ultra och inte på high. High är det jag har som standard för att komma upp i 144 fps och synka med skärmen. Jag får alltså ungefär samma fps som du. Jag har två fläktar som blåser in luft fram och en som blåser ut bak. Rumstemperaturen ligger på 25,5 grader i skrivande stund. Anledningen till att ditt kort är aningen kallare gissar jag kan vara för att du möjligen har en vattenkyld processor, vilket släpper ut mindre värme direkt i chassit. Om inte så har du väl helt enkelt bättre luftflöde eller något.

Temperaturer + fps när jag använder high preset: http://imgur.com/a/qUcA1
Inte lätt att visa på bild men fps:n hoppar mellan ca. 150 och 200.
Känns ändå rätt kasst att behöva ha effect detail på low och model detail på medium. Men, men...

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64