Funderar på att börja VLOG'a - tips och ideér ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Funderar på att börja VLOG'a - tips och ideér ?

Jag har sedan några åt fastnat i ett ekorrhjul där det är samma sak varje dag, vecka in och vecka ut.
Känner mig inte motiverat till att hålla ordning hemma, eller träna osv.
Äter ibland dåligt med för tänket "vem bryr sig ?"

Men så tänkte jag kanske börja VLOG'a om det jag FAKTISKT GÖR BRA och på så vis skapa en bättre miljö för mig själv genom att ha städat, var sak på sin plats, tänka mer på mitt utseende och klädsel etc.
Även om det bara är någon enstaka människa som tittar på VLOG'en så kommer jag behöva snäppa upp mig några steg för att vara mer "framåt" och organiserad.

VLOG'en skall handla om mitt vardagsliv, mitt jobb som it-ansvarig och tekniker/problem-lösare.
Min familj och mina barn kommer säkert synas ibland med.
Göra lite enklare "unboxings" osv när jag köper saker (vilket händer rätt ofta) men inte liksom tvättäkta reviews, utan mer en enklare form utav berättelse om vad jag gör och hur min dag är.

Jag kommer endast göra detta för mig själv, och inte för att få 129374109 views och tjäna pengar.
Inkomst har jag från olika håll ändå! Skulle det dock gå bra är det givetvis kul, men det är inte målet - allt annat är bara plus i kanten.

Klippen kommer jag hålla till 8-10min.
Ett nytt klipp skall laddas upp VARJE DAG, diciplin.

Så!, vad behöver man för utrustning ?

Systemkamera ?, extern mic ?
Go-Pro kamera ?
Vridbar display ?
1080p upplösning vill jag ha iaf.
Program för att redigera i, finns det något enkelt som ändå skapar bra resultat och inte kostar skjortan?
Jag cyklar i princip överallt jag skall, och detta är planen att ha med i VLOG'arna med - så skall jag ha en kamera som klarar alla miljöer eller tex. en DSLR -kamera när jag är inomhus/kontor etc och en Go-Pro / action kamera när jag flyttar mig från olika platser ?

Vad skall man tänka på i övrigt ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina funderingar men ville bara säga att jag tycker att du postar väldigt informativa och underhållande inlägg här i forumet och det ska bli intressant att se vad du lyckas gör av det i vlog-format.

Det enda jag tycker låter lite oroväckande är din bestämdhet i att det ska postas ett klipp om dagen oavsett omständigheter, det leder nog bara till att det blir en stressfaktor och ett tråkigt måste. Varför inte hålla det till ett klipp i veckan? Det krävs nog dessutom en del förberedelser och tid till redigering m.m. vilket känns lite tight om det ska postas nya klipp dagligen och man dessutom har ett liv utanför vloggen.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ågren:

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina funderingar men ville bara säga att jag tycker att du postar väldigt informativa och underhållande inlägg här i forumet och det ska bli intressant att se vad du lyckas gör av det i vlog-format.

Det enda jag tycker låter lite oroväckande är din bestämdhet i att det ska postas ett klipp om dagen oavsett omständigheter, det leder nog bara till att det blir en stressfaktor och ett tråkigt måste. Varför inte hålla det till ett klipp i veckan? Det krävs nog dessutom en del förberedelser och tid till redigering m.m. vilket känns lite tight om det ska postas nya klipp dagligen och man dessutom har ett liv utanför vloggen.

Först och främst, tack för dina fina ord!
Försöker hålla mina inlägg på en relativt hög nivå med bra information och vägledning om trådarna handlar om frågor etc.
I annat fall när jag själv vill ha hjälp med saker så skriver jag inlägg och frågeställningar såsom jag önskar att andra hade ställt dem till mig - men så mycket information som möjligt direkt fårn början - det kommer leda till vettigare och bättre svar/respons.

Har jag tittat en del på CaseyNeistat och MarzBar och hans vlog's och de hade samma filosofi som jag har, att de ville skärpa till sig - och vlog'andet var lösningen i deras fall!
... det betyder ju inte att det kommer vara detsamma för mig, men det är värt att prova!
Båda hade som mål och att lägga upp 1 klipp om dagen, oavsett hur man mådde, vad man gjorde etc - för att komma ur de gamla vanorna. Därav min bestämdhet...

Men!, även jag har ju ett huvud som ibland ropar "Hallå!, verkligheten ringde och gjorde sig påmind... du hinner inte!"

Tar åt mig din feedback, det kanske blir ett för stort stressmoment att ha detta också över mina axlar, jag som redan lider utav stress...
Men jag måste ändå ha ett mål, ett klipp i veckan tycker jag känns lite tamt det med, så ett mellanting kanske skulle vara varannan dag då?, alltså säg 3st klipp i veckan (kanske 4 ibland), för att hålla moralen och disciplinen uppe att göra dem.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Låter som en ganska intressant vlog, du får posta länk till din yt kanal när du är igång!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av pellski87:

Låter som en ganska intressant vlog, du får posta länk till din yt kanal när du är igång!

Will do!, kul att folk redan är intresserade utav att titta!
Bara det gör ju att måste man måste vara lite fokuserad och lägga manken till för att försöka göra kvalitativa inlägg då

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Låter coolt Jag vill också kolla

Permalänk
Medlem

Vet att en hel del "vloggare" använder exempelvis vanliga Iphone kameror med en gorillahållare för att vlogga med och fortfarande har bra videokvalité. Mitt råd är att inte köpa alla sorters olika kameror på en gång. Gör vloggar i någon vecka och se om det är något för dig och om du har behov av GoPro för cykelvinklarna eller extern mick så kan man ju alltid köpa till det efteråt. Publiken kommer ju främst att stanna för att de är intresserade av att följa din vardag. Kvalitén på filmningen ska ju självklart vara hög men behöver ju inte vara bäst i början av Youtubekarriären

Stort lycka till!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Just det!, skall man köra på engelska eller svenska ?

Känns ju som att man når en bredare publik genom engelska, men det kanske också blir lite dumt när man blandar svenska (med familj, vänner osv) ihop med engelska (som man själv tycker pratar skitbra, men säkert är urkass om man jämför med en riktig britt eller amerikan) haha

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Just det!, skall man köra på engelska eller svenska ?

Känns ju som att man når en bredare publik genom engelska, men det kanske också blir lite dumt när man blandar svenska (med familj, vänner osv) ihop med engelska (som man själv tycker pratar skitbra, men säkert är urkass om man jämför med en riktig britt eller amerikan) haha

Nu ska inte jag lägga mig i varenda detalj här men jag skulle rekommendera att iallafall börja på svenska. Enklare att hitta publiken där. Kör man på engelska blir man helt enkelt än i mängden. Samtidigt tror jag det kan vara intressant för amerikaner och diverse andra utlänningar att få se hur Sverige är.

Permalänk
Medlem

Mycket rolig idé måste jag säga!
Ifall du ska vara ute en hel del med dina barn eller bara vara allmänt ute och röra dig så kan en GoPro vara grymt, självklart funkar de bra inomhus också men ifall du enbart ska vara inomhus så är det inte lika nödvändigt.. Dock så har jag sett en hel del som filmar inomhus med GoPro + ett stativ och det verkar funka helt okej, lite smidigare när det finns appar till en GoPro

Edit: Jag skulle förmodligen börjat med Svenska och sedan se vad man tycker om att Vlogga, ifall man fastnar för det och börjar att få lite Viewers så kan man ta steget till Engelska!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

@andreas_dock:

Hört goda saker om Canon Vixia mini, har sett ett gäng vloggare med den och ljudet i den blir nice och tydligt, blir lite fisheye men man behöver inte hålla ut den med hela armen för att man ska få en bra bild på sig själv.

Permalänk

Låter som en toppenidé. Har börjat titta mer på VLOGs och det sätter en hel del saker på perspektiv. Jag gillar din idé.

Gällande det tekniska vad du ska köra med så fungerar nog en GoPro väldigt bra, populära system-kameralösningar är ju självfallet med extern mikrofon, man får ofta mjukare bild och det blir mer vänligt. Beror på vad du vill lägga ut och hur seriöst du tar detta projekt.

Finns en del nätta systemkameror som kända YTare använder sig av.
Nederländernas största YTer (Kwebbelkop) kör med en basic digitalkamera (någon Canon Ixus)
Lista på Ixus-kameror som filmar i 4K: http://snapsort.com/roundups/canon-ixus-digital-cameras-4k-uh...

Ljudkvalitén är rätt bra på de kamerorna om man vill börja billigt.

Externa mikrofoner så är Röde's mikrofon ganska bra och extremt populär. Den kan vara värt att slå ett getöga på.
http://www.rode.com/microphones/videomicpro

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Har jag tittat en del på CaseyNeistat och MarzBar och hans vlog's och de hade samma filosofi som jag har, att de ville skärpa till sig - och vlog'andet var lösningen i deras fall!
... det betyder ju inte att det kommer vara detsamma för mig, men det är värt att prova!
Båda hade som mål och att lägga upp 1 klipp om dagen, oavsett hur man mådde, vad man gjorde etc - för att komma ur de gamla vanorna. Därav min bestämdhet...
Men!, även jag har ju ett huvud som ibland ropar "Hallå!, verkligheten ringde och gjorde sig påmind... du hinner inte!"
Tar åt mig din feedback, det kanske blir ett för stort stressmoment att ha detta också över mina axlar, jag som redan lider utav stress...
Men jag måste ändå ha ett mål, ett klipp i veckan tycker jag känns lite tamt det med, så ett mellanting kanske skulle vara varannan dag då?, alltså säg 3st klipp i veckan (kanske 4 ibland), för att hålla moralen och disciplinen uppe att göra dem.

Måste inleda med att önska dig lycka till, är lite avundsjuk på din beslutsamhet då jag själv skulle behöva "rycka upp mig" för att komma ur ekorrhjulet...

Du skriver "jag som redan lider utav stress", är då ett vlogg:ande det rätta? Det kanske verkar som en bra grej att göra (just för att bryta invanda rutiner och "få arslet ur vagnen") men kommer det inte att bli en "passiv stress" utav att ha pressen på sig att prestera, prestera bra material, fixa allt osv osv osv? OBS, personligen så har jag ingen aning, jag vet inte hur mycket jobb det är att fixa allt detta utan jag frågar då det är en intressant frågeställning du ställde initiellt.

När det gäller utrustning så råder jag dig att kika på en (eller flera) bra kameror, tror inte att en GoPro skulle vara ultimat (även om det givetvis skulle fungera) utan om du vill ha bra unboxningar och liknande så skulle iallafall jag satsa på en lite mer avancerad lösning. Gällande mikrofon så skulle jag absolut satsa på en bättre mikrofon, dåligt ljud (och video) är en riktig humörsänkare. Har själv kikat på en Yeti (https://www.komplett.se/product/853341/datorutrustning/headse...) åt min sambo då hon gillar att sjunga o spela gitarr och posta småvideos.

Återigen, önskar dig lycka till med din föresats och håll oss uppdaterade!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Masperz:

Vet att en hel del "vloggare" använder exempelvis vanliga Iphone kameror med en gorillahållare för att vlogga med och fortfarande har bra videokvalité. Mitt råd är att inte köpa alla sorters olika kameror på en gång. Gör vloggar i någon vecka och se om det är något för dig och om du har behov av GoPro för cykelvinklarna eller extern mick så kan man ju alltid köpa till det efteråt. Publiken kommer ju främst att stanna för att de är intresserade av att följa din vardag. Kvalitén på filmningen ska ju självklart vara hög men behöver ju inte vara bäst i början av Youtubekarriären

Stort lycka till!

Tackar för uppmuntran!

Tycker detta låter som det smidigaste faktiskt, inga direkta instegskostnader heller.
Har en iPhone 6 som i princip alltid är med mig och en iPhone 5s via jobbet som båda kan få extraknäcka som inspelningsenheter.

Har en Gorillapod Orginal -hållare på tre ben + en selfie pinne (oj vad använd den är..)
Selfie-pinnen's "mount" till telefonen går att ta av och fästa på andra kamera-fästen ... da-ta - Gorillapod'ens!

Har även lite avdankade äldre telefoner från apple, htc och dylikt som kan få extraknäcka som "cykelkamera" annars, går ju att tillverka något enklare fäste för cykeln eller så för att prova med, skulle telefonen trilla i backen är det inte hela världen, ofta har de fel som krossade displayer eller andra estetiska fel.
Enda nackdelen med detta skulle väl vara att en sådan här lösning kommer bli ganska skakig om man fäster en kamera utan stabilisator rakt på raken eller så.. men men, man får börja någonstans!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

@Dustforce @Fototoken @Masperz

Gällande mic/ljudupptagning så tänkte jag göra ett inspelningstest med lite olika enheter jag ändå har liggande;

  • Direkt upptaget ur kameran/telefonen

  • Med kabelanslutet headset *1

  • Jabra Evolve 65 headset (BT) med riktig mikronbygel

  • Sony SBH20 (BT) headset *2

*1 (Om bra ljud; går ju att modda så man endast använder mic'en som en mygga genom att kapa bort hörlurarna)
*2 (Dock endast använda själva BT-modulen då den kan fästas på tröjor etc och har inbyggd mic)

Ett annat alternativ för ljudupptagning om man använder en annan DSLR -kamera eller dylikt är att använda en smartphone som diakafon samtidigt som man spelar in, och sedan helt enkelt klippa ihop bild från den bättre systemkameran med ljudet från diktafonen's inspelning. (såg att någon tipsade om detta som en billigare lösning för att få bra ljud i filminspelningar där man är solo)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Varje dag låter extremt, du skriver att du arbetar (heltid?) och dessutom har barn.

Tidsåtgången för att få ihop ett klipp varierar säkerligen från klipplängd plus ett par minuter till 10-20x klipplängden... Som jag förstått det har många av de här stora "vloggarna" inga vanliga arbeten utan lever på förmögenhet och/eller annonsinkomster.
Nu är ju inte tanken att du ska mäta dig med dem, men ändå... Min poäng var att många av de stora namnen har väldigt mycket tid.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1432931-harddisk-seagat...

Du kan ju börja med att köpa den disken och sen börja se igenom alla filmer, du lär ha material att berätta om för ett år framöver.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Jonte[YoT]:

Varje dag låter extremt, du skriver att du arbetar (heltid?) och dessutom har barn.

Tidsåtgången för att få ihop ett klipp varierar säkerligen från klipplängd plus ett par minuter till 10-20x klipplängden... Som jag förstått det har många av de här stora "vloggarna" inga vanliga arbeten utan lever på förmögenhet och/eller annonsinkomster.
Nu är ju inte tanken att du ska mäta dig med dem, men ändå... Min poäng var att många av de stora namnen har väldigt mycket tid.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1432931-harddisk-seagat...

Du kan ju börja med att köpa den disken och sen börja se igenom alla filmer, du lär ha material att berätta om för ett år framöver.

Jo verkligheten kom väl ikapp tänket lite där... men som sagt, jag måste ändå göra mer än något enstaka klipp per vecka.
Vet att mycket tid kommer läggas på klippning osv, men samtidigt ser jag det som något jag kan lära mig saker utav och ha med mig i resten utav livet!

Lagring har jag redan, så det är inget bekymmer.
Disken du länkar till i fråga skulle endast vara som till off-site backup, och den kommer nog formaterad skulle jag tippa..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Masperz:

Nu ska inte jag lägga mig i varenda detalj här men jag skulle rekommendera att iallafall börja på svenska. Enklare att hitta publiken där. Kör man på engelska blir man helt enkelt än i mängden. Samtidigt tror jag det kan vara intressant för amerikaner och diverse andra utlänningar att få se hur Sverige är.

Skrivet av Bergvan:

Edit: Jag skulle förmodligen börjat med Svenska och sedan se vad man tycker om att Vlogga, ifall man fastnar för det och börjar att få lite Viewers så kan man ta steget till Engelska!

Tack för era svar!

Nej jag har tänkt igenom det lite, och ser man bara på denna tråden så finns ju iaf här redan en liten skara som verkar intresserade utav att kolla vad det är jag skall syssla med... så det blir Svenska!

Om intresset och efterfrågan sedan finns kan man ju ev. kolla på engelska längre fram..
"Börja med en liten bil" -tänket.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det enda jag funderar på nu är mjukvara för att editera videos med.

Har tillgång till hela Adobe's suite via Creative Cloud genom jobbet, men Adobe Premiere Pro CC kanske är en väldigt hög tröskel på för att börja med ?

Vad har ni för tips ?

Kanske finns något bra på Steam's rea som pågår nu i några dagar till ? up:

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Premier Pro är väldigt intuitivt och inte alls särskilt svårt att lära sig. Det har allt du behöver! Eftersom du har CC får du dessutom tillgång till After Effects vilket kan vara ovärdeligt om du vill göra lite mer avancerade grejer senare.

Till ljudet rekommenderar jag Adobe Audition. Också relativt lätt att lära sig. Adobes möjlighet att jobba med ett projekt i flera program samtidigt sömlöst (eller hur fan det nu skall förklaras) är guld.

Som många säger kan det dock ta väldigt lång tid att redigera ett klipp på 8-9 minuter. Särskilt om du ska klippa mycket osv.

Använder du en mac kan jag kanske rekommendera Final Cut istället för Premiere, eftersom det är mycket mer optimerat (snabbare rendering osv).

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av izzie:

Premier Pro är väldigt intuitivt och inte alls särskilt svårt att lära sig. Det har allt du behöver! Eftersom du har CC får du dessutom tillgång till After Effects vilket kan vara ovärdeligt om du vill göra lite mer avancerade grejer senare.

Till ljudet rekommenderar jag Adobe Audition. Också relativt lätt att lära sig. Adobes möjlighet att jobba med ett projekt i flera program samtidigt sömlöst (eller hur fan det nu skall förklaras) är guld.

Som många säger kan det dock ta väldigt lång tid att redigera ett klipp på 8-9 minuter. Särskilt om du ska klippa mycket osv.

Använder du en mac kan jag kanske rekommendera Final Cut istället för Premiere, eftersom det är mycket mer optimerat (snabbare rendering osv).

Ja men då är det ju biff!!
Får sätta mig och leka lite med Adobe's program, det märker jag ju... och iom att jag redan har tillgång till det är det ju ingen investering där heller, kalasnice!

Om jag inte missminner mig så har jag hört på Linus Tech Tips tror jag att Premiere kan använda CUDA -kärnor för renderingen ?
Köpte relativt nyligen 2st Titan X när Webhallen hade sin goa rabatt...
... borde inte detta kunna snabba upp renderingen rejält ?

Ja... SLI-bryggan är inte med på bilden, men den sitter där nu i drift..

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Fungerar ändå på att kanske köpa in en GoPro Hero Session (2016)

Känns som den kan vara med överallt, tar bra filmer, och med hög upplösning (1440p), klarar slow-motion för lite fräcka effekter och även time-laps (provat det lite, sjukt smidigt för just vlogs..)

Det enda jag kan tänka mig som är negativt är väl kanske mic'en och ljudupptagning... går det att ha extern mic ?
Som jag fattar det, fungerar inte denna; GoPro 3.5mm Mic Adapter

Någon som har erfarenhter utav GoPro's i mer "allt i allo -sammanhang" ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Testklipp!
#TimeLaps #vlog #Setup #Kontor #Adobe #Premiere #UtforskarNyMark

Sådär!, nu har jag testfilmat lite under dagen från och till.
Ni som nämnt att det tar 10-20ggr tid att klippa/jobba med inspelningarna, än vad det tar att filma dem....
Oj så rätt ni hade...

Här kommer iaf ett test-klipp på när jag testat lite enklare funktioner i Adobe Premiere Pro CC 2015.03 samt en del annonteringar från Youtube för att förklara vad jag gjort och varför.
Det är även väldigt smidigt att man kan ladda upp till YouTube direkt ifrån Premiere med förvalda inställningar såsom olistade views osv

Detta var bara en liten del utav min dag, men ville att något skulle visas upp.

För inspelningarna har en Apple iPhone 5S används med ett Gorillapod -mount använts.
Videoströmmarna är gjorda i 1080p/30fps eller TimeLaps direkt från kamera-appen.
.. Inget fancy, men enkelt att starta med!

Ge gärna feedback om ditt, datt och patt!
Och ja, bad-hair-day + klädd för ombyggnation/kabeldragning osv

Skall kolla närmare på hur man kan ladda upp specialgjorda omslagsbilder sedan, just nu orkade jag inte pilla med det...

@izzie
@Jonte[YoT]
@Fototoken
@Dustforce
@Bergvan
@Masperz
@fiskmasen_99
@pellski87
@ågren

Specs på tekniken i klippet;

Dell Precision T3600
64GB DDR3-1600 ECC RAM
512GB Samsung 850 PRO SSD
Intel Xeon E5-2670 OctaCore (8 kärnor) @ 3,2Ghz
Nvidia OEM Quadro K4000 3GB GPU
http://www.dell.com/us/business/p/precision-T3600/pd

Asus PQ321QE 4K - IGZO
31,5" 3840x2160
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/as...

Dell 2713HM - AH-IPS
27" 2560x1440
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1375916

... ps, detta är faktiskt lite gulligt nog inlägg #3000 för mig
Bild tagen inann detta post'ades:

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Proffsmobbare

Ser grymt ut, särskilt för att vara iPhone! Väldigt roligt att se att du faktiskt tog tag i idén!

För sent till festen här, men tänkte också föreslå en iPhone, även om det kanske inte är allas kopp te så kör t.ex. SyndicateCentral vardagligt bloggande med enbart telefonen och utan alls mycket tanke kring upplägg eller tekniskt kunnande.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Laine:

Ser grymt ut, särskilt för att vara iPhone! Väldigt roligt att se att du faktiskt tog tag i idén!

För sent till festen här, men tänkte också föreslå en iPhone, även om det kanske inte är allas kopp te så kör t.ex. SyndicateCentral vardagligt bloggande med enbart telefonen och utan alls mycket tanke kring upplägg eller tekniskt kunnande.

Tack så mycket

Har inte funderat så mycket över det, för ju mer man tänker - desto längre tid tar det ofta att komma igång!
Tänkte för mig själv innan idag, "Jaha... när skall man börja då, på måndag nästa vecka kanske?..."

- Nej, börja nu. Varför inte? - Bara filma din dag och ta med kameran/telefonen där du är och på det du gör utan att lägga allt för mycket tid och tanke bakom - då speglar det ju verkligheten, och det är väl vad folk vill se?

När du säger SyndicateCentral så menar du denna kanalen... eller ?
https://www.youtube.com/user/SyndicateCentral

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av andreas_dock:

När du säger SyndicateCentral så menar du denna kanalen... eller ?
https://www.youtube.com/user/SyndicateCentral

Stämmer bra, det var inte nödvändigtvis menat som en inspirationskälla, men folk (och han själv) verkar inte ha några större problem med att materialet spelas in via iPhone och att redigeringen är i princip obefintlig.

Det viktiga verkar vara att använda videomaterialet som någon slags "visual aid" oavsett egentlig kvalitet. Fokus på att bara få ut sitt meddelande, och inte förlora sig i specifikationer och objektiv, mikrofoner, etc.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Laine:

Stämmer bra, det var inte nödvändigtvis menat som en inspirationskälla, men folk (och han själv) verkar inte ha några större problem med att materialet spelas in via iPhone och att redigeringen är i princip obefintlig.

Det viktiga verkar vara att använda videomaterialet som någon slags "visual aid" oavsett egentlig kvalitet. Fokus på att bara få ut sitt meddelande, och inte förlora sig i specifikationer och objektiv, mikrofoner, etc.

Gotcha!

Hänger helt med på hur du menar, och vet att YouTube har en "snabb app" - YouTube Capture -för att klippa ihop saker direkt från kamerainspelningen och sedan post'a direkt på tjänsten, testade det lite snabbt för några månader sedan och det var sjukt smidigt eftersom det tog bort allting var redigering hette, men frågan är väl om det hade gjort innehållet tillräckligt intressant..

Men skall prova det med min andra telefon samtidigt som jag filmar som vanligt så kan man ju göra en jämförelse.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kul ju! Tycker det ser bra ut. I den sista kommentaren om nedsaktad timelapse har du helt rätt.

Nästa steg är väl att mecka lite med färgkorrigering aka color grading. Jag vet inte om du har gjort det alls här, men det går i korthet ut på att - you guessed it - ändra färgen i klippen. En bra sak att ta sikte på är att samtliga klipp skall få samma temperatur; alltså undvika att exempelvis väggarna ibland ser kalla (blåa) ut och ibland varma (gula). Generellt tycker jag det är trevligare att ha lite varmare temperaturer i denna typen av klipp, men det är ju en smaksak.

Det är heller inte så komplicerat som det kanske låter! Gå bara in i "Color"-fliken/menyn i Premiere och börja mixtra. Du gradar varje klipp för sig. Man kan gå ned sig fullständigt i grading - det finns en hel yrkeskår för det - men du kan höja kvalitén ganska mycket med små medel.

Bra!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av izzie:

Kul ju! Tycker det ser bra ut. I den sista kommentaren om nedsaktad timelapse har du helt rätt.

Nästa steg är väl att mecka lite med färgkorrigering aka color grading. Jag vet inte om du har gjort det alls här, men det går i korthet ut på att - you guessed it - ändra färgen i klippen. En bra sak att ta sikte på är att samtliga klipp skall få samma temperatur; alltså undvika att exempelvis väggarna ibland ser kalla (blåa) ut och ibland varma (gula). Generellt tycker jag det är trevligare att ha lite varmare temperaturer i denna typen av klipp, men det är ju en smaksak.

Det är heller inte så komplicerat som det kanske låter! Gå bara in i "Color"-fliken/menyn i Premiere och börja mixtra. Du gradar varje klipp för sig. Man kan gå ned sig fullständigt i grading - det finns en hel yrkeskår för det - men du kan höja kvalitén ganska mycket med små medel.

Bra!

Tack!

Ok, färg -inställningar skall jag kolla närmare på

Detta klippet i raw-format är ganska bra då jag får lite samtal osv under tiden så jag springer iväg, och då skulle man egentligen klippt/snabbat på den "borta tiden" ännu mer för att undvika glapp där det inte händer något.

Skulle även vilja sakta ner vissa enstaka segment under en films gång, men då hade jag helst velat spela in konstant i ~120fps för att sedan spela upp det normalt i 30fps (utan att förlänga videon fyra gånger) men under vissa speciella segment eller tillfällen kunna köra ut 120fps strömmen i 30fps x4 för att få en "real-tids slowmotion" .....
Men det kommer ju ÄTA minne..

Nåväl, har lite saker att testa och leka med vidare för att få lite intressanta effekter!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Kul att se att du har kommit igång! Sen när du väl kör igång så är det ju bara att ha tålamod och fortsätta lägga upp på regelbundna tider/datum så kommer publiken därefter. Baserat på vad som sågs i testklippet så lär ju kvalitén inte vara några problem för dig.