Grafikkortet känns inte vid av Moderkortet :/

Permalänk

Grafikkortet känns inte vid av Moderkortet :/

Nån datorexpert därute? Köpte nytt igår (Inet, Malmö) men får inte moderkortet att kännas vid grafikkortet... Bara bild ut från integrerade grafiken. I BIOS står det no vga card när jag kollar pci portarna. Lyser lampa till strömmen till kortet. Och precis vid startup så snurrar kortets fläktar i typ en halv sekund.
Testade med ett gammalt kort i samma pci. Fick bild och den syntes i bios.

Tog nya kortet till affären, och i deras dator funka det felfritt.

Har funderat på om det inte trycks fast ordentligt trots att "låset" snappar till. Om PSU:n är för vek, är ändå inom rekommendationerna. moderkortet borde ju inte behöva uppdateras, det är ju ändå nytt.

Spec:

Moderkort: Asus z170 pro gaming
Grafik: Asus Gtx 970 Strix
PSU: Coolermaster Bronze 550W (typ 5 år gammal)

Permalänk
Avstängd

Uppdaterat bios till senaste version?

Z170 PRO GAMING BIOS 1805 Improve system stability

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-PRO-GAMING/Z...

Permalänk
Medlem

550W ska räcka gott och väl, och moderkortet är ju som du säger nytt och ska inte behöva någon BIOS-uppdatering för att klara 970. GTX 970 hade ju i själva verket varit ute i ungefär ett år när moderkortet lanserades.

Det självklara felet skulle väl vara att du missat att koppla in 8-pin PCIe till grafikkortet. Kortet kan ju dra 75W från PCIe-sockeln, vilket inte räcker till men kan göra att det uppvisar en del livstecken ändå.

Men om vi bortser från det självklara så kan ju nätagget ha blivit dåligt och därför inte klarar av kortet. Så att testa med ett annat nätagg vore väl det första jag skulle göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Uppdaterat bios till senaste version?

Z170 PRO GAMING BIOS 1805 Improve system stability

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-PRO-GAMING/Z...

Kan man väl givetvis testa med men hans moderkort släpptes efter att 970 släpptes så det borde inte vara något problem med stöd för det i aktuell biosrevision. Lutar mer åt nätagget här om han nu inte missat att koppla in rätt strömkontakter.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men du har kopplat in strömmen till kortet?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Avstängd

@trickeh2k: Det har kommit 11 bios uppdateringar till den där brädan sedan releasen det är ganska mycket imo, tyder på improvments

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

@trickeh2k: Det har kommit 11 bios uppdateringar till den där brädan sedan releasen det är ganska mycket imo, tyder på improvments

Visst, men här fungerar ju inte kortet alls. Det är skillnad på förbättringar och att implementera stöd för hårdvara som inte finns. Givetvis utesluter det inte att det skulle kunna vara problem, men jag finner det inte speciellt troligt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av rocket:

Uppdaterat bios till senaste version?

Z170 PRO GAMING BIOS 1805 Improve system stability

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-PRO-GAMING/Z...

Har inte gjort det tidigare och drar mig lite för det. Och i det här fallet så tror jag som sagt att det är tillräckligt nytt för att inte vara det. Kan vara nåt jag testar men inte det första.

Skrivet av perost:

550W ska räcka gott och väl, och moderkortet är ju som du säger nytt och ska inte behöva någon BIOS-uppdatering för att klara 970. GTX 970 hade ju i själva verket varit ute i ungefär ett år när moderkortet lanserades.

Det självklara felet skulle väl vara att du missat att koppla in 8-pin PCIe till grafikkortet. Kortet kan ju dra 75W från PCIe-sockeln, vilket inte räcker till men kan göra att det uppvisar en del livstecken ändå.

Men om vi bortser från det självklara så kan ju nätagget ha blivit dåligt och därför inte klarar av kortet. Så att testa med ett annat nätagg vore väl det första jag skulle göra.

Satt det i socklen och dragit 8 pin från nätagget (i det här fallet delad så egentligen 6+2 pin). Och en diod lyser vid standby läge att den får ström.
Funderar ändå lite på om du kan ha rätt med gammalt dåligt nätagg.

Permalänk
Avstängd

Det är med största sannolikhet bios som behöver flashas, kortet fungerar i butiken där han köpte det, han har 550w psu, det är säkert nån voltage / pci-e fix i senare bios står ju dessutom improved stabilitiy på hälften av dom nyare biosarna, det tar ju 3 minuter att flasha och sedan testa så det finns inget att förlora som på 90 talet när man kunde sabba datorn genom att flasha bios om man hade otur ^^

Det står ju när du bootar vilken bios utgåva du har, om du inte ser det där kan du kolla med cpu-z
http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/cpu-z_1.76-en.exe

Permalänk

Mmm får kanske ta en närmre titt på det där att flasha då... Kanske inte är så otäckt ändå? Inte risk för att bricka det? Återkommer vid 18... Har lite jobb att göra

Permalänk
Medlem

@GurgelBrannare: Risk finns det alltid, men den får ändå ses som väldigt minimal.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Moderkortet är skyddat från fel om flashning av BIOS misslyckas: https://www.asus.com/sg/support/FAQ/1012219/.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GurgelBrannare:

Mmm får kanske ta en närmre titt på det där att flasha då... Kanske inte är så otäckt ändå? Inte risk för att bricka det? Återkommer vid 18... Har lite jobb att göra

Ditt moderkort har Asus CrashFree BIOS 3 (se manualen), som gör att det ska gå att återställa BIOSet om en uppdatering skulle misslyckas. Men det går säkert att bricka moderkortet ändå om man har otur, så det kan väl inte anses 100% riskfritt ändå. Men skulle du bricka moderkortet så bör det gå på garantin, eftersom CrashFree BIOS då inte fungerat som det ska.