Konstiga värden på SSD-Bench

Permalänk
Medlem

Konstiga värden på SSD-Bench

Hej! Testade min SSD för ett tag sedan för jag upplevde att den inte presterade något anmärkningsvärt i jämförelse med vanliga HHDs. Körde en bench med HD Tune och fick ett väldigt ojämnt och underligt resultat och vill gärna höra en mer erfaren bedömning huruvida jag ska lämna in min ssd och få den testad/lagad.
(Eftersom mitt OS ligger på min SSD vill jag inte skicka iväg den i onödan)

Hälsningar Victor

Permalänk
Medlem

Är det en 840 EVO eller Basic? För detta är ett känt problem för båda modellerna men enbart 840 evo har en fix. Har att göra med att spänningen inte hålls rätt i minnescellerna. Sök bara på 840 i sweclockers nyhetsflöde så får du en uppsjö utav artiklar om detta problemet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Uppdatera din firmware för disken genom samsung magician, 840 evo hade ett problem med att prestandan sänktes med tiden. Uppdatertingen fixar det

Permalänk
Medlem

Fixen är bra! Men det är oxo svårt att bencha just OS disken, då du inte vet vad Windows gör på disken...den kanske kör indexering....virussök ...laddar ner uppdateringar i bakgrunden...

// LZ

Permalänk
Medlem

Här är den stora tråden om problemen med 840/840 EVO, med lite tips på vad du kan göra om det är den vanliga 840 och inte EVO du har. Det är som sagt endast EVO som Samsung fixat, men det går att temporärt fixa problemet på vanliga 840 genom att använda t.ex. DiskFresh.

Permalänk

@zzbygg:

Din SSD har som sagt problem med cellurladdning vilket gör att läshastigheten sjunker när ECC får jobba extra hårt för att läsa filerna korrekt.

Det har faktiskt kommit ny firmware för 840, vet inte om det gör att den som 840 EVO kommer skriva om filer automatiskt men det är då värt att prova plus att man kan då åtminstone köra Advanced Optimization i Samsung Magician (den skriver då om filer).

Uppdateringen ska dyka upp om du har senaste Samsung Magician och den nya firmwaren heter DXT0AB0Q.
Enligt Paddanx ska det dock vara bäst att köra DiskFresh en gång innan man installerar ny firmware för 840 EVO och samma sak borde gälla här.
Sen ska man alltid komma ihåg att göra backup innan man installerar ny firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Är det en 840 EVO eller Basic? För detta är ett känt problem för båda modellerna men enbart 840 evo har en fix. Har att göra med att spänningen inte hålls rätt i minnescellerna. Sök bara på 840 i sweclockers nyhetsflöde så får du en uppsjö utav artiklar om detta problemet.

Skrivet av Gurkanfilen:

Uppdatera din firmware för disken genom samsung magician, 840 evo hade ett problem med att prestandan sänktes med tiden. Uppdatertingen fixar det

Skrivet av Glaring_Mistake:

@zzbygg:

Din SSD har som sagt problem med cellurladdning vilket gör att läshastigheten sjunker när ECC får jobba extra hårt för att läsa filerna korrekt.

Det har faktiskt kommit ny firmware för 840, vet inte om det gör att den som 840 EVO kommer skriva om filer automatiskt men det är då värt att prova plus att man kan då åtminstone köra Advanced Optimization i Samsung Magician (den skriver då om filer).

Uppdateringen ska dyka upp om du har senaste Samsung Magician och den nya firmwaren heter DXT0AB0Q.
Enligt Paddanx ska det dock vara bäst att köra DiskFresh en gång innan man installerar ny firmware för 840 EVO och samma sak borde gälla här.
Sen ska man alltid komma ihåg att göra backup innan man installerar ny firmware.

Tack alla för svar.
Jag har nog till allas stora förvåning Samsung 840 PRO. Minns nu när ni nämner firmware att jag installerade den nyaste när jag väl satte in min SSD i datorn eftersom jag läste om problemet, får hoppas att det kommit flera lösningar.
Hur gör jag för att ta reda på vilken version jag har? Kollade runt i enhetshanteraren men hittade inget av värde.

Permalänk

@zzbygg:

Skulle definitivt bli förvånad om det var 840 Pro och inte 840 eftersom Pro inte är med i namnet i HD Tune och att det är annan kapacitet.

Se hur det ser ut för 840 och 840 Pro:

Att kolla vad den har för firmware är inte svårare än att öppna Samsung Magician och titta under serienumret eller till höger om där det står Firmware.
Eller genom att gå in på avdelningen Firmware Update i Samsung Magician.
Men jag tror den här uppdateringen är så ny att det inte är den som du har installerad.

Sen är det så att man troligen är tvungen att ha senaste versionen av Samsung Magician som man har varit för en del andra firmwareuppdateringar.

Permalänk
Medlem

Crystaldiskinfo eller samsung magician, vet ej om gratis aida64 visar tillräckligt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

@zzbygg:

Skulle definitivt bli förvånad om det var 840 Pro och inte 840 eftersom Pro inte är med i namnet i HD Tune och att det är annan kapacitet.

Se hur det ser ut för 840 och 840 Pro: http://www.xtremehardware.com/images/stories/Samsung/840-840_PRO/test/840/hdtune_read.png
http://www.xtremehardware.com/images/stories/Samsung/840-840_PRO/test/840_PRO/hdtune_read.png

Att kolla vad den har för firmware är inte svårare än att öppna Samsung Magician och titta under serienumret eller till höger om där det står Firmware.
Eller genom att gå in på avdelningen Firmware Update i Samsung Magician.
Men jag tror den här uppdateringen är så ny att det inte är den som du har installerad.

Sen är det så att man troligen är tvungen att ha senaste versionen av Samsung Magician som man har varit för en del andra firmwareuppdateringar.

Hmm ja du har rätt. Jag var själv osäker så kollade i burken och SSDn var i svart färg med en orange fyrkant som jag såg att PRO hade. Men tror jag har Basic då om PRO är omöjligt... Hade inte Samsung Magician så laddade hem den och uppdaterade firmware. Min HD Tune free trail hade gått ut så vet tyvärr inte om problemet löste sig. Men tack för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzbygg:

Hmm ja du har rätt. Jag var själv osäker så kollade i burken och SSDn var i svart färg med en orange fyrkant som jag såg att PRO hade. Men tror jag har Basic då om PRO är omöjligt... Hade inte Samsung Magician så laddade hem den och uppdaterade firmware. Min HD Tune free trail hade gått ut så vet tyvärr inte om problemet löste sig. Men tack för hjälp!

Senaste gången jag kollade så var det enbart 840 EVO som fick en fix, 840 basic har fortfarande problemet även med senaste firmware. Skulle råda om att köra något SSD refresh verktyg (har för mig att Samsung har något eget) om du vill göra det enkelt, den svårare men bättre lösningen är att skriva om hela disken men det kräver live operativsystem och lite förkunskap.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@philipborg:

Läste om ny firmware här: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2478735

Som sagt i det inlägget vet vi inte om de har lagt till samma funktion som för 840 EVO (att den då skriver om filer automatiskt) men även annars så med ny firmware kan man då använda Advanced Optimization för den.

Permalänk

@zzbygg:

Du använde dig av HD Tune Pro istället för HD Tune Free.
HD Tune Free är som namnet antyder gratis och är äldre samt saknar lite funktioner jämfört med HD Tune Pro.

HD Tune Free fungerar för att testa om läshastigheterna blir bättre, kom ihåg då att ställa in Block Size på 8MB och helst att skanningen ska vara mer noggrann än snabb.
Det kommer ta ett litet tag för den att skriva om filer (om den gör det) så det är bäst att låta den hålla på med det innan du testar.

Permalänk
Medlem

@Glaring_Mistake

Samsung verkar tag ordspråket "bättre sent än aldrig" till nya nivåer...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Bekräftelse på att dess nya firmware ska fixa problemen med läshastigheter här: https://www.pcper.com/reviews/Storage/Samsung-Magician-497-an...

Enligt Allyn ska 840 med ny firmware kunna rätta till problem utan att skriva om filer vilket jag inte väntade mig.
Inte heller att även innan uppdateringen kunde den justera tillräckligt för att höja läshastigheter när man läste filerna (som lästes långsamt) även om den inte kunde hålla läshastigheterna så höga som man skulle hoppats på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Bekräftelse på att dess nya firmware ska fixa problemen med läshastigheter här: https://www.pcper.com/reviews/Storage/Samsung-Magician-497-an...

Enligt Allyn ska 840 med ny firmware kunna rätta till problem utan att skriva om filer vilket jag inte väntade mig.
Inte heller att även innan uppdateringen kunde den justera tillräckligt för att höja läshastigheter när man läste filerna (som lästes långsamt) även om den inte kunde hålla läshastigheterna så höga som man skulle hoppats på.

Tack för all info och hjälp, problemet är så gott som löst.
Fick inte upp den i korrekta hastigheter som du nämnde men ser mycket bättre ut. Detta efter att jag installerat Samsung Magician och alla optimeringar och uppdateringar tillgängliga.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zzbygg:

Tack för all info och hjälp, problemet är så gott som löst.
Fick inte upp den i korrekta hastigheter som du nämnde men ser mycket bättre ut. Detta efter att jag installerat Samsung Magician och alla optimeringar och uppdateringar tillgängliga.

http://forumbilder.se/FADEV/skarmklipp.PNG

Se till att disken är kopplad på en SATA3 (6Gb/s) port, det ser ut som att den sitter i en SATA2 (3Gb/s) port.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzbygg:

Tack för all info och hjälp, problemet är så gott som löst.
Fick inte upp den i korrekta hastigheter som du nämnde men ser mycket bättre ut. Detta efter att jag installerat Samsung Magician och alla optimeringar och uppdateringar tillgängliga.

http://forumbilder.se/FADEV/skarmklipp.PNG

Nice. Trevligt att se att 840 har fått lite kärlek de också. Är helt okej diskar, men de behövde en fix.

Skrivet av Jonssown:

Se till att disken är kopplad på en SATA3 (6Gb/s) port, det ser ut som att den sitter i en SATA2 (3Gb/s) port.

Med en notis... Hellre Intel Sata 2 3Gbit än Marvell eller andra 3:e part Sata 3 6Gbit. Detta är något som är mest problem på x58 eller liknande moderkort.
Har man Intels Sata 3, så ska den definitivt sitta där, ja.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Nice. Trevligt att se att 840 har fått lite kärlek de också. Är helt okej diskar, men de behövde en fix.

Med en notis... Hellre Intel Sata 2 3Gbit än Marvell eller andra 3:e part Sata 3 6Gbit. Detta är något som är mest problem på x58 eller liknande moderkort.
Har man Intels Sata 3, så ska den definitivt sitta där, ja.

Absolut! Ska TS använda SATA3(6Gb/s) så se till att det är nativt stöd i ditt chipset, och att just den kontrollern används.
Lyckas inte hitta någon info om hårdvara i tråden.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -