[Allt försvann] Ny hårddisk

Permalänk
Medlem

[Allt försvann] Ny hårddisk

Tjena!

Jag kopplade in en till hårddisk i min nya dator på grund av lågt minne. Efter jag kopierade alla filer från den "nya" hårddisken till den "gamla" tog jag sedan bort filerna från den "nya" och därefter försvann allting på datorn. (kan inte ens öppna Microsoft edge) När jag söker på min gamla appar står det att de är antingen borttagna eller flyttade, men när jag söker efter dom i den "gamla" hårddisken finns inga appar.

Allting har i princip försvunnit. När jag sedan försöker ladda ner t.ex chrome till windows 10 via internet explorer (som jag skriver på nu) går det inte ens.

Detta är en bild på vad som händer när jag försöker öppna en fil
https://gyazo.com/973987ebac408c022f696d4aa1bee5dd

Prövade att öppna en printscreen på skrivbordet men inte ens den går att öppna...
https://gyazo.com/bbbea0a5115b69ec753da240145e6cf5

tl;dr Var tvungen att lägga till min gamla hårddisk i min nya dator eftersom jag inte hade tillräckligt med minne på min nya och efter det lade jag över allt som gick till den nya och tog bort allt från den gamla vilket resulterade i att allting gick bort. Hela datorn nollställdes i princip.

Någon som kan hjälpa mig och få tillbaka allting?

Tacksam för svar!

SKRIK i rubrik /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Är inte alla filer inställda på att hitta .exe filerna i "C:/" och nu när du flyttade över allting till "D:/,
så finns ju inte filerna på "C:/".

Edit: Va han sa under mig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det låter som för mig att du alltså har fört över massa installerade saker från en hårddisk till en annan. Detta brukar oftast resultera i att saker inte fungerar. Man bör därför avinstallera från en hårddisk och sedan installera på den andra hårddisken om man vill flytta saker.

Jag vet dock att vissa saker stödjer att man flyttar spel genom battle.net samt Steam, men även där kan man bara inte flytta saker utan behöver gå igenom deras sätt att flytta spel.

Jag har dock inte sett just ditt fönster förut - och jag försökte faktiskt öppna genvägar som inte pekade på något men fick då alltså upp en annan ruta. Hm, kan inte hjälpa dig mer just nu mer än att ge dessa tips ovan inför framtiden.

Edit: Du behöver nog därför peka om filerna från din gamla hdd till din nya.

Tl;dr - Flytta helst inte installera filer från en hårddisk till en annan. Sökvägar, genvägar m.m. brukar bli konstiga efter sådant.

Permalänk
Medlem

@Sposckis: Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

@Forsgren: Det stämmer att Steam och battlenet gick att öppna, bara man gick in på den gamla hårddisken.

Vad menar du med "peka om filerna från din gamla hdd till din nya"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sakmo:

@L.Forsgren: Det stämmer att Steam och battlenet gick att öppna, bara man gick in på den gamla hårddisken.

Vad menar du med "peka om filerna från din gamla hdd till din nya"?

_OM_ det är felet att dina genvägar inte hittar den riktiga filen så bör du kunna peka om dessa.

Det är som han ovan skrev:

Att om du först hade en fil på (exempel): "C:\Program\Steam.exe" men nu flyttar du denna fil till "D:\Program\Steam.exe".

Detta betyder att din genväg fortfarande pekar på den första länken (vilket är på C:\). Detta är ett problem och du behöver då ändra så att den pekar på "D:\".

Om du har flyttar över filerna och det enda som har ändrats är hårddisken så är det möjligt att högerklicka på en genväg på skrivbordet (eller var du nu har dessa) och sedan klicka på "Egenskaper / Properties". Nu finns det något som heter "Mål / Target (på engelska, tror jag)". Om du ändrar första bokstaven - Exempelvis "C" till din nuvarande hårddisk dit du flyttade allt (Dvs, exempelvis "D" - Om det nu är det).

Om detta inte är felet utan något annat har jag svårt att hjälpa dig.

Gällande battle.net så vet jag att det finns en funktion där du kan peka om alla filer via deras klient (Har gjort detta massor av gånger).

Du går in på tabben i vilket spel du vill lokalisera (I ditt fall hearthstone antar jag). Det bör nu stå att du måste installera spelet. Klicka istället på "Locate the game" till höger om Install-knappen. Hoppas detta löser något / några av dina problem iaf!

Edit: Eftersom det fungerade bra att öppna filerna från din andra hårddisk låter det absolut som att du har problem med dina genvägar (är så trött så läste bara halva ditt inlägg innan jag började skriva detta). =D

Edit2: Bild som beskriver hur du pekar om en genväg till rätt hårddisk.

http://imgur.com/3FkwiRR

Edit3: Nu är det dock dags för mig att sova! Jag hoppas att detta var problemet iaf så att du får lite ordning och reda efter detta. Om du fortfarande har problem får det tyvärr bli en uppgift för morgondagen! God natt!

Permalänk
Medlem

@Forsgren: Samma här, är otroligt trött. Få försöka fixa detta när jag vaknar. Är otroligt tacksam för svaren hittills! Godnatt!

Permalänk
Medlem

@Forsgren: https://gyazo.com/d2c540c52638d4022b521db31678e234 detta fick jag upp när jag tryckte på "locate the game" åt höger (prövade hots).

När jag gjorde som du sa att "peka om filerna från din gamla hdd till din nya" tömdes inte den "nya" hårddisken på minne. Något tips på hur man kan lösa det?

Permalänk
Medlem

Jag tänker bjuda dig på lösningen direkt:

Formatera din hårddisk. Installera en fräsch kopia av Windows. Njut av hur allting fungerar.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Menare du att jag ska återställa datorn? Är inte så bra på detta, kanske märks

Permalänk
Medlem

Jag menar att du ska tömma precis allt från datorn (vilket du gör i början av en windows-installation) för att sedan installera allt från början.
Det du gör är att du startar upp installationen från skiva/usb (är det laptop eller stationär? Eftersom du skriver återställning) och sedan tar bort partionen för att skapa ny. Notera att -alla- filer försvinner från din partition i samband med detta, så spara eventuella bilder osv. Men jag föreslår att du googlar fram en guide!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Vad du istället bör göra om jag förstått situationen rätt är att klona din gamla disk till din nya med ett kloningsverktyg, expandera partitionen och sedan använda din nya disk.

Det är dock oklart för mig hur situationen ser ut.

Hur många diskar har du? vilka diskar gör vad?

Lista typ så här.

Disk 1 C: 256GB OS
Disk 2 D: 1TB (Gammal disk) Spel och film
Disk 3 E: 2TB (Ny disk ska ersätta disk 2) Spel och film

I sådana fall bör en kloning av disk2 till disk3 fungera bäst och sedan byta runt drive letters.

Har du enbart kopierat över allt med explorers kopieringsvektyg och sedan rykt ut din gamla disk är det inget kort av ett mirakel att operativsystemet startar.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Det gäller en stationär dator. Tänkte göra detta men problemet är att min fars kompis byggt datorn och installerat massa grejer som jag inte har någon aning om vad det är, problemet är också att han inte har någon möjlighet att komma över då han jobbar. Vet ej om han använt någon skiva eller sådant till installationen.

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: Disk 1 C: Local disk 111GB Grundprogram (t.ex amd, windows media player, pain osv)
Disk 2 E: HP 582GB (227 GB ledigt) Detta är den gamla hårddisken.

Det jag gjort förut var att kopierat den nya hårddisken, gjort en ny mapp i den gamla och bara klistrat in och sedan tog jag bort allt som gick från den gamla men knappt något minne frigjordes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sakmo:

@mini-ryttge: Disk 1 C: Local disk 111GB Grundprogram (t.ex amd, windows media player, pain osv)
Disk 2 E: HP 582GB (227 GB ledigt) Detta är den gamla hårddisken.

Det jag gjort förut var att kopierat den nya hårddisken, gjort en ny mapp i den gamla och bara klistrat in och sedan tog jag bort allt som gick från den gamla men knappt något minne frigjordes.

Vad är det på den "nya" hårdisken som du kopierat över till den gamla?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: Vet faktiskt inte vad som kopierades men jag antar att det är program och dokument som kopierades vilket jag skulle göra så att det frigjordes minne. För att när jag bara hade den nya hårddisken blev den full pga alla spel jag installerade (ca 1/3 vad jag hade på den gamla). Eftersom den var full resulterade detta i att datorn släcktes helt plötsligt vilket den inte gjort nu när jag har en till hårddisk. Jag satte in den gamla hårddisken igår och ville bara kopiera till den gamla så jag kunde ta bort spel på den nya.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara två diskar inblandade här, eller? En SSD som jag tror är den du kallar ny (111GB) och en gammal hårddisk (582GB). Stämmer detta?

Vad var utgångsläget när allt funkade? Vilka diskar satt i maskinen?

Exakt vad är det du har gjort? Skriv typ: "Jag använder programmet X för att flytta mitt gamla system från hårddisken till SSD" eller "Jag kopierade mappen Y från SSDn till hårddisken med hjälp av utforskaren". Just nu är det helt omöjligt för mig att pussla ihop ett flöde över vad du gjort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

som jag förstått så har du gjort en ctrl+x ctrl+v på allt som du har velat flytta, stämmer det?

på enskilda filer, typ bilder, musikfiler och filmer funkar det bra, men på installerade program och spel så fungerar det inte

enklast är ju kanske att du tar och avinstallerar och tar bort alla program/spel som du har flyttat och installerar dem igen på stället där du vill att de ska vara

Permalänk
Medlem

@giplet: (C) En SSD disk (111 GB) den jag kallar ny. (E) En gammal hårddisk (582 GB).

SSD Disken på 111 GB satt inne i maskinen.

Jag högerklickade och kopierade SSD hårddisken (111 GB), sedan klickade jag mig in på hårddisken med 582 GB och fixade en mapp. Därefter klistrade jag in det jag hade kopierat i mappen. Sedan högerklickade jag in på SSD-disken (111 GB) - egenskaper - diskrensning och rensade allting då jag trodde detta skulle resultera i minnesrensning, men istället försvann allting på datorn (b.la program, genvägar, inställning)

Permalänk
Medlem

@tchomaz: Ja, det stämmer. Funderar på det, får se hur det blir.

Permalänk
Hedersmedlem

Diskrensning rensar bara ut temporära filer och liknande, så det är inte den manövern som har gjort att allt lagt av. Är du säker på att du valde Kopiera och inte Klipp ut?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sakmo:

@mini-ryttge: Vet faktiskt inte vad som kopierades men jag antar att det är program och dokument som kopierades vilket jag skulle göra så att det frigjordes minne. För att när jag bara hade den nya hårddisken blev den full pga alla spel jag installerade (ca 1/3 vad jag hade på den gamla). Eftersom den var full resulterade detta i att datorn släcktes helt plötsligt vilket den inte gjort nu när jag har en till hårddisk. Jag satte in den gamla hårddisken igår och ville bara kopiera till den gamla så jag kunde ta bort spel på den nya.

Aha, nu är jag med.

Disk 2 E: HP 582GB är helt enkelt gammal systemdisk och Disk 1 C: Local disk 111GB är en ny SSD disk som du kastat i och installerat OS på, det du vill göra är att flytta alla program Från C: till E: för att frigöra utrymme på SSDn.

Program kommer att behöva ominstalleras, det går tyvärr inte bara att flytta installerade program hur som helst då sökvägar och registernycklar förlitar sig på att den låg där den låg när det installerades.

Jag gissar sedermera att du faktiskt inte avinstallerat programmen utan helt enkelt valt mappen på hårddisken och tagit bort allt, detta är ett större problem. Ccleaner kan hjälpa dig att städa i registret men osäker på om det kommer fungera tillfredsställande, då du för närvarande inte kan öppna bilder utan att få registerproblem.

Jag tror det enklaste är att göra en ren installation och sedan installera allt på nytt. Spara allt du vill behålla på annan plats och sedan formatera och installera om OSet.

Installera sedan större spel på E: disken redan från början. https://ninite.com/ skär ner mycket tid vid nyinstallation av datorer.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@giplet: Ja, jag är helt säker på att jag valde kopiera och inte klippa ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kör jag Windows 10 på engelska, men om du söker efter "Nollställ" i startmenyn bör du få upp ett val för att installera om datorn som du kan prova. Gör det och installera sedan om dina program. Välj anpassad installation när du ska installera program och ändra C: till E: så kommer programmen att hamna på hårddisken och inte SSD'n.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: Ska nog göra det, tack så mkt för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@giplet: Vet ni om jag behöver ominstallera t.ex AVG, radeon settings, AMD gaming evovled och plays.tv som jag redan hade när jag fick datorn från min fars kompis?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sakmo:

@giplet: Vet ni om jag behöver ominstallera t.ex AVG, radeon settings, AMD gaming evovled och plays.tv som jag redan hade när jag fick datorn från min fars kompis?

Förmodligen behöver du installera om de också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Okej, tack för hjälpen!!

Permalänk
Medlem

Om du kör windows 10, så kan du bara ladda ner media creation tool och skapa installationsmedia för windows 10, och använda detta för att installera om hela datorn.

Återställning *kan* fungera, men det beror på hur stor skada du har gjort.

Ladda ner https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

välj rätt version av windows, du kan se detta om du öppna "systemegenskaper" i windows, antigen högerklickar du på den här datorn och egenskaper, eller högerklickar på start-flaggan och väljer "system" (eller tangentbordskommandot winknapp+x)

där kan du se vad du kör för windows, utgåva: windows 10 (home, pro osv), samt systemtyp: 32-bitar eller 64-bitar.

Språk är inte lika viktigt, men du kan ladda ner svenska versionen med programmet om det är det du vill ha.

Mediat du skapar kan antigen vara en DVD-skiva du bränner (skapa då en ISO-fil), eller direkt på ett USB-minne som är 4GB eller större (stoppa då i detta minne i datorn).

Permalänk
Medlem

@boibo: Okej, tacksam för svar! Ska se vad jag kan göra.