Permalänk
Medlem

Rejält z170-/x99-bygge ~20-30k

Efter att ha suttit på budget-datorer hela livet kan jag äntligen ta ut svängarna.
Har redan en Asus PG279Q som jag vill kunna utnyttja till fullo.

Har övervägt vad jag ska köpa ett par veckor nu och detta är vad jag kommit fram till.

Funderar på att köra SLI senare, är det något jag bör ändra för att göra det mer lämpat för det?

(Edit: Blev övertalad att överväga X99, se längre ner i tråden för X99-alternativet)

Ändrade rubrik pga övertalning till x99
Permalänk

Kanske värt att titta på x99 om du ändå har tänkt att lägga så mycket pengar på moderkortet?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Som herren ovanför mig kan jag tycka det är onödigt att lägga så mycket pengar på ett moderkort (såvida det inte är några extra funktioner du är ute efter?). Man får ett bra z170-kort för ca 1600kr.

Funderar du att köra SLI i framtiden så får du nog välja ett något kraftfullare nätaggregat. 750W bör räcka då 1080-korten är väldigt strömsnåla men kan ändå tycka det är skönt med marginal, plus att nätaggregaten brukar låta väldigt mycket vid hög belastning. Titta på t.ex Corsair Rm850X eller EVGA G2 850W.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Som herren ovanför mig kan jag tycka det är onödigt att lägga så mycket pengar på ett moderkort (såvida det inte är några extra funktioner du är ute efter?). Man får ett bra z170-kort för ca 1600kr.

Funderar du att köra SLI i framtiden så får du nog välja ett något kraftfullare nätaggregat. 750W bör räcka då 1080-korten är väldigt strömsnåla men kan ändå tycka det är skönt med marginal, plus att nätaggregaten brukar låta väldigt mycket vid hög belastning. Titta på t.ex Corsair Rm850X eller EVGA G2 850W.

Kan även tillägga att mängden RAM känns väldigt overkill om man nu inte har specifika behov.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@harmacy: Ser bra ut tycker jag, du skulle ju kunna satsa på en EK Predator 240/360 istället för Fractals AIO eftersom du kan koppla in fler vattenblock (och rads också) om du senare skulle vilja vattenkyla ett eller två grafikkort. Borde dessutom vara tystare och effektivare än Fractals, vet dock ej personligen eftersom jag aldrig använt den.

Varför inte ett Define S istället för R5, om du inte tänkt lägga till optisk enhet eller något liknande typ fläktstyrning?

Permalänk
Medlem

@harmacy:

Jag hade valt 2666Mhz, betydlig mera prisvärda ram och det är också sweetspot då 2666+ ger minimal åverkan.
Sen varför du har valt ett moderkort som kostar nått så enormt förstår jag inte heller.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har någon extern lagring eller HD som du ska sätta i datorn, skulle jag rekomendera att köpa till en vanlig HD för lagring. Nu har jag ca 370gb på SSD, men har redan fått radera spel för att installera ett nytt. Gta5 t.ex. tar över 50gb. Nu har jag inte heller någon lagring alls på SSD (förutom windows och applikationer). Men som sagt har du redan lagring så är det ju lugnt Om du inte är säker på att du behöver 32gb ram skulle det nog räcka väldigt långt med 16gb dessutom så där finns ju lite pengar att frigöra isf. Lycka till, ser ut som ett smarrigt bygge för övrigt

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut köpa 16-gigs moduler. Avskyr alla små plutt-moduler man har sen gammalt. Värdelösa längre fram. Få stora moduler bättre.
Jag skulle nog fundera på en M2-ssd om jag vore dig, typ 950 pro. Kostar en del, men om du ska köpa en rejäl maskin för en del pengar...

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Här kommer jag med ett förslag till X99

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9509109/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Här kommer jag med ett förslag till X99

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9509109/

Betydligt mer prisvärt, like it!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Kanske värt att titta på x99 om du ändå har tänkt att lägga så mycket pengar på moderkortet?

Jag har gjort det men efter mkt om och men bestämde jag mig för att köra z170 istället. Eftersom både x99- processorerna och moderkorten är dyrare så kändes det bättre att gå all-in på z170 än att köra en budget-lösning för x99.

Skrivet av Samlooh:

Som herren ovanför mig kan jag tycka det är onödigt att lägga så mycket pengar på ett moderkort (såvida det inte är några extra funktioner du är ute efter?). Man får ett bra z170-kort för ca 1600kr.

Funderar du att köra SLI i framtiden så får du nog välja ett något kraftfullare nätaggregat. 750W bör räcka då 1080-korten är väldigt strömsnåla men kan ändå tycka det är skönt med marginal, plus att nätaggregaten brukar låta väldigt mycket vid hög belastning. Titta på t.ex Corsair Rm850X eller EVGA G2 850W.

Satt och jämförde Asus olika z170-kort häromdagen och vägde mellan Deluxe och detta. Jag håller med om att det inte är det mest prisvärda alternativet men det kändes som det kvittar.
Ok, tack för tipset. Ska ta och kolla upp vad effekten ungefär hamnar på.

Skrivet av YamahaDGX630:

Kan även tillägga att mängden RAM känns väldigt overkill om man nu inte har specifika behov.

Det är möjligt att jag kommer köra lite enklare FEM-simuleringar, och sen är detta inget budget-bygge så 32GB känns alldeles lagom.

Skrivet av Edge1:

@harmacy: Ser bra ut tycker jag, du skulle ju kunna satsa på en EK Predator 240/360 istället för Fractals AIO eftersom du kan koppla in fler vattenblock (och rads också) om du senare skulle vilja vattenkyla ett eller två grafikkort. Borde dessutom vara tystare och effektivare än Fractals, vet dock ej personligen eftersom jag aldrig använt den.

Nu verkar inte just Inet ha den. Jag föredrar att beställa allt från samma ställe, finns det något annat alternativ som är bättre än FDs AIO kanske?

Varför inte ett Define S istället för R5, om du inte tänkt lägga till optisk enhet eller något liknande typ fläktstyrning?

Define R5 är lite luftigare och blir inte lika trång om jag vill köra SLI och lägga till fler radiatorer tänker jag.

Skrivet av hakd:

@harmacy:

Jag hade valt 2666Mhz, betydlig mera prisvärda ram och det är också sweetspot då 2666+ ger minimal åverkan.
Sen varför du har valt ett moderkort som kostar nått så enormt förstår jag inte heller.

Ah, tack för tipset jag har allmänt dålig koll på just vilken frekvens man ska ha på minnen. På vilket sätt ger det "minimal åverkan" med just 2666 som du säger?

Skrivet av Sebban84:

Om du inte redan har någon extern lagring eller HD som du ska sätta i datorn, skulle jag rekomendera att köpa till en vanlig HD för lagring. Nu har jag ca 370gb på SSD, men har redan fått radera spel för att installera ett nytt. Gta5 t.ex. tar över 50gb. Nu har jag inte heller någon lagring alls på SSD (förutom windows och applikationer). Men som sagt har du redan lagring så är det ju lugnt Om du inte är säker på att du behöver 32gb ram skulle det nog räcka väldigt långt med 16gb dessutom så där finns ju lite pengar att frigöra isf. Lycka till, ser ut som ett smarrigt bygge för övrigt

Jag tänkte skaffa en till SSD senare och även en NAS.

Rättade till citeringarna.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Här kommer jag med ett förslag till X99

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9509109/

En liten detalj bara, vad kommer det sig att du valt en budget SSD? 65kr prisskillnad på en 750 och en 850 Evo där Evon presterar bättre.

Urklippt från nhw.se's review av Samsung 750 Evo:
"När man testar 750 Evo så kan man inte låta bli att bli imponerad av Samsungs kontrollerkretsar. Deras MGX-kontroller gör att även 16 nm 2D TLC-NAND ger prestanda som i flera fall är på samma nivå som 850 Evo. Framförallt vid läsning så visar 750 framfötterna och är i samma klass som flera toppmodeller. Skrivprestandan är dock betydligt lägre och 750 Evo presterar märkbart sämre än 850 Evo, men samtidigt något bättre än gamla trogna 840 Evo. Så prestandamässigt skulle vi placera 750 Evo någonstans mellan 850 Evo och 840 Evo, beroende lite på belastning. Det gör att 750 Evo är snabbare än de närmaste konkurrenterna BX200, Q300, Trion 100/150, SP550 och 540s. I vissa test är de ungefär på samma nivå och i andra så är 750 Evo betydligt snabbare. Samsungs TurboWrite fungerar också mycket bättre än vad motsvarande teknik hos Phison och Silicon Motion."

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Jag har gjort det men efter mkt om och men bestämde jag mig för att köra z170 istället. Eftersom både x99- processorerna och moderkorten är dyrare så kändes det bättre att gå all-in på z170 än att köra en budget-lösning för x99.

Ok, tack för tipset. Ska ta och kolla upp vad effekten ungefär hamnar på.

Det är möjligt att jag kommer köra lite enklare FEM-simuleringar, och sen är detta inget budget-bygge så 32GB känns alldeles lagom.

Define R5 är lite luftigare och blir inte lika trång om jag vill köra SLI och lägga till fler radiatorer tänker jag.

Ah, tack för tipset jag har allmänt dålig koll på just vilken frekvens man ska ha på minnen. På vilket sätt ger det "minimal åverkan" med just 2666 som du säger?

Jag tänkte skaffa en till SSD senare och även en NAS.

Define R5 är väl då inte luftigare, du har ju en HDD-bur som står ivägen för luftflödet medan i Define S så finns det ingenting ivägen.

Edit: Define S har bättre stöd för större radiatorer dessutom. Define S kan ta en 360mm i fronten och en i toppen. Här är en bild på fronten på ett R5. Det är ju bara 2st 140mm fläktar som får plats där som max

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Jag skulle absolut köpa 16-gigs moduler. Avskyr alla små plutt-moduler man har sen gammalt. Värdelösa längre fram. Få stora moduler bättre.
Jag skulle nog fundera på en M2-ssd om jag vore dig, typ 950 pro. Kostar en del, men om du ska köpa en rejäl maskin för en del pengar...

Precis, sen lämnar det ju utrymme för att lägga maxa ut ramminnet senare.
Visst är det överföringshastigheterna M.2 påverkar?

Skrivet av Sir Gaben:

Här kommer jag med ett förslag till X99

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9509109/

Skrivet av YamahaDGX630:

Betydligt mer prisvärt, like it!

Tack men vill ju helst a Dominator-minnen och om jag ska byta ut SSDn så blir det som JD sa ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Jag har gjort det men efter mkt om och men bestämde jag mig för att köra z170 istället. Eftersom både x99- processorerna och moderkorten är dyrare så kändes det bättre att gå all-in på z170 än att köra en budget-lösning för x99.

Ok, tack för tipset. Ska ta och kolla upp vad effekten ungefär hamnar på.

Det är möjligt att jag kommer köra lite enklare FEM-simuleringar, och sen är detta inget budget-bygge så 32GB känns alldeles lagom.

Define R5 är lite luftigare och blir inte lika trång om jag vill köra SLI och lägga till fler radiatorer tänker jag.

Ah, tack för tipset jag har allmänt dålig koll på just vilken frekvens man ska ha på minnen. På vilket sätt ger det "minimal åverkan" med just 2666 som du säger?

Jag tänkte skaffa en till SSD senare och även en NAS.

Du missförstår mig, frekvenser över 2666 på DDR4 gör minimal inverkan på FPS.. 2666 är sweetspot i prestanda/pengar

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Fel av mig, trodde 750 var bättre eftersom den var nyare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Define R5 är väl då inte luftigare, du har ju en HDD-bur som står ivägen för luftflödet medan i Define S så finns det ingenting ivägen.

Jag tänkte plocka bort HDD-buren.

EDIT: Ah, nu såg jag bilden du länkade. Ja du kanske har rätt. Kanske bättre köra Define S och en 360 radiator i fronten då. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du missförstår mig, frekvenser över 2666 på DDR4 gör minimal inverkan på FPS.. 2666 är sweetspot i prestanda/pengar

Jaså, nu är jag med i matchen. Det var ju ett kanontips!

Skrivet av Sir Gaben:

Fel av mig, trodde 750 var bättre eftersom den var nyare.

Np, tack för tipset iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Jag har gjort det men efter mkt om och men bestämde jag mig för att köra z170 istället. Eftersom både x99- processorerna och moderkorten är dyrare så kändes det bättre att gå all-in på z170 än att köra en budget-lösning för x99.

Det är möjligt att jag kommer köra lite enklare FEM-simuleringar, och sen är detta inget budget-bygge så 32GB känns alldeles lagom.

Jag förstår hur du tänker angående Z170 vs X99. Fast i detta fall kan man inte tänka så. Du kan inte dela upp datorbyggen i ett Budget-X99 och lyx-X99. X99 innefattar CPU och MB. Har du råd med X99, så kör på X99 är min rekommendation. Att satsa på Z170 med din budget känns bortkastat.

Sedan vet jag inte om man kan säga att allt under 32GB Internminne är budget men.. 32GB kan absolut vara normalt i ett X99-bygge. Men med en vanlig i7:a känns det fortfarande lite overkill i min mening Men det är bara min dumma åsikt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag förstår hur du tänker angående Z170 vs X99. Fast i detta fall kan man inte tänka så. Du kan inte dela upp datorbyggen i ett Budget-X99 och lyx-X99. X99 innefattar CPU och MB. Har du råd med X99, så kör på X99 är min rekommendation. Att satsa på Z170 med din budget känns bortkastat.

Sedan vet jag inte om man kan säga att allt under 32GB Internminne är budget men.. 32GB kan absolut vara normalt i ett X99-bygge. Men med en vanlig i7:a känns det fortfarande lite overkill i min mening Men det är bara min dumma åsikt

Tack för all feedback från alla!

Pga leveransförseningar på GTX 1080-kort hade jag planerat att lägga en separat beställning på grafikkortet så att jag iaf hinner få datorn innan semestern. Dessvärre upptäckte jag att X99-kort inte verkar ha Intel HD Graphics, vilket gör att jag inte kan använda datorn utan grafikkort. I värsta fall får jag beställa efter semestern.

Har knåpat ihop en X99-variant här.
Gäller samma sak för X99 och minnes-frekvenser över 2666MHz?
Moderkort och processorkylning är jag fortfarande lite osäker på så kom gärna med förslag där.
Angående fläktstyrning, det kan man väl köra med mjukvara eller finns det någon anledning att ha separat hårdvara för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Tack för all feedback från alla!

Pga leveransförseningar på GTX 1080-kort hade jag planerat att lägga en separat beställning på grafikkortet så att jag iaf hinner få datorn innan semestern. Dessvärre upptäckte jag att X99-kort inte verkar ha Intel HD Graphics, vilket gör att jag inte kan använda datorn utan grafikkort. I värsta fall får jag beställa efter semestern.

Har knåpat ihop en X99-variant här.
Gäller samma sak för X99 och minnes-frekvenser över 2666MHz?
Moderkort och processorkylning är jag fortfarande lite osäker på så kom gärna med förslag där.
Angående fläktstyrning, det kan man väl köra med mjukvara eller finns det någon anledning att ha separat hårdvara för det?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9509357/

Jag har tyvärr inte svar på dina frågor, men jag vill kommentera att du har fixat ihop en väldigt trevlig kundvagn

Du skulle kunna spara in en tusenapp på moderkortet och ta ett ännu mer kvalitativt nätagg? 80+ Titanium istället för +80 Gold
https://www.inet.se/produkt/6900032/evga-supernova-t2-850w/#s...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag har tyvärr inte svar på dina frågor, men jag vill kommentera att du har fixat ihop en väldigt trevlig kundvagn

Du skulle kunna spara in en tusenapp på moderkortet och ta ett ännu mer kvalitativt nätagg? 80+ Titanium istället för +80 Gold
https://www.inet.se/produkt/6900032/evga-supernova-t2-850w/#s...

Tack. Det känns ändå värt att inte snåla på nätagg när datorn redan kostar rätt mkt så jag kör ett 80+ Titanium som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Tack för all feedback från alla!

Pga leveransförseningar på GTX 1080-kort hade jag planerat att lägga en separat beställning på grafikkortet så att jag iaf hinner få datorn innan semestern. Dessvärre upptäckte jag att X99-kort inte verkar ha Intel HD Graphics, vilket gör att jag inte kan använda datorn utan grafikkort. I värsta fall får jag beställa efter semestern.

Har knåpat ihop en X99-variant här.
Gäller samma sak för X99 och minnes-frekvenser över 2666MHz?
Moderkort och processorkylning är jag fortfarande lite osäker på så kom gärna med förslag där.
Angående fläktstyrning, det kan man väl köra med mjukvara eller finns det någon anledning att ha separat hårdvara för det?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9509357/

Är det inte bättre och köra Quad-Channel på RAM när man har X99, har för mig det. Snyggt bygge förövrigt! Lycka till

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

1. Kolla in deras nya X99 Deluxe II som asus släppte för broadwell-e
2. Till X99 vill du ha 4st ramstickor, quad channel.

Ett G2 eller RMX duger fint, 650W räcker. Om du vill ha SLI i framtiden så går det nog med 750 men hade isåfall valt 850W. Skulle säga något annat i pris utöver är ren waste.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Är det inte bättre och köra Quad-Channel på RAM när man har X99, har för mig det. Snyggt bygge förövrigt! Lycka till

Skrivet av MexxII:

1. Kolla in deras nya X99 Deluxe II som asus släppte för broadwell-e
2. Till X99 vill du ha 4st ramstickor, quad channel.

Ett G2 eller RMX duger fint, 650W räcker. Om du vill ha SLI i framtiden så går det nog med 750 men hade isåfall valt 850W. Skulle säga något annat i pris utöver är ren waste.

Bra att ni uppmärksammade det, får bli 4 stickor. Finns det någon vettig anledning att ta CL15 istället för CL16 för ~500:- mer?

Enligt de PSU-beräkningssidor jag testat landar en SLI-lösning på en bit under 700W (~670W OC) så en 750W PSU borde räcka men finns det några riktlinjer på hur nära max man törs lägga sig? Lutar ändå på att köra på ett 850.

Asus hade en jättefin sida där man kunde jämföra alla Z170-kort (http://www.asus.com/us/site/motherboards/Z170/compare/) men jag hittar ingen motsvarande för X99, vilket hade vart guld värt.

Finns det något sätt att komma runt att X99-moderkorten inte har Intel HD Graphics annat än att skaffa ett temporärt gfx-kort nu när det är så lång väntetid på GTX1080-korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Bra att ni uppmärksammade det, får bli 4 stickor. Finns det någon vettig anledning att ta CL15 istället för CL16 för ~500:- mer?

Ingen anledning att hålla dig till XMP med ett såpass avancerat moderkort som du kommer välja. Du kommer säkert kunna köra CL16 stickorna i CL15 hur som helst. Dominator kan man oftast pressa ett par steg till utöver XMP i frekvens/timings. I slutändan blir det ändå lite av ett lotteri för de sista stegen du kan nå.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

@harmacy: Har du inget gammalt grafikkort liggande?

Permalänk

Hur går det?