Permalänk
Medlem

Tankehjälp RAM-problem

Hej!
Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig att resonera lite kring mina minnesproblem.
Har 4x4Gb ddr3-minne och upptäckte att jag får rejält med fel i memtest. Det retliga är att jag måste skruva bort processorkylaren för att nå slot 1a och 2a, vilket gör felsökningen lite mer besvärlig.
När jag kör memtest med alla fyra minnen i så får jag mängder av fel men ifall jag plockar bort 2a eller 2, så att bara hälften av minnet används, får jag inga fel alls, oavsett vilket av dem jag plockar bort.
Borde inte det här peka på att felet ligger hos moderkortet?

Har nollställt bios och provat byta plats på minnena i 2a och 2b utan någon förändring: sitter alla i blir det fel, men kör jag bara med ena paret så är det ok. (eller rent praktiskt sitter ju tre minnen i, men jag antar att den struntar i det tredje hjulet för den visar bara 8 Gb)

Antar att det bästa vore att testa alla minnen ett och ett, men tänkte att det kunde vara värt att rådfråga här först? Någon som har någon klokhet att dela?

Permalänk
Vila i frid

VAD säger att minnet är fel? Har du bara kört Windows inbyggda minnestest föreslår jag att du bootar upp Memtest86+ från USB/CD och kör testen ett par timmar.

Permalänk
Medlem

Ah, förlåt att jag var lite otydlig; det är memtest86 från usb jag har kört och efter ett tag så slår det där i taket för antal räknade fel, 65-tusennågot. När jag har alla fyra minnen i alltså, men med bara hälften så hittas inga, trots flera timmar körda.

Ska försöka skjuta mecka lite med minnesinställningarna i BIOS ikväll, läste någonstans att det kan hjälpa om de ställs in lite "snällare" manuellt.
Och förhoppningsvis senare försöka få till att testa även minnena separat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Om minnena inte finns med på moderkortets QVL finns risken att det kan hända utan att något är "fel". Då det begav sig fick jag mecka manuellt med SPD på mitt P5B Deluxe för att få båda bankarna att funka 100.