Viasat sport via parabol under några månader, ingen dekoder finnes hemma. Temporär lösning tills fiber i höst/vinter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002

Viasat sport via parabol under några månader, ingen dekoder finnes hemma. Temporär lösning tills fiber i höst/vinter?

Ursäkta krystad rubrik. Sitter lite på pottan.

Har parabol via Canal Digital och hade även Viasat förut.

I mars förra året la Viasatdekodern av och istället för att köpa en ny så sade vi upp abonnemanget med tanke på kommande fiber. Tänkte då ta allt via fiber istället. Allt med fiber är ju självklart försenat och sitter nu och klurar på om det finnes en lösning, temporärt fram tills fibern blir installerad. När nu det blir. (Senaste är att föreningen ska börja gräva i september för första etappen, bor i etapp två själv.)

Farsgubben kan vara det största Zlatanfanet som finns. Följt honom slaviskt i alla klubbar han spelat i och nu i och med bytet till Premier League så vet jag inte hur jag ska lösa detta utan att behöva köpa ny dekoder av Viasat eller binda upp sig i åratal.

Någon med idé om "lösning"? Om man ändå kunde hyra dekoder av Viasat fram tills fibern blir installerad.

Har även det smådelikata att försöka tima in uppsägning av Canal Digital tills fibern blir klar i huset så vi slipper bli dubbeldebiterade.

Fractal Design Define R4: ASUS Z87-A: Intel Core i7 4770K: Noctua NH-D14: ASUS GTX Titan Black: Team Group Zeus 16GB (2 x 8GB) 1600MHz - Blå: Samsung 840 EVO SATA III 2,5" SSD 120GB: Samsung EVO 840 PRO SATA III 2,5" SSD 256 GB: Western Digital Caviar Green 2TB 64 MB: ASUS DRW-24F1ST DVD±R/RW SATA Svart: Corsair Power Supply 750W CX Builder Series 80+: ASUS PB278Q: Windows 8.1 Svensk 64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2013

Mitt tips är viaplay. Billigare och han kan se matchen på flera ställen.

CPU: i5 4670k @4.5Ghz GPU: 1080 TI ROG Strix RAM: 4x4GB 1666Mhz MoBo: MSI Z87-g45 GAMING PSU: Corsair CX 750M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002

Tack för tipset!

Hur fungerar Viaplay? (Jag vet. Jag är stendum men har aldrig haft tanken ens att nyttja Viaplay eller andra streamingtjänster såsåom HBO eller Netflix!)

Farsgubben kan inte stava till dator ens så hur jag fixar en smidig lösning åt honom så han lätt kan se Zlatans matcher på en tv utan att behöva lära sig att hantera en dator först vet jag inte. :/

Fractal Design Define R4: ASUS Z87-A: Intel Core i7 4770K: Noctua NH-D14: ASUS GTX Titan Black: Team Group Zeus 16GB (2 x 8GB) 1600MHz - Blå: Samsung 840 EVO SATA III 2,5" SSD 120GB: Samsung EVO 840 PRO SATA III 2,5" SSD 256 GB: Western Digital Caviar Green 2TB 64 MB: ASUS DRW-24F1ST DVD±R/RW SATA Svart: Corsair Power Supply 750W CX Builder Series 80+: ASUS PB278Q: Windows 8.1 Svensk 64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Har han en relativt ny TV med Smart-TV funktion finns det ofta appar till detta.
Står såhär på viaplay.se: "Välj hur du vill titta
I din mobil, dator, surfplatta och på smart-tv. Via Apple TV eller spelkonsol. När det passar dig."

Så har ni tex en Samsung-TV med smartfunktioner så är det bara att dra in appen där. Annars kan man köpa en apple-tv (köp gamla versionen, finns för lite och ingenting) och köra via smartphonen. Min morfar klarade av att köra så efter ca 2-3 dagars träning och han fyller 90 i år

Annars kan ni kolla efter en box som klarar både viasat + canal digital och köra via samma. Det finns en drös med sådana boxar billigt på blocket.

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 16GB Crucial DDR4 2133 | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av SunQ:

Har han en relativt ny TV med Smart-TV funktion finns det ofta appar till detta.
Står såhär på viaplay.se: "Välj hur du vill titta
I din mobil, dator, surfplatta och på smart-tv. Via Apple TV eller spelkonsol. När det passar dig."

Så har ni tex en Samsung-TV med smartfunktioner så är det bara att dra in appen där. Annars kan man köpa en apple-tv (köp gamla versionen, finns för lite och ingenting) och köra via smartphonen. Min morfar klarade av att köra så efter ca 2-3 dagars träning och han fyller 90 i år

Annars kan ni kolla efter en box som klarar både viasat + canal digital och köra via samma. Det finns en drös med sådana boxar billigt på blocket.

Tackar för svaret!

Tyvärr gammal LG lcdtv.

Ska kolla upp Apple-tv! Kanske köpa någon billig surfplatta att "styra" med........... (Nu låter jag som att jag vet vad jag pratar om, eller hur? )

Som sagt. Gäller under, förhoppningsvis, kortare tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Beginner:

Tackar för svaret!

Tyvärr gammal LG lcdtv.

Ska kolla upp Apple-tv! Kanske köpa någon billig surfplatta att "styra" med........... (Nu låter jag som att jag vet vad jag pratar om, eller hur? )

Som sagt. Gäller under, förhoppningsvis, kortare tid.

Tror du kan komma undan med en chromecast. Billigt och smidigt. Den funkar väldigt smidigt med vimplar och mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2005

Annars finns ju Chromecast! 299:- tror jag det kostar

Edit 390:-

https://www.google.com/intl/sv_se/chromecast/tv/explore/?gcli...

Mobo:ASUS ROG RAMPAGE IV X79 CPU:Intel Core i7 3930k@4.6Ghz Ram: Corsair 16GB 1600MHz GPU: Nvidia Evga 980Ti Chassi: Corsair 900D Kylning: Custom loop 1x240mm 2x480mm, PSU:Corsair AX1200i SSD: Samsung 850 EVO 1TB Samsung 840 EVO 500GBMonitor:Asus 27"Rog PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006

Sen finns det chromecast också! Så du vet

Skickades från m.sweclockers.com

Citera för svar!