Permalänk

Y splitter

jag har ett Asus Z170 Pro Gaming med 3 fan connectors plus 2 CPU

Saken är den att jag har 7 fläktar. 4 av fläktarna i push and pull med Kraken x61 vattenkylning. Krakens fläktar har jag bytt ut mot corsair SP140 som är 3pin! Jag absolut inte vill använda mig av krakens fan controller då den suger. Min tanke är att dela upp radiatorfläktarna i 2 med y splitters och ta ena på CPU header och andra på CPU Opt. Det skulle lösa allt och jag kan då styra alla fläktar från moderkortet.

Min fråga är då, kommer det gå att styra 3pins fläktar i en 4pins Ysplitter? Vill inte att dem går på max hela tiden, för tanken är ju att få ner ljudnivån.

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Medlem

@davidvirus:
det där kommer fungera som när du kopplar in en 3 pin i moderkortet på 4 pin, dvs ingen pwn

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att du kan köpa splitters på ebay för en billig peng som fungerar utmärkt. Inte direkt raketdelar det handlar om. Frakten tar dock lite längre tid om du kan vänta.

Permalänk
Skrivet av moonblase:

@davidvirus:
det där kommer fungera som när du kopplar in en 3 pin i moderkortet på 4 pin, dvs ingen pwn

Så de kommer alltså inte gå på Max hela tiden? Jag har läst o läst men förstår mig inte riktigt på mig det där om PWM. Vad jag förstår så styrs 3-pin av volt eller har jag fel?

Skrivet av Karazhan:

Kan tipsa om att du kan köpa splitters på ebay för en billig peng som fungerar utmärkt. Inte direkt raketdelar det handlar om. Frakten tar dock lite längre tid om du kan vänta.

pengarna är inget problem 75kr har jag råd med eller är det av annan anledning?

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av davidvirus:

Så de kommer alltså inte gå på Max hela tiden? Jag har läst o läst men förstår mig inte riktigt på mig det där om PWM. Vad jag förstår så styrs 3-pin av volt eller har jag fel?

Rätt! Spänningen justeras steglöst. Med PWM så styrs hastigheten genom att spänningen slås TILL och FRÅN i korta intervaller. Ju längre tid varje TILL-intervall är i förhållande till FRÅN desto snabbare snurrar fläkten.

Det som är lite klurigt är att mitt moderkort (ASUS P8Z68-V) kan styra 3-pins fläktar om de är kopplade till 4-pins CHA_FAN-kontakten. Om det är så på andra moderkort vet jag inte, men antar att det bara är att testa då det inte är några jättestora summor det rör sig om. CHA_FAN brukar även vara kopplad till CPUns temperatursensor så det borde inte spela någon roll om du väljer kontakten för chassi- eller CPU-fläktar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Som Casgar skriver så styr PWN fläktarna med TILL och FRÅN intervaller vilket gör att dom kan styra väldigt precist hur snabbt fläkten snurrar.

3-pin där emot styr fläktarnas hastighet med volten till fläkten, vilket då är väldigt stegvis och kan då inte specificera exakt vilken hastighet fläkten ska snurra i.

Kortfattat:
PWN = Precis hastighetsstyrning
3-pin = Stegvis hastighetsstyrning

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidvirus:

Min fråga är då, kommer det gå att styra 3pins fläktar i en 4pins Ysplitter? Vill inte att dem går på max hela tiden, för tanken är ju att få ner ljudnivån.

Ja, det bör inte vara några problem. Enligt manualen till ditt moderkort så har CHA_FAN1-CHA_FAN3 stöd för både PWM och spänningsstyrning. Du måste dock gå in i BIOS och ställa in det själv, till skillnad från CPU_FAN som ska kunna avgöra automatiskt vilken typ av fläkt du har (oklart vad CPU_OPT klarar).

Ett möjligt problem med kabeln du länkade är att den 3:e pinnen på en 3-pin fläkt används för att läsa av rotationshastigheten, så moderkortet kan bli förvirrat om du kopplar in flera fläktar på samma anslutning. Alina har annars 3-pin splitterkablar där den ena kontakten bara har 2 pinnar p.g.a. detta, som dessutom är mycket billigare (men inte lika snygg ). Jag vet inte hur kabeln du tittade på är kopplad, eller om det ens gör någon skillnad (troligtvis inte), men i värsta fall är det väl bara att gå lös på den med en avbitartång om det skulle visa sig vara ett problem.

Permalänk

tack så mycket för alla svar! jag återkommer när jag har testat spännande!!

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||