CPU kylare - Lika bra som Noctua men snyggare finns det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

CPU kylare - Lika bra som Noctua men snyggare finns det?

Hej.

Precis som rubriken lyder så undrar jag om det finns lika bra kylare som Noctua 14-15 men snyggare? Pratar alltså om luftkylare.

Då jag vill ha en tyst dator är jag rädd för slutna vattenkylningslösningar.

Ska nämligen bygga mig en ny dator och tänkte köra chassi med fönster därav min fundering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Aug 2013

Vad som är snyggt är lite individuellt. Så det är svårt att ge förslag när man inte vet vad du är ute efter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Finns ett gäng som är liknande. Det är en stor luftkylare du vill ha alltså? Annars finns ju tex kraken X61 eller corsair H110 som är ungefär lika bra och som många tycker är snyggare. Annars så har alla stora företag kylare som liknar noctuas, Be quiet, dark rock pro 3 te.x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@JLidback:

Visserligen är ju smaken som baken, men finns väl knappast någon som tycker Noctua gör snygga fläktar?:)

Ute efter förslag på bra kylare men som samtidigt kommer va snygga i chassi fönstret.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@Karazhan:

Min tanke var luftkylare då man hör så många säga att slutna vattenkylning låter betydligt mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norberg
Registrerad
Okt 2011

Phanteks. Deras PH-TC14 serie är grym, finns olika färger: https://www.inet.se/produkt/6909659/phanteks-ph-tc14pe-vit/#s...

Har en sådan själv för övrigt, hade processor överklockat till 4,5Ghz utan en tillstymmelse till överhettning eller ökning i ljudnivå

|Moderkort: MSI Z170A Krait Gaming |GPU: Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming
|CPU: i5 6600K @ 4,6Ghz |PSU: FD Tesla R2 650W |SSD: 2x 240GB
|Minne: 16GB Corsair LPX DDR4 2133 Mhz |Chassi: Phanteks Enthoo Pro|
|Datorskärm: Acer XB270HU Predator 27" 1440p 144Hz IPS G-Sync|
|Lur: Sony Xperia XZ 32GB|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

https://www.inet.se/produkt/6308840/be-quiet-dark-rock-pro-3/...
Kanske.
Men alla bra lyftkylare är i av liknande design.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@Svensktiger:

Yes men skönt om man kan komma ifrån den där bruna färgen:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@Thumbii:

Grymt:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av frippe86:

@Svensktiger:

Yes men skönt om man kan komma ifrån den där bruna färgen:)

Möjligen.
Men för oss datorentusiaster så symboliserar babybajsbrunt kvalitet när det kommer till fläktar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Cryorig R1 ultimate ligger i typ samma klass

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Svensktiger:

Möjligen.
Men för oss datorentusiaster så symboliserar babybajsbrunt kvalitet när det kommer till fläktar

Har dragit mig länge från att använda Noctua just precis pga av färgen men gav mig förra veckan..
Inhandla en D15-kylare samt 6x NF-A14 ULN. Tur att min burk ej kommer ha något fönster.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@Svensktiger:

Haha:)

Man kanske ej kommer så så tydligt att det är dom. Tydligen ganska mört fönster.

Detta chassi jag tänkte köra mATX bygge på

https://www.inet.se/produkt/6911958/phanteks-enthoo-evolv-mat...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av frippe86:

Hej.

Precis som rubriken lyder så undrar jag om det finns lika bra kylare som Noctua 14-15 men snyggare? Pratar alltså om luftkylare.

Då jag vill ha en tyst dator är jag rädd för slutna vattenkylningslösningar.

Ska nämligen bygga mig en ny dator och tänkte köra chassi med fönster därav min fundering.

Corsair H110i GTX är min personliga favorit. En del beklagar sig över ljudet från fläktarna, men kopplar du dom till PWN kontakter på moderkortet och sätter en låg fläktkurva i BIOS så hör du dom knappt. Jag spelar mycket, och med den låga kurvan så hörs det knappt och processorn håller sig respektabelt sval (6700K).

"Nvidia, the way it's meant to be pasted"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@KaffeMedKotlett:

Mm sant. Men när du säger att en del beklagar sig över ljudet. Hur högt ljud pratar vi?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Om det nu är färgen på fläktarna som är problemet, så har ju Noctua släppt nya fläktar i andra färger.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av frippe86:

@KaffeMedKotlett:

Mm sant. Men när du säger att en del beklagar sig över ljudet. Hur högt ljud pratar vi?

Svårt att säga på rak arm faktiskt. Finns recensioner på nätet som har mätt den exakta ljudnivån. Men du har två alternativ. Låg fläkt-kurva eller byta ut fläktarna som medföljer till några med lägre ljud. Har själv aldrig varit med om att dom har behövts arbeta nämnvärt för att processorn ska kylas väl. Bör väl tilläggas att jag inte överklockar något. Kör man OC så kan det behövas att dom arbetar mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@-=Mr_B=-:

Jasså? Är inte de bara chassifläktarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Detta är bygget jag tänkt mig.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9510604/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Feb 2007

[ Corsair Obsidian 700D ] [ Corsair AX 1200 ] [ i7 3930K ] [ Asus Rampage IV Extreme ] [ Asus GeForce GTX 970 Strix SLI ] [ A-Data 16GB 1600Mhz EXTREME VITESTA ] [ 2x Samsung SSD 850 Evo 250GB + 2x 2TB WD Black + 2TB Samsung Ecogreen F4EG ] [ Corsair Cooling Hydro H100 ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

Ser ut som en plastig leksak, men smaken är som baken. Tycker själv noctuas kylare är riktigt snygga. Det bara sprutar kvalité om dem.

#1: x99 Deluxe-II | i7 6800k | GTX 980 | 64GB | 950 Pro 512GB | Xonar STX | HD650 #2: Node 304 | i7 3770k | R7 260x | 8GB | Samsung Evo 250GB #3: Microserver Gen8 | G1610T | 16GB ECC | 4x4TB Raid5 | HP P410 #4: QNAP TS-639 Pro | 6x4TB Raid6 #5: Intel S2600CP4 | 2x Xeon 2670 | 128GB ECC
Smartphone: LG G5 | Android 6.0 | Sennheiser MM550-X | Bose Soundlink III

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2015

Har du kollat så D14 får plats i mATX chassit? Har för mig det är en rätt stor rackare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@KaffeMedKotlett:

Noctua 14 som jag valt är 160 mm över moderkortet och enligt spec. På inet så tar chassit upp till 192 mm.

Senr ju frågan om det kan vara för stort på bredden? Va tror du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av frippe86:

@-=Mr_B=-:

Jasså? Är inte de bara chassifläktarna?

IndustrialPPC fläktarna är nog så nära "allround" fläktar man kan komma. Svårt att hitta vanliga axial fläktar med högre statiskt tryck än de, i våra storlekar.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Jag kör bara Scythe GlideStream (1900 rpm versionen) i mitt chassi och på cpukylaren, betydligt bättre flås, kylning och ljudnivå. Sen är det ju skönt att slippa den där jädrans färgen!

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@-=Mr_B=-:

Okej. Men då får man köpa cpu kylaren och sen köpa andra fläktar till cpu kylaren separat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Så blir det naturligtvis, om man inte hittar någon som vill sälja kylaren utan fläkt. Fläkten går säkert att sälja / ge bort, så det är ingen totalförlust, men det sista jag hörde var att de där fläktarna var dyra. Riktigt dyra.
B!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Corsair H110i GTX är min personliga favorit. En del beklagar sig över ljudet från fläktarna, men kopplar du dom till PWN kontakter på moderkortet och sätter en låg fläktkurva i BIOS så hör du dom knappt. Jag spelar mycket, och med den låga kurvan så hörs det knappt och processorn håller sig respektabelt sval (6700K).

Fläktarna kör ju PWM i corsairs mjukvara som är smidigare än bios skulle jag säga. Jag (och många andra) beklagar över pumpljudet eftersom fläkten kan ställas med pwm direkt i corsair link medans pumpen körs i två lägen, hörbar och olidligt hörbar

VR: Oculus Rift CV1 + Razer Hydra
Dator: i5-4690K @ 4.5 GHz | Crucial 16GB 1600 | MSI 100ME GTX 970 | Samung 850 SSD 250GB | Corsair RM550 | Win10 | FD Define R5 | Noctua D15
Server: Pentium g3258 | Crucial 16GB 1600 | 2x3TB 120gb Cache ZFS | Corsair CX430 | Ubuntu Server | FD Node 304 | Cooler Master Hyper 212 Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Apr 2016

Ska bytta mina fläktar på noctua nh-d15 har beställt dessa
https://www.komplett.se/product/816908/datorutrustning/kylnin...

Skickades från m.sweclockers.com

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2010

https://www.inet.se/produkt/6308840/be-quiet-dark-rock-pro-3/...
Inte kul att montera, men presterar mycket väl och är i princip alltid knäpptyst med i5 4670k@4,5ghz 1,24v