Permalänk

Noctis 450 vattenkylning

Tjenna! jag har nyss byggt en ny dator och det ända jag väntar på är mina 2 strix 1080's

här är mitt bygge

Jag bestämde mig efter att jag byggt datorn att bygga min första loop (Vet att chassit inte är optimalt men försent nu). Jag har fått för mig att ha 2 radiatorer för bättre kylning. Grafikkorten ska också klart vara med i loopen.

Det jag behöver hjälp med just nu är att komma på ett sätt att ha plats med min hårddisk. Vad jag hört så finns det ingen plats för hårddiskvaggor när man installerar radiator i framkant. SSD:n kan jag ju flytta till vaggorna vid fönstret men vart ska jag flytta hårddisken? Kan man lägga den bakom nätagget kanske? blir det för varmt?

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Medlem

Singularity Computers skruvade fast en i golvet, precis vid frampanelen på en H440. Bara det yttre som skiljer de två chassina åt vad jag vet. Kolla hans video!

Permalänk

@AMDDDDD: Tack så mycket, skitbra videologg! Nu vet jag att det går och har en liten idé på hur jag ska göra

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk

Tycker ni jag ska köra på hard tubing eller ska man köra på soft?

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidvirus:

Tycker ni jag ska köra på hard tubing eller ska man köra på soft?

Hard tubing är ju inte helt lätt. Men det är klart har du tid, pengar och verktyg till det så go for it.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

H440

Själv byggde jag mitt första vattenkylningsbygge i ett H440, inte helt optimalt men det vart ganska bra. Körde med softtubing.
Jag gjorde bort mig lite och körde med en 360mm radiator både i topp och front. Det funkade men fick skippa en fläkt på den radiatorn i toppen annars gick det inte få in allt. Så det är bättre att köra en 240mm i topp och en 360mm i fronten.
Lycka till med ditt bygge!

Visa signatur

Relationships come and go, Epics are soulbound.

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Hard tubing är ju inte helt lätt. Men det är klart har du tid, pengar och verktyg till det så go for it.

// Marcus

jag gillar utmaningar! haha

Skrivet av Kernas:

Själv byggde jag mitt första vattenkylningsbygge i ett H440, inte helt optimalt men det vart ganska bra. Körde med softtubing.
Jag gjorde bort mig lite och körde med en 360mm radiator både i topp och front. Det funkade men fick skippa en fläkt på den radiatorn i toppen annars gick det inte få in allt. Så det är bättre att köra en 240mm i topp och en 360mm i fronten.
Lycka till med ditt bygge!

http://i66.tinypic.com/vpkysw.jpg

Snyggt! Jag tänkte köra en 280 i toppen och 360 i fronten
______________________________________________________

Har satt ihop denna listan

Ser det bra ut? Fittingsen ska jag köpa direkt från EK eftersom jag inte hittar compression fittings till hard-tubing

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Medlem

Ska man vara ärlig är det massa bök med hard tubing men slut resultatet är ofta snyggt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Fläktarna var väl kanske lite väl saftiga till prislappen. Kan varmt rekommendera EK's egna Vardar fläktar. Prisvärda, tysta och effektiva. De har dock inte "blingblinglampor".

Sen vet jag inte varför du lagt vanlig slang i kundvagnen om du skall köra hard tubing?

Testa även plocka ihop allt du behöver direkt från EK istället då fraktkostnaden ändå knappt skiljer när du köper från dem, samt att de är extremt snabba. Tar du DHL express så har du prylarna på närmsta ombud oftast dagen efter om du beställt tidigt. Samt så är en del av prylarna du har i kundvagnen billigare där =).

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Ska man vara ärlig är det massa bök med hard tubing men slut resultatet är ofta snyggt

Det är utsidan som räknas! haha

Skrivet av ettanlös:

Fläktarna var väl kanske lite väl saftiga till prislappen. Kan varmt rekommendera EK's egna Vardar fläktar. Prisvärda, tysta och effektiva. De har dock inte "blingblinglampor".

Sen vet jag inte varför du lagt vanlig slang i kundvagnen om du skall köra hard tubing?

Testa även plocka ihop allt du behöver direkt från EK istället då fraktkostnaden ändå knappt skiljer när du köper från dem, samt att de är extremt snabba. Tar du DHL express så har du prylarna på närmsta ombud oftast dagen efter om du beställt tidigt. Samt så är en del av prylarna du har i kundvagnen billigare där =).

Jag la in en extra slang för att fylla med. Anledningen till att jag inte valde allt från EK är att jag inte hitta 280mm i slim modell, dock kom jag på nu att jag kanske inte behöver det haha... sen hitta jag inte sli brygga

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk

Skan man kanske starta en projekt logg?

här är min andra lista

Har inte gjort en modell för hur loopen ska gå så är rätt svårt o veta hur många vinklade fittings jag behöver men tänkte att det är bättre att ha några för många än för få så tänker att jag kör 5 av varje, 90° finns dock inte i lager så får lägga till det senare!

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidvirus:

Det är utsidan som räknas! haha

Jag la in en extra slang för att fylla med. Anledningen till att jag inte valde allt från EK är att jag inte hitta 280mm i slim modell, dock kom jag på nu att jag kanske inte behöver det haha... sen hitta jag inte sli brygga

Sant Jag använder svart slang från Ekwb den är inte snygg men slit stark

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

@ettanlös: Det med fläktarna... vet dem är svindyra men hitta inte några andra 4pins fläktar med bling bling haha

Ifall detta fungerar så kan jag ju göra på de corsair fläktar

Vill kunna styra alla fläktar från moderkortet. Inte alla individuellt men vill inte ha fläktar som går på max.

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk

@davidvirus: Jag kör 9st fläktar på enbart CPU headern, så det skall inte vara några bekymmer. Och då har jag inget direkt highend mobo. Har alla på 25% i BIOS och kan ändra upp och ner om jag skall spela direkt från Windows genom MSI's Command Center. Din tillverkare bör ha något liknande program.

Du kan använda en sån här t.ex. https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub/#spe...
Mitt chassi har något liknande inbyggt på baksidan från fabrik, men samma funktion. FAN1 kopplas till fläkten du vill ta signal ifrån (fläkten med högst RPM lämpligen).

Stavning
Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk
Medlem

Tjo!
Vet inte om du fortfarande håller på med projektet, tänkte se hur du har löst det isf?
Har vattenkylning i samma stomme fast model 440 nämligen.

Visa signatur

:)