Råd inför köp av ny dator (i7 6700k+MSI GTX 1070) - Budget: 13500 kr

Permalänk
Medlem

Råd inför köp av ny dator (i7 6700k+MSI GTX 1070) - Budget: 13500 kr

Tjena! Jag har nu under en längre tid funderat på att köpa ny dator och har bestämt mig för 2 delar, varav den ena ligger redan här på skrivbordet! De delar som jag har bestämt mig för är:

  • MSI GeForce GTX 1070 Gaming X

  • Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB

Dock är jag inte så rutinerad som datorbyggare och efter en koll runt på några hemsidor blev mitt resultat enligt följande:
https://www.komplett.se/wishlists/7f6ff101-bd67-4982-830a-ed9... (Bör observeras att chassit ev beställs i svart färg från inet)

Hur som helst antar jag att ni kommer ha synpunkter angående detta och därför tänker jag ge er chansen att påverka mitt köp, synpunker och eventuella förslag skulle uppskattas!

Tycker du att min köplista är helt galen? Gör en egen! (Du får jättegärna förklara vad som gör din bättre än min!)
Krav:

  • Bör innehålla MSI GeForce GTX 1070 Gaming X samt Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB

  • Bör kosta under 13500kr

Sen skulle jag även vilja passa på att ställa en fråga eller två, polaren sa till mig att moderkortet knappt påverkar prestandan, är detta sant eller är det värt att lägga några hundringar extra på ett najs moderkort?

Skulle även vilja veta hur man beräknar vilken watt man lär behöva på ett nätagg, hur vet jag om 600W räcker? Gör det ens det?`
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

din vän har rätt. moderkort kan i vissa fall ge något högre överklockning och det finns utöver det väldigt små skillnader i prestanda. moderkort köper man mest efter vad man behöver, t.ex. stöd för flera grafikkort, olika mängd sata-portar, olika mängd usb, utseende, garanti osv. generellt bör man lägga sig mellan 1000kr-1500kr i en speldator. vill man kan man köpa ett dyrare. vad saker är värda får man helt bestämma själv, kanske har något moderkort något du gärna betalar extra för även om någon annan inte hade gjort det.

grafikkortet finns i lager hos netonnet, https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi....

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3264259 klart snabbare minnen för t.om. mindre pengar i det här fallet. ingen idé att köpa 2133mhz när snabbare finns för samma pengar.

halvbra nätagg, passar absolut inte i en så här dyr dator. 600w är inget problem alls men det är ett budgetbygge. skulle köpt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3330352 så har du ett ordentligt nätagg du kan lita på i många år. förutom att vara ett mycket pålitligare nätaggregat är det effektivare, tystare, modulärt, 150w högre effekt och har tio års garanti istället för tre år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

din vän har rätt. moderkort kan i vissa fall ge något högre överklockning och det finns utöver det väldigt små skillnader i prestanda. moderkort köper man mest efter vad man behöver, t.ex. stöd för flera grafikkort, olika mängd sata-portar, olika mängd usb, utseende, garanti osv. generellt bör man lägga sig mellan 1000kr-1500kr i en speldator. vill man kan man köpa ett dyrare. vad saker är värda får man helt bestämma själv, kanske har något moderkort något du gärna betalar extra för även om någon annan inte hade gjort det.

grafikkortet finns i lager hos netonnet, https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi....

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3264259 klart snabbare minnen för t.om. mindre pengar i det här fallet. ingen idé att köpa 2133mhz när snabbare finns för samma pengar.

halvbra nätagg, passar absolut inte i en så här dyr dator. 600w är inget problem alls men det är ett budgetbygge. skulle köpt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3330352 så har du ett ordentligt nätagg du kan lita på i många år. förutom att vara ett mycket pålitligare nätaggregat är det effektivare, tystare, modulärt, 150w högre effekt och har tio års garanti istället för tre år.

Hej! Tack för ditt svar!

Grafikkortet är inga problem då jag beställde det i Torsdags direkt när Inet fick det i lager!

Hur funkar det dock med nätagg? Spelar 600 eller 750W någon roll för strömåtgång? Kommer min dator alltid dra den angivna watten?

Hört att alla RAM minnen inte funkar med alla moderkort, är mitt moderkort och dina RAM minnen kompatibla med varandra?

Felskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscaaar:

Hej! Tack för ditt svar!

Grafikkortet är inga problem då jag beställde det i Torsdags direkt när Inet fick det i lager!

Hur funkar det dock med nätagg? Spelar 600 eller 750W någon roll för strömåtgång? Kommer min dator alltid dra den angivna watten?

Hört att alla RAM minnen inte funkar med alla moderkort, är mitt moderkort och dina RAM minnen kompatibla med varandra?

nej, datorn drar det den drar. om du har ett nätagg som klarar 500w eller 1200w är helt irrelevant om vi säger att de är lika effektiva. nätagg är olika effektiva och har även en kurva som gör att de är mer effektiva vid en viss last. säg att du har en dator som drar 300w och du har ett nätagg med 80+ som är exakt 80% effektivt i det här fallet, då drar datorn 375w från väggen just då.

är du riktigt noga kan du gå till produktens sida. bör finnas en lista på supported memory som du kan läsa. sedan betyder det inte att det inte kommer fungera om det inte är med i listan. generellt behöver du inte tänka på det. sedan är över 2133mhz tekniskt sett överklockning och kan därför inte garanteras. det är möjligt att du får köra dina 2666mhz-minnen i 2400mhz men det är högst osannolikt. i 9/10 fall räcker det att välja XMP i bios. när man börjar nosa på 3000mhz och samtidigt överklockar processorn kan man ibland få höja IO och SA voltage något snäpp, beror på processorn och går inte att veta innan.

Permalänk
Medlem

Jag gick på ett Z170A Gaming M7 riktigt klockrent moderkort till denna processor sedan skadar ju inte att ha en dubla BIOS chip på moderkortet med en simpel BIOS knapp på baksidan för flasha om BIOS om något skulle hända för återställa den från den sekundär BIOS.

Sedan hade ju MSI för några månader sedan Cashback på kortet.

Dock kör man på Skylake så skulle jag nog rekommendera Samsung 950 PRO 256GB M.2 NVMe some en C drive mäter upp 2300 MB per sekund i läs och 950-1 000mb i skrivning.

Men det är ytligare en tusenlapp ungefär än EVO modellen.

Permalänk

@Oscaaar: Rent spontant känns K modellen av processorn inte värd pengarna om du inte är rutinerad datorbyggare (förmodar att du inte är rutinerad överklockare då heller) K modellen är just upplåst för att lättare överklockas.. men den kostar därefter också.

Vidare så kommer dit grafikkort flaska långt innan processorn (förutsatt att inte det du gör är extremt CPU belastande) (vanligen är bra spel mer krävande för GPU än CPU, men konsol portar kan vända på det pga konsol hårdvaran och lata utvecklare)

Vad gäller Chassi så är mina egna erfarenheter av NZXT mycket dåliga..

Beställde ett chassi av dem och det första som hände var att hela skiten kortslöts och jag fick köpa nytt igen (garantin visserligen, men man vill ju inte krångla) kablaget som gick från moderkortet till front panelen var fel på så de smälte ihop och kortslöt hela skiten..

Köpte ett Corsair Obsidian 550D och har aldrig varig nöjdare. mer metall, tyst och stilrent. Å andra sidan är det vad jag ville ha också. tyst och stilrent.

Annars tycker jag inte det ser tokigt ut, förutom det som nämnts tidigare, nätagget är billigt..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

@Oscaaar: Rent spontant känns K modellen av processorn inte värd pengarna om du inte är rutinerad datorbyggare (förmodar att du inte är rutinerad överklockare då heller) K modellen är just upplåst för att lättare överklockas.. men den kostar därefter också.

Vidare så kommer dit grafikkort flaska långt innan processorn (förutsatt att inte det du gör är extremt CPU belastande) (vanligen är bra spel mer krävande för GPU än CPU, men konsol portar kan vända på det pga konsol hårdvaran och lata utvecklare)

Vad gäller Chassi så är mina egna erfarenheter av NZXT mycket dåliga..

Beställde ett chassi av dem och det första som hände var att hela skiten kortslöts och jag fick köpa nytt igen (garantin visserligen, men man vill ju inte krångla) kablaget som gick från moderkortet till front panelen var fel på så de smälte ihop och kortslöt hela skiten..

Köpte ett Corsair Obsidian 550D och har aldrig varig nöjdare. mer metall, tyst och stilrent. Å andra sidan är det vad jag ville ha också. tyst och stilrent.

Annars tycker jag inte det ser tokigt ut, förutom det som nämnts tidigare, nätagget är billigt..

Jag gick på K modellen har alltid gjort det, och mina kompisar som är mindre van kan inte ens bygga ihop den bruka normalt lämna delarna till mig för låta mig bygga ihop dem och klocka den, finns ju annars datoraffärer han kan lämna in dem till för klocka den och jag tycker givet viss att K är värde pengarna den är längre framtidssäker än utan K, visserligen I7 klarar nog ganska många år på nacken min gamla I7 från 2 Generationen körde man med i flera år tills brosan förstörde moderkortet genom slita framfronten så pinnarna blev böjda.

Så passade jag på byta till generation 6 av Intel I7, behövde i princip bara byta grafikkort för ha en dator som var upp till date även idag, och skulle det komma en dag där generationen I7 börja bli lite slö och har en K kan du alltid börja överklocka den för ta ut något år till på nacken.

Tidigare bytte man ju dator typ 1 gång var 6 månad för hänga med i utvecklingen i princip idag så försöker man hålla den framtidssäkrad på alla flera olika fronter behöver köpa mindre = billigare i längden, med K så klarar man nog datorn 10 år med dagens utveckling det ända som kan behövas uppgraderas är i princip grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

nej, datorn drar det den drar. om du har ett nätagg som klarar 500w eller 1200w är helt irrelevant om vi säger att de är lika effektiva. nätagg är olika effektiva och har även en kurva som gör att de är mer effektiva vid en viss last. säg att du har en dator som drar 300w och du har ett nätagg med 80+ som är exakt 80% effektivt i det här fallet, då drar datorn 375w från väggen just då.

är du riktigt noga kan du gå till produktens sida. bör finnas en lista på supported memory som du kan läsa. sedan betyder det inte att det inte kommer fungera om det inte är med i listan. generellt behöver du inte tänka på det. sedan är över 2133mhz tekniskt sett överklockning och kan därför inte garanteras. det är möjligt att du får köra dina 2666mhz-minnen i 2400mhz men det är högst osannolikt. i 9/10 fall räcker det att välja XMP i bios. när man börjar nosa på 3000mhz och samtidigt överklockar processorn kan man ibland få höja IO och SA voltage något snäpp, beror på processorn och går inte att veta innan.

XMP? Hur funkar detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oscaaar:

XMP? Hur funkar detta?

Det är en inställning i bios. Eller var det något specifikt du frågade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

Det är en inställning i bios. Eller var det något specifikt du frågade?

Hur funkar det med att överklocka RAM-minnen? Ofarligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oscaaar:

Hur funkar det med att överklocka RAM-minnen? Ofarligt?

Det är egentligen samma sak som den automatiska överklockningen alla moderkort har idag där man med ett knapptryck kan "överklocka" processorn upp till t.ex 4.4 etc.

XMP är lite samma sak, du sätter på det och kan välja olika hastigheter du vill att minnena ska justeras till.

Bara för 9999 finns i listan betyder det dock inte att dina minnen klarar att köras så snabbt.

Det är rätt oskyldigt tills du börjar pilla med volt manuellt osv. Det enda som sker om du sätter för högt är att det kraschar

Självklart ska man endast pilla mer manuellt om man är mer insatt.

Det automatiska är lite smått skoj för ovetande personer att få lite gratis prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

Det är egentligen samma sak som den automatiska överklockningen alla moderkort har idag där man med ett knapptryck kan "överklocka" processorn upp till t.ex 4.4 etc.

XMP är lite samma sak, du sätter på det och kan välja olika hastigheter du vill att minnena ska justeras till.

Bara för 9999 finns i listan betyder det dock inte att dina minnen klarar att köras så snabbt.

Det är rätt oskyldigt tills du börjar pilla med volt manuellt osv. Det enda som sker om du sätter för högt är att det kraschar

Självklart ska man endast pilla mer manuellt om man är mer insatt.

Det automatiska är lite smått skoj för ovetande personer att få lite gratis prestanda.

Så, att välja dessa snarare än de i min orginal build är bättre? - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3264259

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oscaaar:

Så, att välja dessa snarare än de i min orginal build är bättre? - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3264259

Det var ju samma version länkade men kör på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

Det var ju samma version länkade men kör på det.

Så detta är även något en glad amatör kan göra? Lite gratis prestanda är ju alltid gott!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oscaaar:

Så detta är även något en glad amatör kan göra? Lite gratis prestanda är ju alltid gott!

Yes. Jag rekommenderar starkt ett Asus moderkort dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

Yes. Jag rekommenderar starkt ett Asus moderkort dock.

Moderkortet jag har tänkt köra finns inte i lager, skulle du kunna länka något gott?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oscaaar:

Moderkortet jag har tänkt köra finns inte i lager, skulle du kunna länka något gott?

https://www.komplett.se/product/865071/datorutrustning/moderk...
https://www.komplett.se/product/850567/datorutrustning/moderk...

Kan du inte ta pro så överväg starkt e