AMD planerar lösa Radeon RX 480 PCI Express-problem med mjukvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Se där ja, nja kan minnas jag läst om problemet men inte att korten skulle gått sönder. Men å andra sidan typ 1 drivrutin då som misslyckats?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Det går att designa VRM:erna så de inte tar mer ström än de får från PCIe-platsen, det är ju bara att det inte gjorts här (och på flera andra kort) även om det hade varit lämpligare att ta mer effekt än specifikationerna tillåter från just 6-pin-kontakten istället.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av str8forthakill:

@Dinoman:
Ett företag med så mycket erfarenhet som AMD gör inte sådana här misstag.
Dessutom verkar det ha en påverkan även på moderna moderkort

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4r61j0/anyone_else_expe... | https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/4r3fz9/sudden_s... (samma person)

Vad en slumpmässig person på internet påstår ger jag inget som helst för. Det går många rykten kring moderkort som bränner m.m. Det kan lika gärna vara rena handhavandefel eller dåliga nätaggregat, statisk elektricitet m.m.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Se där ja, nja kan minnas jag läst om problemet men inte att korten skulle gått sönder. Men å andra sidan typ 1 drivrutin då som misslyckats?

... och nvidia släpper drivrutiner som får grafikkort att explodera typ varje vecka då menar du?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Hoppas sweclockers följer upp detta. Skulle vara av intresse att se ifall tredjepartskort löst det i hårdvara och i så fall om problemet uppkommer ifall kortet körs på system utan officiella drivare (linux). Kanske genom att testa med äldre drivare som inte använder amds fix.

De officiella drivrutinerna till GNU/Linux har väl redan stöd för RX480?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

De officiella drivrutinerna till GNU/Linux har väl redan stöd för RX480?

Jo, tanken var att om amd fixar problemet med nya drivrutiner så är det inte säkert att fixen även kommer finnas tillgänglig i open source drivarna.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

De officiella drivrutinerna till GNU/Linux har väl redan stöd för RX480?

Både öppna och AMDGPU-PRO fungerar redan. DRM-delen av drivrutinen alltså den som finns i kerneln är samma för båda. Det går nog att ordna, men ni får ju vänta tills i eftermiddag för att se vad fixen ens blev för något. Vill någon se benchmarks för sånt eller nyheter gällande utvecklingen av drivrutinerna föreslår jag att folk vänder sig till Phoronix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

... där rapporteras inte så mycket om brända moderkort.

Skrivet av anon56869:

De flesta moderkort lär nog inte brännas över dagen.
Men frågan är hur de enklare moderkorten mår efter ett halvår av överbelastning.

Korrekt. Vi diskuterar grafikkort som började säljas för en vecka sedan. Det blir inte så många driftstimmar att drösvis med fel hunnit rapporteras.
Däremot finns ett fåtal rapporter om moderkort som skadats efter mindre än 10 timmars användning.

Skrivet av PickePock:

Undervolting verkar har givit bra resultat vad jag kan se. Dock hittar jag inga tester där man spelat med det en längre tid?

Korten har inte ens existerat "en längre tid".

Skrivet av lord_vasagos:

Tycker man gör för stor deal av det hela och vist bör man hålla sig inom spec på 75w men tror inte det är någon fara alls med högre peaks och vist är det konstant belastning med långt över spec är det inte bra men ser det mer som barnsjukdomar som arbetas ut...

När en komponent i datorn skadar andra komponenter för att den inte uppfyller specifikationerna så är det en stor grej.
Den typen av "barnsjukdom" får inte förekomma!

Skrivet av lord_vasagos:

... det är betydligt värre med nvidias minnes historia och en del 1080 har thermalthrottling problem...

Inget av dessa "problem" ligger utanför de tekniska specifikationerna. De påverkar inga andra komponenter i datorn.
Strypningen i prestanda är ju till och med en skyddsdetalj som visar sig fungera ypperligt!

Skrivet av GilbertG:

Svenska återförsäljare och deras distributörer har tusentals 970-kort i lager. ... ÅF vill förstås bli av med dessa först, och de vill inte heller göra någon större förlust, ...
Jag röstar för bojkott av Nvidia-hamstrande kedjor. Ska inte drabba kunderna att de är så korkade att beställa in massvis av gamla kort.

Jag har också noterat att svenska återförsäljare är ovilliga att sälja obsoleta kort för under inköpspris.
Notera att korten inte var "gamla" när de köptes, utan köptes in till fullpris.
Det senaste tiotalet år har dessutom marginalerna sjunkit så mycket att ordinarie fullpris ligger väldigt nära inköpspriset.

Skrivet av BillyB0khylla:

Det stora mysteriet varför AMD inte kan göra ett Graffekort som spöar Sk!ten ur Nvidia för ca 2k:-
Hur svårt kan det va??

Vet inte om du skämtar eller inte?
AMD kan förhoppningsvis designa kort som matchar (eller överträffar) nVidias utbud prestandamässigt.
Svårigheten är att göra det i kombination med bra effektivitet och lönsamhet.

Skrivet av kelthar:

... AMD kontrollerar bara det priset som de säljer till leverantörer för.
Det är ganska tydligt att de höll var de lovade: http://www.newegg.com/...

1. AMD är här "bara" OEM som säljer till "märkesföretagen" (Asus, Gigabyte, Sapphire, etc).
2. Märkesföretagen bestämmer vilket pris de vill ta från respektive distributör.
3. Distributören bestämmer pris till återförsäljare.
4. Återförsäljaren bestämmer pris till kund.
5. NewEgg har en särställning med världens lägsta inköpspriser. (Hoppar ofta över distributörsledet och får pressade priser direkt från märkesföretagen.) Jag anser inte att deras priser kan ses som representativa marknadspriser.

Skrivet av versions:

de kan väl kanske sänka spänningen på korten, det verkar fungera bra i de test jag har sett. skulle sänka strömförbrukning avsevärt och höja prestandan.

Där är inget "och" utan ett exklusivt "eller".

Symptomet man vill få bukt med är en för hög effektförbrukning (från moderkortet) när kortet jobbar mot gränsen för högsta effekt.
Lägre spänning minskar effektförbrukningen per klockcykel. Det gör att kretsarna kan köras med högre frekvens innan de går in i effektväggen. Om inget annat ändras körs kortet alltså i högre hastighet med bibehållet för högt effektuttag. Alltså inte en lösning.

Tänkbar fungerande lösningsmetodik:
1. Via firmware styr om en större del av strömmatningen till den externa kontakten. (Om alls möjligt så räcker denna åtgärd!)
2. Sänk effektgränsen med 25%! Detta leder tyvärr automatiskt till strypta hastigheter på GPU och (eventuellt) VRAM, varför man även får ta till...
3. Sänk drivspänningarna. Då kan klockhastigheterna åter klättra mot de tidigare nivåerna och prestandan påverkas så lite som möjligt.

För att bibehålla prestandan med 25% lägre effektuttag måste spänningen sänkas med 13,4%, dvs från 1,15V till 1,00V vilket är mer än vad ComputerBase lyckades med.
Om det inte går att via firmware styra om matningen till det externa uttaget måste vi alltså förvänta oss en viss prestandasänkning och en belastning på moderkortet som ligger nära standardens maxvärde.

Skrivet av versions:

... hur många 750 ti har sålts? väldigt många. hur många av dem har överklockats? väldigt många. hur många moderkort har bränts av detta? aldrig hört talas om.

De flesta 750Ti har, så vitt jag vet, en kontakt för extern effektmatning. (Mitt eget exemplar från Gigabyte har det definitivt.) Då är belastningen på moderkortet minimal, med eller utan överklockning.

Skrivet av dagas:

Så tråkigt att AMD haft sådana bekymmer senaste åren. ...

AMD/ATI har i mitt tycke haft både med- och motgångar de senaste 20 åren.
Bästa grafikkorten har enligt min mening varit Radeon 4770 och 5770. Jag hoppades att RX480 skulle bli en värdig uppföljning till dessa med tillräcklig prestanda och så långt oöverträffad effektivitet. Nu blev prestandan "rätt" men effektiviteten inte så bra som förväntat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Finns vad jag vet inga bekräftade fall där något kort tagit skada men det stämmer att 20% fläkthastighet forcerades. Mitt kort drabbades också men skadades inte. Finns temperaturskydd i moderna grafikskydd som ska skydda mot för höga temperaturer om se inte kringgås eller slås ut.

Nvidia har släppt ganska många skadliga drivare under åren vilket är varför de kopplats till kortdöd. Sweclockers världsberömda grillning av GTX 590 eller vad det nu var för kort. Själv hade jag tur att klara mina EVGA GTX 260s då fjärrkontrollen inte stöddes som tur var. De som drabbades fick aktiv kylning inaktivering och korten grillades.

Sällan det händer och oavsett tillverkare är det ju bra att vänta ett par dagar eller iallafall invänta rapporter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Olle P: Nu är det ju faktiskt moderkort som gått säkert 10år med högre pci-e belastning p.g.a oc och även 750ti kan med oc dra över spec och moderkorten överlever utan extern strömkälla http://www.sweclockers.com/test/19170-asus-geforce-gtx-750-ti... och vist det är inte optimalt men prylarna dör inte av det och finns många kort under oc som gör det

och när dom gör en mjukvaru fix så kan det handla om att någon p-state har fel värde till d.i.v som kan ändras för att få ner hur mycket dom tar från pci-e delen och är ganska många variabler som går att ändra på och knappast ett olösligt problem och är som sagt barnsjukdomar på samma sätt som all annan ny hårdvara har haft från alla tillverkare på ett eller annat sätt

I vilket fall så är det inte ett problem som jag skulle bry mig om och det kommer att fixas och i stora hela är det bra kort och 2st presterar i runda slängar som 1080 och kommer nog bli bättre bara drivrutinerna mognat och det kommer tredjepart men det som jag skulle se som mer negativt som varit lite av en nagel i ögat är priset som hamnat högre än förväntat men skulle jag köpa kort idag hade jag köpt 480

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

... och nvidia släpper drivrutiner som får grafikkort att explodera typ varje vecka då menar du?

Haha nej du men 4-5 drivrutiner är det väl om jag inte missminner mig Och ursäkta om tråden blev urspårad, hur den nu kunde bli det...

Men hur som helst bra att det upptäcks såhär tidigt. Även om jag inte tror något kommer skadas av dem extra ström som krävs. Men det är inte bra för det redan så trasiga varumärke som det är

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Det hjälper inte AMD att trolla ignoranta fanboys btw, som denna "electrical engineer".
Varning, risk för extrem cringe, nsfw https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4rbw8p/facts_about_pcie... .

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av str8forthakill:

Det hjälper inte AMD att trolla ignoranta fanboys btw, som denna "electrical engineer".
Varning, risk för extrem cringe, nsfw https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4rbw8p/facts_about_pcie... .

Vad är det som talar för att han är ett troll?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman:
***bort/moderator***

Tabell 4-1 http://download.csdn.net/detail/jianjunzaixian/9229521

FYSISKA begränsningarna för PCI-E slotten
5.5A sammanlagt på 12V över 5 pins, 1.1A per pin, plus minus 8% voltage. ger 66W begränsning, dock pga RX480s höga power draw sjunker volten till runt 11.5V, vilket betyder att den behöver dra även högre ampere för att få samma kraft till grafikkortet.

Notera att kortet i stock utan överklock drar 6.5 till 7.0 A över de fem PCI-E pinsen som sammanlagt är specificerade till 5.5A.

Allt i den tråden är åt helvete fel, att han kallar sig själv en "electrical engineer" gör inte att det han säger är sant. Jag menar för fasen, han påstår att man kan dra 800-900W genom moderkortet utan problem.

§1.1/påhopp /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av str8forthakill:

@Dinoman:
***bort/moderator***

Tabell 4-1 http://download.csdn.net/detail/jianjunzaixian/9229521
http://i.imgur.com/NhNC1IN.png

FYSISKA begränsningarna för PCI-E slotten
5.5A sammanlagt på 12V över 5 pins, 1.1A per pin, plus minus 8% voltage. ger 66W begränsning, dock pga RX480s höga power draw sjunker volten till runt 11.5V, vilket betyder att den behöver dra även högre ampere för att få samma kraft till grafikkortet.
http://www.pcper.com/files/review/2016-06-30/metro4k-current.png

Notera att kortet i stock utan överklock drar 6.5 till 7.0 A över de fem PCI-E pinsen som sammanlagt är specificerade till 5.5A.

Allt i den tråden är åt helvete fel, att han kallar sig själv en "electrical engineer" gör inte att det han säger är sant. Jag menar för fasen, han påstår att man kan dra 800-900W genom moderkortet utan problem.

Fysiska begränsningar vet enbart moderkortstillverkarna. Dom följer en specifikation som säger att man inte ska dra mer än 75W via PCI-e slotten. Detta har ingenting med fysiska begränsningar att göra.

***bort/mod***

svar på §1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerade i enlighet med §1.1*

Vänligen håll en trevlig ton, påhopp och liknande är självklart inte ok.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Dinoman:
Det är precis vad det har med att göra, vad tror du moderkortstillverkarna anpassar sina moderkort efter?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Fysiska begränsningar vet enbart moderkortstillverkarna. Dom följer en specifikation som säger att man inte ska dra mer än 75W via PCI-e slotten. Detta har ingenting med fysiska begränsningar att göra.

***bort/mod***

Kravet på stiften i PCIe kontakten (och dessa antas vara den svagaste länken i denna kedja) är att de ska tåla 1,1 A. Då det finns totalt fem stycken blir kravet därför 5,5 A.

Notera att historiskt sett var effekten begränsad till 25 W även fast kraven på stiften var exakt densamma, d.v.s. 1,1 A. Då grafikkort ville ha allt mer kräm valde man att titta på specifikationen och man konstaterade då att den fysiska begränsningen sitter just i kravet på stiften, man lyfte därför gränsen på effekt från 25 W till 66 W (5,5 A * 12 V = 66 W) och övriga 10 W kommer från 3,3 V linan.

Så vid 75 W ligger man alltså på vad stiften tål. Men precis som att din 10 A säkring hemma mycket väl kan tåla ett par amper över specifikation under rätt lång tid så är det en dålig idé. Har man någon gång kört något på nära eller strax över de 2,3 kW man får ut ur en väggkontakt med 10 A säkring vet man nog också hur brännhet proppen blir.

D.v.s. det är en väldigt dålig idé att dra mer ström än vad någon är specificerat till, det kanske inte pajar direkt men det kommer fallera över tid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Jo, tanken var att om amd fixar problemet med nya drivrutiner så är det inte säkert att fixen även kommer finnas tillgänglig i open source drivarna.

Det tror jag att den kommer vara. Det är samma kerneldrivrutin för både den stängda och den öppna stacken.
Jag har svårt att tro att de skulle implementera det som en closed source lösning när de satsar så stenhårt på open source som de gör nu.

Permalänk
Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av str8forthakill:

@Dinoman:
Det är precis vad det har med att göra, vad tror du moderkortstillverkarna anpassar sina moderkort efter?

Du påstod att 75W är den fysiska begränsningen. Givetvis har moderkortstillverkarna marginaler och det är ju precis runt detta debatten cirkulerar. Varför jag säger att specifikationen klargör ett max på 75W men det betyder inte att moderkortet rent elektriskt inte klarar av mer. Ungefär som nätaggregaten som är specifierade för 800W. Det betyder inte att aggregaten brinner upp vid 810W. Är det tillverkat på ett korrekt sätt och med god kvalité så klarar det mycket mer än det generellt.

http://www.hardwaresecrets.com/fractal-design-newton-r3-800-w...

Här drar dom 976W ur ett aggregat som är speccat för 800W. 22% mer än specificerat.

Skrivet av Yoshman:

Kravet på stiften i PCIe kontakten (och dessa antas vara den svagaste länken i denna kedja) är att de ska tåla 1,1 A. Då det finns totalt fem stycken blir kravet därför 5,5 A.

Notera att historiskt sett var effekten begränsad till 25 W även fast kraven på stiften var exakt densamma, d.v.s. 1,1 A. Då grafikkort ville ha allt mer kräm valde man att titta på specifikationen och man konstaterade då att den fysiska begränsningen sitter just i kravet på stiften, man lyfte därför gränsen på effekt från 25 W till 66 W (5,5 A * 12 V = 66 W) och övriga 10 W kommer från 3,3 V linan.

Så vid 75 W ligger man alltså på vad stiften tål. Men precis som att din 10 A säkring hemma mycket väl kan tåla ett par amper över specifikation under rätt lång tid så är det en dålig idé. Har man någon gång kört något på nära eller strax över de 2,3 kW man får ut ur en väggkontakt med 10 A säkring vet man nog också hur brännhet proppen blir.

D.v.s. det är en väldigt dålig idé att dra mer ström än vad någon är specificerat till, det kanske inte pajar direkt men det kommer fallera över tid.

Jag vet inte var i min argumentation jag sa att det är en bra idé att dra mer än de specificerade 75W:en?

Vad jag säger är att det är skillnad på de fysiska begränsningarna, rent elektriskt vad stift och banorna klarar av. Självklart klarar moderkorten av mer än 75W igenom PCI-e slotten. Ingen i sitt sinnes fulla bruk och med grundläggande förståelse hur el fungerar skulle designa något vid eller precis över den tillåtna gränsen. Det är därför jag säger att det enbart är moderkortstillverkarna som kan tala om för oss vad den fysiska begränsningen går men vad vi kan vara helt säkra på är att den inte går vid 76W.

Givetvis skall AMD ifrågasättas kring detta men jag tycker det har ballongat fullständigt ur kontroll och vad jag finner konstigt är att mätmetoderna som använts av t.ex. Tomshardware överhuvudtaget inte ifrågasätts. Man kan mäta precis hur man vill och få ett resultat, men om det är korrekt sätt att mäta på eller om det följer given teststandard är något helt annat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Fixen programmerar om strömförsörjningen så den tar mer ström från PCIe/PEG 6-pin istället, och där finns det större marginaler, det man kan undra är varför den var felprogrammerad från början, man kan använda och programmera styrkretsarna för detta för att inte överstiga specifikationerna generellt sett då många är designade speciellt för uppgiften och har OCP inbyggt. Molex-kontakten bör klara 8A per pin, det kan man glömma att PCIe-kontakten klarar. Men 6-pin-kontakten bör i alla fall klarar sig och kablarna är ofta överdimensionerade på nätagg och klarar sig fint även om de använder minsta dimension enligt spec.

Med "default-läget" bör man ha samma prestanda som tidigare, men det finns även ett till läge som drar ner hela förbrukningen. Hur som helst, inga problem customkorten lär ha och de kommer ju snart.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Jag vet inte var i min argumentation jag sa att det är en bra idé att dra mer än de specificerade 75W:en?

Vad jag säger är att det är skillnad på de fysiska begränsningarna, rent elektriskt vad stift och banorna klarar av. Självklart klarar moderkorten av mer än 75W igenom PCI-e slotten. Ingen i sitt sinnes fulla bruk och med grundläggande förståelse hur el fungerar skulle designa något vid eller precis över den tillåtna gränsen. Det är därför jag säger att det enbart är moderkortstillverkarna som kan tala om för oss vad den fysiska begränsningen går men vad vi kan vara helt säkra på är att den inte går vid 76W.

Givetvis skall AMD ifrågasättas kring detta men jag tycker det har ballongat fullständigt ur kontroll och vad jag finner konstigt är att mätmetoderna som använts av t.ex. Tomshardware överhuvudtaget inte ifrågasätts. Man kan mäta precis hur man vill och få ett resultat, men om det är korrekt sätt att mäta på eller om det följer given teststandard är något helt annat.

Är inte så säker på att det finns så mycket marginal i praktiken. Man hade marginal inbyggd i standarden från början då stiften måste klara 1,1 A medan kort bara fick dra maximalt 25 W över alla stift. I det läget gjorde det inte så mycket om man gick över lite då det fanns en standardiserad säkerhetsmarginal med en faktor 3.

Trycken blev sedan så pass stort på att kunna leverera mer ström över just PCIe x16 att man gick tillbaka och tittade exakt vad den fysiska specifikationen tillät. Resultatet blev att man ändrad till att helt köra utan säkerhetsmarginaler genom att lägga sig exakt på 1,1 A. Finns säkert en liten marginal även ovanpå detta, precis som säkringar klarar kortare spikar ganska långt över deras specificerade kapacitet.

Men det finns också rent fysiska begränsningar här. Anläggningsytan mellan kort och stift samt den möjliga volymen på stiftet är kraftigt begränsade av att PCIe-kontakten måste ha en viss form. 1,1 A är rätt mycket ström givet hur små ytor det handlar om så tvivlar starkt på att det ens är fysiskt möjligt för moderkortstillverkare att ha någon större marginal här.

Sedan finns det en väldigt god anledning varför kravet tidigare var en faktor 3 över vad som rent teoretiskt behövs: det råder sådan prispress på dessa produkter att väldigt få kommer lägga sig över vad som absolut behövs om det inte finns en väldigt bra anledning.

AMD verkar ju implementera två lösningar för detta. Den ena är fortfarande ett hack och svårt att se hur man ska kunna köra den som förval (vilket är planen nu). Den "lösningen" går ut på att dra mer från 6-pinnars kontakten, något som rent praktiskt lär fungera i de flesta fall men är out-of-spec.

Den andra och enligt mig enda korrekta lösningen är att klocka ned kortet till att man hamnar under 150 W totalt, under 75 W från 6-pinnars, under 66 W på 12V och under 10 W på 3,3 V från PCIe. Tester här verkar peka på att strömförbrukningen i 480 ökar väldigt kraftigt med frekvens (AnandTech nämner att effekten verkar nästan öka med frekvensen i kubik runt 1266 MHz) så minskningen i frekvens blir inte så stor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Är inte så säker på att det finns så mycket marginal i praktiken. Man hade marginal inbyggd i standarden från början då stiften måste klara 1,1 A medan kort bara fick dra maximalt 25 W över alla stift. I det läget gjorde det inte så mycket om man gick över lite då det fanns en standardiserad säkerhetsmarginal med en faktor 3.

Trycken blev sedan så pass stort på att kunna leverera mer ström över just PCIe x16 att man gick tillbaka och tittade exakt vad den fysiska specifikationen tillät. Resultatet blev att man ändrad till att helt köra utan säkerhetsmarginaler genom att lägga sig exakt på 1,1 A. Finns säkert en liten marginal även ovanpå detta, precis som säkringar klarar kortare spikar ganska långt över deras specificerade kapacitet.

Men det finns också rent fysiska begränsningar här. Anläggningsytan mellan kort och stift samt den möjliga volymen på stiftet är kraftigt begränsade av att PCIe-kontakten måste ha en viss form. 1,1 A är rätt mycket ström givet hur små ytor det handlar om så tvivlar starkt på att det ens är fysiskt möjligt för moderkortstillverkare att ha någon större marginal här.

Sedan finns det en väldigt god anledning varför kravet tidigare var en faktor 3 över vad som rent teoretiskt behövs: det råder sådan prispress på dessa produkter att väldigt få kommer lägga sig över vad som absolut behövs om det inte finns en väldigt bra anledning.

AMD verkar ju implementera två lösningar för detta. Den ena är fortfarande ett hack och svårt att se hur man ska kunna köra den som förval (vilket är planen nu). Den "lösningen" går ut på att dra mer från 6-pinnars kontakten, något som rent praktiskt lär fungera i de flesta fall men är out-of-spec.

Den andra och enligt mig enda korrekta lösningen är att klocka ned kortet till att man hamnar under 150 W totalt, under 75 W från 6-pinnars, under 66 W på 12V och under 10 W på 3,3 V från PCIe. Tester här verkar peka på att strömförbrukningen i 480 ökar väldigt kraftigt med frekvens (AnandTech nämner att effekten verkar nästan öka med frekvensen i kubik runt 1266 MHz) så minskningen i frekvens blir inte så stor.

Jag kan inte avgöra om det du påstår är indicier eller verifierad fakta då du inte hänvisar till några källor. Missförstå mig rätt här, i stort delar jag din uppfattning om saken. Givetvis är det inte bra att övertrassera elektriska rekommendationer men jag är inte lika säker på att marginalerna är så tighta som du framställer det. Vi återkommer här till källor på det du påstår.

AMD har själva verifierad att detta är ett problem. Vilket i sig är ganska självklart, det är ren "damage control" men det behöver absolut inte innebära att dom delar uppfattningen om att det är ett stort problem. Jag arbetar på Sveriges största möbelföretag och vi råkar tyvärr i mellan åt ut för väldigt allvarliga fall där människor har skadat sig och jag kan säga att sådana här historier spiralar gärna fullständigt ur kontroll och både det ena efter det andra påstås, gärna helt utan grunder. Som företag måste man ta en väldigt förstående och ansvarstagande inställning till saken även om man kanske intern har en helt annan syn på saken.

T.ex så tror jag att det sitter väldigt många ingenjörer på AMD just nu och rullar ögonen inför hela den här debatten.

Jag kan givetvis ha helt fel men hade detta varit ett reellt problem så hade vi sett betydligt fler rapporter om brända moderkort. Det enda jag sett så här långt är något random foto på ett gammalt OEM-moderkort som man inte vet hur gammalt det är eller hur "billigt". Jag är ganska övertygad om att "dåliga" nätaggregat bränner betydligt mer moderkort än vad RX 480 kommer att göra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Jag kan inte avgöra om det du påstår är indicier eller verifierad fakta då du inte hänvisar till några källor. Missförstå mig rätt här, i stort delar jag din uppfattning om saken. Givetvis är det inte bra att övertrassera elektriska rekommendationer men jag är inte lika säker på att marginalerna är så tighta som du framställer det. Vi återkommer här till källor på det du påstår.

AMD har själva verifierad att detta är ett problem. Vilket i sig är ganska självklart, det är ren "damage control" men det behöver absolut inte innebära att dom delar uppfattningen om att det är ett stort problem. Jag arbetar på Sveriges största möbelföretag och vi råkar tyvärr i mellan åt ut för väldigt allvarliga fall där människor har skadat sig och jag kan säga att sådana här historier spiralar gärna fullständigt ur kontroll och både det ena efter det andra påstås, gärna helt utan grunder. Som företag måste man ta en väldigt förstående och ansvarstagande inställning till saken även om man kanske intern har en helt annan syn på saken.

T.ex så tror jag att det sitter väldigt många ingenjörer på AMD just nu och rullar ögonen inför hela den här debatten.

Jag kan givetvis ha helt fel men hade detta varit ett reellt problem så hade vi sett betydligt fler rapporter om brända moderkort. Det enda jag sett så här långt är något random foto på ett gammalt OEM-moderkort som man inte vet hur gammalt det är eller hur "billigt". Jag är ganska övertygad om att "dåliga" nätaggregat bränner betydligt mer moderkort än vad RX 480 kommer att göra.

Det finns en specifikation, AMD har satt PCIe-loggan på sin produkt, för att få ha loggan måste man följa specifikationen. Tycker på alla rimliga sätt att diskussionen borde vara helt över redan där. Man måste fixa detta oavsett hur stort/litet problem det är i praktiken.

Jobbar själv med att utveckla programvara som sedan används i väldigt stora serier. Jämfört med att jobba med system som ska användas av en eller några få kunder är det väldigt annorlunda krav när programvara ska sitta i tusentals eller kanske till och med miljontals enheter. Kapade hörn som i praktiken aldrig ställer till med något i det första fallet kommer med väldigt nära 100 % sannolikhet fallera i det andra.

Så håller med om att detta med största sannolikhet inte är ett problem för majoriteten av användarna, men ett grafikkort som 480 lär sälja i åtskilliga tiotusentals exemplar vilket i praktiken garanterar att det kommer strula för en icke signifikant andel användare om man inte följer specifikationer. Framförallt i detta fall där man av historiska skäl fått kapa bort alla säkerhetsmarginaler man hade inbyggd i standarden när den först spikades med 25 W maxeffekt.

Och snälla källor? Hur många gånger ska vi behöva posta PCI Express® Mini Card Electromechanical Specification? Där står de elektriska och mekaniska kraven på PCIe. Sedan kan du titta på hur PCIe-kontakten ser ut, hur mycket tjockare ledare tycker du det är möjligt att då in där?

Ingen moderkortstillverkare kan ducka Joules lag, värmeutvecklingen ökar med kvadraten m.a.p. strömmen så att överskrida standaren med 40-80 % procent är i praktiken ett långt större problem än vad jag gissar de flesta instinktivt antar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Det finns en specifikation, AMD har satt PCIe-loggan på sin produkt, för att få ha loggan måste man följa specifikationen. Tycker på alla rimliga sätt att diskussionen borde vara helt över redan där. Man måste fixa detta oavsett hur stort/litet problem det är i praktiken.

PCI-SIG har godkänt produkten, sen om det handlar om ett renodlad kontroll eller en så kallad self-declaration av AMD vet jag inte. Den har godkänts av organet. Så sägs det i alla fall.

Citat:

Jobbar själv med att utveckla programvara som sedan används i väldigt stora serier. Jämfört med att jobba med system som ska användas av en eller några få kunder är det väldigt annorlunda krav när programvara ska sitta i tusentals eller kanske till och med miljontals enheter. Kapade hörn som i praktiken aldrig ställer till med något i det första fallet kommer med väldigt nära 100 % sannolikhet fallera i det andra.

Ja men du kan ju knappast påstå att det inte tas genvägar. Om så inte är fallet så är väl de leverantörerna som vi arbetar med, bl.a. HCL, unika ur den synvinkeln.

Citat:

Så håller med om att detta med största sannolikhet inte är ett problem för majoriteten av användarna, men ett grafikkort som 480 lär sälja i åtskilliga tiotusentals exemplar vilket i praktiken garanterar att det kommer strula för en icke signifikant andel användare om man inte följer specifikationer. Framförallt i detta fall där man av historiska skäl fått kapa bort alla säkerhetsmarginaler man hade inbyggd i standarden när den först spikades med 25 W maxeffekt.

Ja men vi pratar då om att man har förändrat standarden. Givetvis har man fysiskt också förbättrat kontakter, stift och andra komponenter som skall klara av det nya kravet. Sen kommer bakåtkompatibiliteten utmanas. Vilket troligtvis är fallet med den reddit-användaren som har brännt sitt moderkort.

Citat:

Och snälla källor? Hur många gånger ska vi behöva posta PCI Express® Mini Card Electromechanical Specification? Där står de elektriska och mekaniska kraven på PCIe. Sedan kan du titta på hur PCIe-kontakten ser ut, hur mycket tjockare ledare tycker du det är möjligt att då in där?

Jo tack jag har försökt förstå mig på den själv men den är väldigt, låt mig säga, typisk för en specifikation. Är man inte 100% insatt i ämnet är det svårt att förstå. Källorna jag pratar om är när du nämner att man hade marginaler inbyggda från den tiden när det var 25W och idag när det är på 75W så är allting på gränsen. Det är detta jag inte riktigt blir helt klok på. Ja du säger att det var så ur ett historiskt perspektiv men jag har inte sett i något annat sammanhang att det pratas om att redan vid 25W var det på gränsen och nu när det är på 75W så är vi nära en yttersta gräns. Jag vet vad standarden säger och det finns andra personer på internet som säger det motsatta mot vad du säger, som också tolkat standarden och som också påstår sig ha ingående kunskaper i ämnet. Det är inte svårt att påstå sig kunna saker på internet, det är en liten annan sak att bevisa sin ståndpunkt med empiriska tester och vetenskapliga bevis.

Citat:

Ingen moderkortstillverkare kan ducka Joules lag, värmeutvecklingen ökar med kvadraten m.a.p. strömmen så att överskrida standaren med 40-80 % procent är i praktiken ett långt större problem än vad jag gissar de flesta instinktivt antar.

Vad jag får min, "moderkortstillverkrna har troligtvis marginaler, ståndpunkt ifrån är just hur nätaggregaten fungerar samt mina egna erfarenheter från diverse tillverkningsindustrier. Man lägger aldrig en produkt vid den yttersta gränsen, där finns alltid en felmarginal, oftast en ordentlig sådan. Sedan är felmarginalen där för att ta höjd för yttre okända faktorer och inte för ett 24/7 scenario, som detta påstås vara. Som jag har sagt innan, jag tycker detta har blåsts upp till oanade proportioner.

Har man t.ex. verifierat att mätmetoden som PCPER och Tomshardware använder sig av är korrekt, och ger korrekta resultat?

Jag försöker inte försvara AMD här men jag tycker att diskussionen är populistiskt ensidig. Ibland är det lite för lätt att hoppa på tåget. Så här säger AMD själva, och jag är övertygad om att det aldrig hade vågat säga på detta viset om dom verkligen inte var övertygad om att det inte är ett problem. Although we are confident that the levels of reported power draws by the Radeon RX 480 do not pose a risk of damage to motherboards or other PC components based on expected usage, we are serious about addressing this topic and allaying outstanding concerns.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt