Node 202, Dåligt luftflöde eller för kraftiga delar? 85C+

Permalänk
Medlem

Node 202, Dåligt luftflöde eller för kraftiga delar? 85C+

Jag har precis handlat och fått ihop min dator och har använt den felfritt i en vecka nu.
-Node 202 Chassi- (medföljande 450W PSU)
-i7-4790k (Avstängd turbo)-
-Noctua NH-L9i (CPU Kylare)-
-R9 Nano-
-16gig DDR3 ram-
-Gigabyte H97N-WIFI-

Men nu har jag börjat att bli orolig över temperaturerna i min dator, jag vet att majoriteten av dator komponenter kan fungera felfritt i upp till 80C-90C.
Jag vet också att man inte borde ligga på den gränsen allt för mycket eller för länge eftersom det kan försämra komponenternas livslängd/prestanda.

På idle så ligger alla temperaturer på en normal nivå (kanske på den lite varmare sidan, men inget farligt)
Men efter att ha spelat Just Cause 3 i drygt 2 timmar så blev jag förskräckt när jag såg mina temperaturer (se bild)

Jag kan få ner min Nano i temp med hjälp av en aggressiv fläkt-kurva (från 83 avg till 72 avg) men då låter min nya lilla dator som ett stridsflygplan. Så jag väljer hellre att den stannar på den lite varmare sidan. (fortfarande en bra bit till 90C med tanke på att den högsta ''spiken'' var på 85C)

De två temperaturerna som jag är mest orolig över är ''TMPIN2'' (jag antar att detta är Northbridge) och min CPU.

Är det någon med liknande delar eller samma chassi som kan ge några tips om kylning/säkra temperaturer eller gjorde jag ett stort misstag när jag valde detta chassi med dessa delarna?

Permalänk
Inaktiv

Har du ändrat volt till cpu i bios?
Sätt de till normal om de står på auto för annars skickar moderkortet ut för hög volt till cpu.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det e för att du inte har nåt luftflöde genom burken.
Har du nå in eller ut fläktar?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kör du stockkylare på cpun? Kanske är en idé att köpa en lite bättre fast slim variant, vet att det finns lågprofilskylare som bör passa node 202. Har du bra luftflöde? En fläkt som blåser in och en som blåser ut minst! Man skulle kanske vilja få ner NB några grader så lite mer luftflöde skulle ej skada!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Har du ändrat volt till cpu i bios?
Sätt de till normal om de står på auto för annars skickar moderkortet ut för hög volt till cpu.

Skrivet av Mullvaden83:

Jag skulle tro att det e för att du inte har nåt luftflöde genom burken.
Har du nå in eller ut fläktar?

Har redan Kan tyvärr inte leka med Volt till CPUn eftersom Moderkortet inte tillåter ändringar i det fälten.

Jag har en fläkt i GPU chambern som suger in kalluft till GPUn (ska testa att vända på den sen för att se om GPUn blir lite kallare)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkrik92:

Kör du stockkylare på cpun? Kanske är en idé att köpa en lite bättre fast slim variant, vet att det finns lågprofilskylare som bör passa node 202. Har du bra luftflöde? En fläkt som blåser in och en som blåser ut minst! Man skulle kanske vilja få ner NB några grader så lite mer luftflöde skulle ej skada!

-Noctua NH-L9i (CPU Kylare)- har han skrivit.

Permalänk

@Dompe: byggde nyss en htpc med detta chassi. Fick upp min Amd 7400 (?) till ca 100 grader första dagen.. Flyttade ur den ur min tv möbel, och installera 2 fläktar i botten. Sedan dess ligger CPU på 50 grader ca. Inte belastat den med spel dock. Men ja, sjukt varm chassi som måste stå framme 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

-Noctua NH-L9i (CPU Kylare)- har han skrivit.

ofan!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Kör du stockkylare på cpun? Kanske är en idé att köpa en lite bättre fast slim variant, vet att det finns lågprofilskylare som bör passa node 202. Har du bra luftflöde? En fläkt som blåser in och en som blåser ut minst! Man skulle kanske vilja få ner NB några grader så lite mer luftflöde skulle ej skada!

Vet inte riktigt vad den ''säkre'' temperaturen för northbridge borde vara Men jag har reden en Noctua NH-L9i på CPUn.
Kan tyvärr nog inte få in fler fläktar i CPU chambern och jag vet inte om något större än den kylaren får plats i chassit.

Permalänk
Medlem

JayZtwocents har en genomgång av aktuellt chassi med den processorn (https://www.youtube.com/watch?v=OoWzSp6SS5c).

Han kör båda fläktarna som intag, säger i videon att det är 120 mm Fractal design Venturi med PWM). Bör vara dessa: https://www.inet.se/produkt/6308897/fractal-design-venturi-hp...

Visa signatur

"Give and you shall recieve"

Permalänk
Medlem

Utan att veta hur bra den där CPU-kylaren är så bör den inte prestera sådär jättebra med tanke på designen. Förutsätter att du har fläktar där det finns plats till det i övrigt också så vi kan utesluta dåligt luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DajmN:

JayZtwocents har en genomgång av aktuellt chassi med den processorn (https://www.youtube.com/watch?v=OoWzSp6SS5c).

Han kör båda fläktarna som intag, säger i videon att det är 120 mm Fractal design Venturi med PWM). Bör vara dessa: https://www.inet.se/produkt/6308897/fractal-design-venturi-hp...

Skrivet av Thofiman:

Utan att veta hur bra den där CPU-kylaren är så bör den inte prestera sådär jättebra med tanke på designen. Förutsätter att du har fläktar där det finns plats till det i övrigt också så vi kan utesluta dåligt luftflöde.

I videon så pratar han om att 83-85C avarage på CPUn inte är så farligt. Det kan ju bara vara jag som är lite kinkig men jag tycker att det låter väldigt högt
Jag tro dock att det inte skulle göra någon skillnad ifall jag satte in nya/fler fläktar i GPU chambern eftersom det är fullkomligt isolerad ifrån resten av datorn. Den skulle kanske kunna göra min GPU lite tystare, men inte mycket mer.

CPU kylaren jag har just nu är bara tillverkad för 65W TDP, dvs den räcker egentligen inte till min CPU som ligger på 88W TDP.
Det var den bästa kylaren jag kunde hitta som låg i 56mm sweet-spoten, men med lite ögonmått så ser det ut som om jag kanske kan klämma in en kylare på 58mm.

Ifall någon känner till en bra CPU kylare som ligger mellan 56mm och 58mm (fläkt inräknad) så skulle det vara VÄLDIGT uppskattat!

Jag undrar dock fortfarande om jag borde vara rädd för hur varm min northbridge är? Är det någon som vet vad den säkra temperaturen för Intel H97 kretstypen ligger på?

Permalänk
Medlem

@dompe läste någonstans att allt under 75c på nb är OK. Vet inte om det är vid långvarig belastning eller så. Men kanske är en liten måttstock iallafall. Lär vara någon har som vet mer.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

@dompe läste någonstans att allt under 75c på nb är OK. Vet inte om det är vid långvarig belastning eller så. Men kanske är en liten måttstock iallafall. Lär vara någon har som vet mer.

Tack! Det får mig att känna mig lite lugnare. Jag har spenderat den senaste timmen med att stresstesta min dator för att se ifall den brister någonstans.

Än så länge så har jag inte lyckats återskapa det scenariot som satte mig i de temperaturerna. Så med lite tur så var det bara en gångs sak.

Min dator är fortfarande varm, men jag har använt datorer som har varit varmare och fortfarande lever (min gamla laptop som jag fick av skolan var ofta uppe i 88C och den funkar än idag, även efter 4,5 år)

En ny CPU kylare skulle nog fortfarande vara ett plus, så det är nog nästa på inköpslistan. Behöver bara hitta en bra som inte är högre än 56-58mm

Permalänk
Medlem

@Dompe: går fläkten på max? Antar att den blåser på ganska rejält vid dem temperaturerna. Om inte kanske du kan ställa upp flärren lite ;).

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

@Dompe: går fläkten på max? Antar att den blåser på ganska rejält vid dem temperaturerna. Om inte kanske du kan ställa upp flärren lite ;).

Ja, CPU fläkten är maxad, men efter att ha lekt lite med Overdrive på min Nano så har jag lyckats få ner den till 76C med 55%fläkt hastighet CPUn är dock väldigt tyst för hur mycket den jobbar men GPUn låter fortfarande ganska mycket tack vare hur liten den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dompe:

I videon så pratar han om att 83-85C avarage på CPUn inte är så farligt. Det kan ju bara vara jag som är lite kinkig men jag tycker att det låter väldigt högt
Jag tro dock att det inte skulle göra någon skillnad ifall jag satte in nya/fler fläktar i GPU chambern eftersom det är fullkomligt isolerad ifrån resten av datorn. Den skulle kanske kunna göra min GPU lite tystare, men inte mycket mer.

CPU kylaren jag har just nu är bara tillverkad för 65W TDP, dvs den räcker egentligen inte till min CPU som ligger på 88W TDP.
Det var den bästa kylaren jag kunde hitta som låg i 56mm sweet-spoten, men med lite ögonmått så ser det ut som om jag kanske kan klämma in en kylare på 58mm.

Ifall någon känner till en bra CPU kylare som ligger mellan 56mm och 58mm (fläkt inräknad) så skulle det vara VÄLDIGT uppskattat!

Jag undrar dock fortfarande om jag borde vara rädd för hur varm min northbridge är? Är det någon som vet vad den säkra temperaturen för Intel H97 kretstypen ligger på?

Jag testade Noctuas motsvarighet till din fast för AMD, jag blev så satans besviken på den att jag begravt den djupt ibland mina grejor i förrådet för att motstå att jag inte ska ta ut den och bränna den med svetsen, så mycket pengar för nåt så himla besviket uselt tyvärr och det trots för lägre TDP, och tro mig, efter att ha monterat om och bytt kylpasta för åttonde gången så lessnade jag och köpte en annan lågprofil som precis passade mitt chassi jag har, inte ångrat det för en sekund att jag bytte så trots namnet noctua så är den rätt värdelös

Det värsta är att det inte finns i princip nåt annat vettigt alternativ, det är bara det som faktiskt hållit mig borta från den här lådan tyvärr som jag annars velat ha som htpc chassi

Ingen aning om hur denna är men det är väl enda alternativet?
Alla de här är 58mm över moderkortet dessvärre

https://www.inet.se/produkt/8308817/thermalright-axp-100-musc...

Med tanke på priset för den här så kan den kanske vara värd att prova?
Lite osäker på specsen på höjden där
https://www.inet.se/produkt/6912024/deepcool-htpc-200/#specs

Den här tråden var dock intressant med lite tips

http://www.overclock.net/t/1583897/fractal-design-node-202-mi...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Noctua NH-L9 Rekommenderas till CPU med Max 65W TDP. Din CPU ligger på 88W TDP.

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag testade Noctuas motsvarighet till din fast för AMD, jag blev så satans besviken på den att jag begravt den djupt ibland mina grejor i förrådet för att motstå att jag inte ska ta ut den och bränna den med svetsen, så mycket pengar för nåt så himla besviket uselt tyvärr och det trots för lägre TDP, och tro mig, efter att ha monterat om och bytt kylpasta för åttonde gången så lessnade jag och köpte en annan lågprofil som precis passade mitt chassi jag har, inte ångrat det för en sekund att jag bytte så trots namnet noctua så är den rätt värdelös

Det värsta är att det inte finns i princip nåt annat vettigt alternativ, det är bara det som faktiskt hållit mig borta från den här lådan tyvärr som jag annars velat ha som htpc chassi

Ingen aning om hur denna är men det är väl enda alternativet?
Alla de här är 58mm över moderkortet dessvärre

https://www.inet.se/produkt/8308817/thermalright-axp-100-musc...

Med tanke på priset för den här så kan den kanske vara värd att prova?
Lite osäker på specsen på höjden där
https://www.inet.se/produkt/6912024/deepcool-htpc-200/#specs

Den här tråden var dock intressant med lite tips

http://www.overclock.net/t/1583897/fractal-design-node-202-mi...

Najs! Tack för tipsen, ska kolla upp dessa kylarna.
Ska nog ta lite mått i chassit också för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

@Dompe: I ditt fall hade jag rekommenderat ett AIO Kylare, med tanke på du faktiskt använder en Nano GPU.

Söker du på youtube efter watercooling Node 202, kommer Kyle ifrån Bitwit aka tidigare awesomesausenetwork, visa genomgången hur han lyckas med installationen