Vilken mjukvara för att styra samtliga fläktar till chassi, CPU kylare, gpu osv.

Permalänk

Vilken mjukvara för att styra samtliga fläktar till chassi, CPU kylare, gpu osv.

Hej!

Har köpt denna dator, inte fått den levererad än dock =/ :

Corsair Obsidian 750D Airflow Edition Svart

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance

ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB

Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe

Corsair Hydro H115i

WD Blue Low Power 3TB 5400rpm 64MB

Corsair RM750i 750W

ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 OC

Fri Monteringskampanj med ASUS t.o.m. 30:e maj.
Windows 10 HOME Licens för produktion
Windows 10 HOME/PRO DVD UEFI för produktion

ASUS DVD±RW DRW-24F1MT Svart
-------------------------------------------------------------------------------

Vilken mjukvara skall jag använda för att styra kylning av :

Chassi fläktar - Corsair Link?
Cpu kylaren - Corsair Link?
Psu fläkt - Corsair Link?
Gpu fläkt - Nvidia suite (lr vad den nu heter)

Kommer jag behöva använda både nvidias suite samt corsair link lr har moderkortet någon mjukvara som hanterar allt?

Min nuvarande dator justerar jag chassifläktarna med en knapp på chassit samt gpu i Cataclysm Control center så har nada erfarenhet från ovan.

skall tilläggas att jag gärna skruvar upp fläktar lite extra så jag vet att skiten håller i längden, inte så känslig för fläktljud

skall även tilläggas att det är inet som monterar och chassifläktarna är de 3st medföljande fläktarna. (2x140 fram o 1x140 bak).

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

chassi läktarna kan du använda AI suite från asus. H115i kan du styra med corsair link. PSU fläkt är väl autonom, den hanterar sig själv, vet ej om man kan styra nättagg med corsair link. GPUn kan du styra med msi afterburner eller liknande överklockningverktyg. så länge processorn och grafikkortet inte ligger på 90 grader konstant så kommer dem hålla länge oavsett om du drar fläktarna på konstant 12v eller håller dem vid 5v.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphan88:

Hej!

Har köpt denna dator, inte fått den levererad än dock =/ :

Corsair Obsidian 750D Airflow Edition Svart

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance

ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB

Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe

Corsair Hydro H115i

WD Blue Low Power 3TB 5400rpm 64MB

Corsair RM750i 750W

ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 OC

Fri Monteringskampanj med ASUS t.o.m. 30:e maj.
Windows 10 HOME Licens för produktion
Windows 10 HOME/PRO DVD UEFI för produktion

ASUS DVD±RW DRW-24F1MT Svart
-------------------------------------------------------------------------------

Vilken mjukvara skall jag använda för att styra kylning av :

Chassi fläktar - Corsair Link?
Cpu kylaren - Corsair Link?
Psu fläkt - Corsair Link?
Gpu fläkt - Nvidia suite (lr vad den nu heter)

Kommer jag behöva använda både nvidias suite samt corsair link lr har moderkortet någon mjukvara som hanterar allt?

Min nuvarande dator justerar jag chassifläktarna med en knapp på chassit samt gpu i Cataclysm Control center så har nada erfarenhet från ovan.

skall tilläggas att jag gärna skruvar upp fläktar lite extra så jag vet att skiten håller i längden, inte så känslig för fläktljud

skall även tilläggas att det är inet som monterar och chassifläktarna är de 3st medföljande fläktarna. (2x140 fram o 1x140 bak).

Här är mina 2 cents.

Chassi fläktar - Använd Asus Ai Suit efter som att du har ett Asus moderkort. Detta för att du då även kan justera dina 3-pins fläktars profiler, om du skulle råka ha några.

Cpu kylaren - Cpu kylaren bör verkligen styras av moderkortet och detta ställs in i bios. Ditt moderkort kommer utan tvekan ha någon form av inställning som reglerar hur varmt och tyst/hur kallt och högljutt du vill att din prolle skall köras. Du kommer ha möjlighet att skapa någon form av profil, men inte manuellt reglera den vilket är bra då detta lätt kan gå snett. (visst det finns antagligen något sätt att kombinera 3e parts mjukvara och inställningar i bios för att kunna få det 100 procent manuellt men det är varken ett säkert eller roligt alternativ, för att vem pallar ändra fläkten varje gång man startar ett spel).

Psu fläkt - Har ingen erfarenhet av dig agg, men det är ju ingen instegsmodell, och corsairs produkter är efter min erfarenhet av bra kvalitet. Men om fläkten mot förmodan låter som en jetmotor så finns det ändå inte så mycket du kan göra år det, då det flesta psuer styr sina egna fläktar med hjälp av sina egna sensorer, oberoende av annan mjukvara som kan finnas på datorn. Det lär dock finnas fläktstyrning som beror på antingen temperatur eller belastning, så att när datorn är i idle så kommer antagligen inte fläktarna låta så värst mycket.

Gpu fläkt - Jag hade använt msi afterburner för att ställa in fläktarnas profil, om du känner att du skulle vilja ändra den. Dock har asus redan en del smarta funktioner från början, bland annat att kortets fläktar endast är igång om kortets temperatur har nått en viss grad, och även när fläktarna är igång är de väääldigt tysta, enligt mig.

Detta är hur jag hade gjort (eller hur jag gör, då även jag har strix kylare och asus mobo, och det funkar grymt). Och som sagt jag skriver profiler efter som att det är skönare att ställa in profiler än att hela tiden ändra fläktarna manuellt. Jag har te.x alla mina chassi fläktar av om datorn är i tomgång, mina strix fläktar är av under 50 grader, och min cpu-kylare snurrar på 300-600 rpm i idle, vilket är knäpptyst.

Men... Om du verkligen vill kunna kontrollera alla fläktar helt manuellt, så är det bästa alternativet att köpa en fläkthub som du monterar i 5.25" facket, tillsammans med din dvd-läsare om du har någon. Sedan kan du koppla alla fläktar till hubben och styra de därifrån. Det kan dock bli komplicerat att få dit grafik-fläktarna, och samma gäller för psu-fläktarna.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

@Orkhan: Finns det fläkthubbar nu för tiden? Det känns som en så pass förlegad funktion, när det går att göra via mjukvara.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

@Orkhan: Finns det fläkthubbar nu för tiden? Det känns som en så pass förlegad funktion, när det går att göra via mjukvara.

Ja det finns la kvar. Anledning är nog att det är goare att bara sträcka ner armen och justera en knapp än att stänga ner cod/bf/overwatch mitt i noob-pawnandet och riskera sin sjuka killingspree så fort det börjar lukta lite bränt.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk

Tack för alla svar.

Nu har jag lite att fundera över.

Återigen tack alla hjälpsamma själar.