Permalänk
Medlem

Oculus Rift Samlingstråd

Gemene man börjar få hem dem i stugorna så börjar väl bli dags?

Vilka spel rekommenderas? Summer sale till 5 juli på Oculus home.

Pinball FX 2 VR. Gillar du flipper är de ett absolut måste. Väldigt nära känslan lira på ett riktigt flipper. Med lite hemmabyggen kan du närmast totalt replikera känslan stå vid ett flipper plus då bonusmiljöerna. Rekommenderas starkt. Även de reguljära 2D liren gör sig utmärkt i hembioläget för rift/vive

Adrift: EVA Suiten fungerar men finns inget narrativ handlar bara om att hitta väg framåt. Ökänd för att framkalla åksjuka. Spelet varnar stup i kvarten men upplevde inga åksjuketendenser alls. Inte särdeles känslig på den punkten dock. Köp när det ligger under 5$
one trick pony.

Blaze rush: Helt okej tidsfördriv inte något som absolut måste köras i VR kanske men oavsett billigt och bra.

Into the dead: Springa genom majsfält av zombies. Siktar med huvudet men det fungerar bra. Värt några dollar inte mer.

Euro Truck Simulator 2 Borde vart en tia pga du får korrekt skala men flytet är sånt det upplevs som att man kör i 15 fps. I övrigt så är det helt omöjligt läsa skyltar på håll men du har gpsn så det är inga reella problem att köra i VR.

Project Cars, Assetto Corsa, LFS. Fungerar ypperligt i dessa lir. Realism på en nivå aldrig sedd förr. Assetto Corsa är lite mekigare att få igång.

DCS World: Cockpitarna, 3D modellerna är absolut fenomenala. Att spåra saker på håll är en utmaning som heter duga men inlevelsen är på topp. Instrumenten något lättare att läsa av än på Viven pga mindre SDE.

Avdelningen vill testa: Chronos.

Eve Valkyrie, Elite Dangerous: Endast nuddat vid men bägge verkar ha mycket att erbjuda. huddarna i elite klart mer läsbar med riften än med Viven.

Gunjack: Köpt ej testat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag minns när det kom AR till 3DS. Då utgick man ifrån olika kort som lades på bord och så lät man 3DS:en filma kortet där. Såg riktigt läbbigt ut när det kom upp vulkaner ur bordet som sprutade lava. Sedan fanns det också fiender som man stred emot och ibland gick det så hårt till att bordet gick i bitar! Är en variant på VR som jag tycker är kul att nämna.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Anshar Wars 2 tycker jag är riktigt bra, finns både för Rift och gear vr.

Annars är jag mer för "experiences" och det är väl lite sämre med det men några bra är ju Apollo 11 och Destinations (steam) samt Realities (steam).

Virtual Desktop är väl ett måste också (steam) och StreetViewVR.

JauntVR har några riktigt bra 3D 360 videos.

Permalänk
Medlem

Kör Bigscreen Beta är gratis och fungerar bra.

Gillar Oculus home lättare att hitta videos, appar etc. Bara lite fundersam hur mycket resurser de tar då de måste köras hela tiden. Finns diverse video tjänster ens på steam?

Behöver införskaffa kontorsstol så jag kan få full nytta av 360 videosarna. Eller rullpall kanske är än bättre

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Förutom ovan spel så tyckte jag att plattformsspel fungerade förvånansvärt bra (luckys tale).
EvE valkyrie var också väldigt roligt. Blev lite lätt åksjuk i början men det försvann ganska snabbt.
Sugen på att testa Chronos som jag hört mycket gott om.
The Climb verkar coolt, men lite för dyrt. Även edge of nowhere.

Visa signatur

MB: ASUS Z170-A | CPU: Intel i5 6600K, Stock | RAM: 2*8GB Corsair DDR4|GPU: Asus MSI 1070 GamingX | PSU: Corsair 600W G-series 80 Plus | CHASSI: Fractal Design Define R3 |

Permalänk
Medlem

Tycker kameran känns lite väl låst med Luckys Tale. Super Mario har ju helt fri Kamera Chronos kör samma dockskåpeperspektiv. Fungerar men kanske vart roligare åka med karaktären lite mer emellanåt. Chronos kan rekommenderas ändå lite enkel grafik kanske men kul lek med perspektiven.

Smart drag att köpa kontorsstol så man kan rulla runt och avlasta nacken lite förutom lättare titta bakom en. Blir en del roomscale känsla av det hela ändå behöver inte alls sitta fast på en plats. Man blir nästan sugen på en biblioteksapp så trevligt läsa böcker med levande ljus och titta över axeln så någon inte smyger upp på en.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Luckys Tale och Blaze Rush är de som fått mest tid hittills. EVE var gratis som preorder, hade inte viljat köpa det för fullpris.

Har köpt Elite Dangerous men dels kraschar det hela tiden (är det mitt RAM? Har 8GB) och dels är det hopplöst ointuitivt för en nybörjare. Varför inte ha en vettig, pedagogisk tutorial i ett så modernt spel?

Jag slog även till på Chronos då så många talar sig varma om det, men har inte testat än. Funderade på Defense Grid 2 med men kan inte avgöra om det är värt för ett TD.

Permalänk
Medlem

Ett tips med Elite är att lära sig utan VR tills man är lite varm i kläderna. Lite jobbigt att behöva ta sig av och på headsetet med alla tutorials o så.

Slog till på Chronos igår och spelade det en kort stund. Verkar lovande. Spelade också Blazerush igår, också väldigt skoj får jag säga. Vill verkligen ha fler spel med sådant perspektiv. Hoppas verkligen på en remake på black and white. Men om nu lionhead inte finns kvar längre kanske det blir svårt.

Visa signatur

MB: ASUS Z170-A | CPU: Intel i5 6600K, Stock | RAM: 2*8GB Corsair DDR4|GPU: Asus MSI 1070 GamingX | PSU: Corsair 600W G-series 80 Plus | CHASSI: Fractal Design Define R3 |

Permalänk
Medlem

Experimenterar lite med bluray 3D film. Någon som lyckats få till något? Big screen beta testas och de fungerar nästan men tror det är någon bugg med 21:9 skärmar. Även om du kör 16:9 upplösning på dem så skalar de fel. Kör jag 21:9 blir allt total knas. Kör jag 1920x1080 så är 3/4 helt rätt men sista fjärdedelen till vänster syns bara med vänster eller något och blockas om jag tittar med bägge.

Ska testa med 16:9 monitor senare finns det något annat man kan köra? Vad jag förstår så går det inte att köra bluray3D rakt av utan man måste rippa sina filmer.

Har även testat lite roomscale med riften och headsetet trackas fint ståendes och sittande i 360 grader. Krypande förmodar jag att det blir problem då jag inte har kameran monterat i taket riktat nedåt. Men Windlands är samma upplevelse med både vive och Rift om jag kör xbox one gamepad.

Frågan är kan man få chaperone med rift också för roomscale? Antar detta inte är möjligt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Chaperone ska enligt utsago finnas och komma när touch anländer. Det finns inbyggt i mjukvaran eller något har jag läst på lite olika ställen. Du har dock inte kameran men iaf hålet vid näsan som jag tycker fungerar väldigt bra.

Kan rekommendera att köpa Virtual Desktop för att kolla på film osv i en vanlig mediaspelare alternativt den som är inbyggd i virtual desktop tror den kan stödja olika 3d format likaså, en bra investering för framtiden hursomhelst och något jag använt extremt mycket, även bara för att surfa runt webben.

Permalänk
Medlem

Kameran på Viven fungerar inte vettigt på min dator i alla fall... Min näsa är lite för stor för att glappet ska va effektivt men har mer nytta av det än Vives kamera i alla fall

Har du testat Bigscreen Beta. Har virtual desktop någonting utöver det som behövs? Testa gärna om du kan köra bluray 3D film

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har ingen sådan film, men det ska gå finns options att ställa in olika 3d tekniker för att se film i den. Bigscreen är kul och trevlig men virtual desktop är mer användbar till vardagen. Sitter och skriver inlägget här nu i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolle:

Har ingen sådan film, men det ska gå finns options att ställa in olika 3d tekniker för att se film i den. Bigscreen är kul och trevlig men virtual desktop är mer användbar till vardagen. Sitter och skriver inlägget här nu i den

Hmm skulle aldrig ens tänka tanken att ordbehandla/surfa på nätet med Riften. Går men det är åh göra det svårt för sig Vilka funktioner har virtual desktop som Bigscreen saknar?

SBS och O/U kan man ställa in i Bigscreen antar det är samma med virtual desktop?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Införskaffade Virtual desktop. Kunde dock inte få de att fungera med Rise of Tombraider. Fungerar med Bigscreen Beta. Jag fick även 3Dn att fungera då Rise of Tombraider stödjer SBS. Något blir dock fel med skalan snön går över midjan till Lara och fallna träd blir gigantiska jämte Lara. Dock när man lämnar spelmotorn och de kör de cinematiska scenerna ser allt så jädra rätt ut man sitter och gapar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Syftade på den för att se 3d film eller så inte spela spel på, fungerar den nu till att spela upp blu-ray film i 3d? Finns ju lite options osv i menyn för olika 3d lägen som du verkar ha lekt med. Fungerar dessa också i spel då förutom i vissa saker?

Kan du inte tänka dig att använda virtual desktop ett par timmar som desktop istället för skärmarna? Jag har inga problem alls, speciellt inte när jag vill kika film samtidigt som jag slösurfar.

Permalänk
Medlem

Nä jag fattar inte varför jag skulle vilja titta på en super blurrig skärm när jag ska läsa text
Film och slösurfa det går inte. Vår hjärna är bara skapt för att göra en sak åt gången så du missar halva filmen om du slösurfar 50 % Det är ju annars ett plus med VR absolut noll distraktionsmoment allt är svart runtom skärmen.

Behöver testa mer men hitta inget läge bara sbs, o/u typ som bigscreen beta. Rise of Tombraider fick jag inte igång får testa med andra lir framöver se om de fungerar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolle:

Kan du inte tänka dig att använda virtual desktop ett par timmar som desktop istället för skärmarna? Jag har inga problem alls, speciellt inte när jag vill kika film samtidigt som jag slösurfar.

Hmm, en fråga till er som också testat virtual desktop: kan ni läsa text skrivet i notepad/anteckningar?
För mig händer något småmystiskt: den svarta texten tonar ut mot gult och försvinner nästan mot den vita bakgrunden i notepad.
Bara jag?

Sen har jag inte fått mediaspelaren att funka heller. Jag försökte pasta in en youtube-adress och fick bara en otymplig harang med felmeddelanden.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kör du default svart text mot vit bakgrund? Fungerar som vanligt här i alla fall? Läsbart men inte mer.

Lyckades kopiera in youtube-filmer också. Tråkigt de bara stödjer 180-360 grader videos.

Försökt med SBS film men får liknande fel som med Bigscreen Beta. Är väl kanske min 21:9 monitor igen...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nä jag fattar inte varför jag skulle vilja titta på en super blurrig skärm när jag ska läsa text
Film och slösurfa det går inte. Vår hjärna är bara skapt för att göra en sak åt gången så du missar halva filmen om du slösurfar 50 % Det är ju annars ett plus med VR absolut noll distraktionsmoment allt är svart runtom skärmen.

Behöver testa mer men hitta inget läge bara sbs, o/u typ som bigscreen beta. Rise of Tombraider fick jag inte igång får testa med andra lir framöver se om de fungerar.

För mig funkar SBS med bigscreen beta.

Väljer Living room och Void och sedan startar filmen i VLC och byter till helskärm.

Behöver mixtra med Aspect ratio för att det ska se rätt ut.

Men som du säger så verkar det inte funka med 21:9 monitor.

Youtube SBS funkar också i helskärm med bigscreen beta.

Whirligig har också SBS men den kunde inte spela upp min film. Det gick att spela in videos som följde med.

Du kan alltid prova, det tar en stund att förstå sig på interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kör du default svart text mot vit bakgrund? Fungerar som vanligt här i alla fall? Läsbart men inte mer.

Jepp, default svart text, vit bakgrund.
Kanske beror på storleken litegrann. (skalningen funkar olika på olika avstånd?)
Får prova det lite senare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Beställde just linserna från lenslab och pledgade för nya vrcovers nya skuminlägg.

Själva insertsen ser ju rätt lika ut ändå. Hade hoppats på någon större skåra eller något. HDMI kabeln gör ju att inserten sticker ut en hel del. Får väl se om det är värt det eller ej tror mer på linserna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Installerade Vorpx igen fick igång Alien Isolation. Hade någon krasch i början vid spelsparning men efter de har det tuggat på.

Ger absolut mer immersion än att köra projektorläget. Största problemet jag har är vid terminaler etc där fungerar inte huvudspårningen och kan inte läsa orden till vänster och höger. Samma i mellansekvenser och huvudmenyn faller bort.

Smidigaste lösningen jag hittat hittills är att aktivera virtual cinema i vorpx men hittar ingen hotkey för det tyvärr så det är lite tangentbordsklick innan de är igång.

Får jag se om jag kommer längre än förra svängen. Blev inte många minuter med alienmoder inblandad...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om Oculus subreddit om ni inte redan sett den, lite mer aktivitet än swec och många utvecklare som postar där samt enstaka inlägg av Oculus själva

https://www.reddit.com/r/Oculus

Permalänk
Medlem

Har testat Chronos nu. Var förresten tvungen att byta upp från 8GB RAM till 16GB RAM, spelet kraschade annars. Misstänker att det kan ha att göra med att jag kör Samsung 840-disken i RAPID-mode vilket tar ca 2GB RAM i anspråk. Hade i så fall bara 6GB tillgängligt vilket tydligen inte räckte.

Tycker det är ett kul spel hittills, även om det tog en stund att komma in i det. Svårt är det, har inte spelat Dark Souls men tror det är hårt inspirerat av det. När man dör åldras man 1 år och monster respawnar (så att de kan dödas igen och ge en exp.), man får vissa perks för varje 10-tal på åldern (20, 30, 40 etc.). Man har ett begränsat antal healingstenar och HP återställs inte vid level up, vilket förklarar att man dör. Man får lära sig vara taktisk när man slåss istället. Dessutom är det en del pussellösande och klurigheter. Intressant atmosfär osv., det är en blandning mellan "nutid" och en annan dimension.

Permalänk
Medlem

Orelaterat till spel: någon som har problem med att tappa HDMI-anslutning i tid och otid? Det kan räcka att jag justerar headsetet lite på huvudet så tappar den anslutning, varpå jag måste trycka in kabeln i headsetet igen även fast det absolut känns som att den redan sitter fast. Känns lite som ett glapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Orelaterat till spel: någon som har problem med att tappa HDMI-anslutning i tid och otid? Det kan räcka att jag justerar headsetet lite på huvudet så tappar den anslutning, varpå jag måste trycka in kabeln i headsetet igen även fast det absolut känns som att den redan sitter fast. Känns lite som ett glapp.

Nej har inga sådana problem. Det låter ju inte bra alls, kanske en defekt kabel.

Permalänk
Medlem

Jo värt att testa en annan kabel. Skaffade någon adapter för att försöka skona den till datorn och förhoppningsvis då den är vinklad så kan jag undvika bryta av den också om jag kör roomscale. Känns lite tryggare där med Viven och dess breakout box.

Chronos det är väl designat så att man ska dö för att återkomma starkare och starkare. Jag är bara orolig har jag en livslängd på typ 90 år så kan det bli klurigt då jag blev 45 innan jag fixa första delbossen

Apropå Alien Isolation överlevt mina första möten och jo har inte kraschat en gång så de fungerar absolut. Jag har gått över till virtual cinema läge. Du får fortfarande headtracking och bilden täcker hela synfältet bara när jag kollar vänster och höger jag kan se kanterna men nu är det helt strömlinjeformat behöver inte hålla på och fippla för att använda terminalerna och se mellansekvenser, använda radialmenyn etc och immersion är nästan lika bra.

Testade metro 2033 redux men jag fixar bara inte att man kan styra vapenhanden med huvudet. Kanske är samma i Alien Isolation men i regel springer man inte omkring med pickadollen framför en så jag har inte noterat det i de få tillfällen.

Alien Isolation känns så extremt välgjort vet inte om jag kört något lir med så klockren atmosfär, röstskådespeleri, miljöer. Det är som att lira filmen men 10 resor hårdare mentalt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist Inte så lätt att testa en annan kabel när den är proprietär. Jag kör med en HDMI hona-hane för att skona Riftkabeln, men det känns inte som att det har med det att göra då det rättar till sig så fort jag trycker in kontakten i den delen som går in i headsetet.

Vad gäller Chronos och ålder kan du kolla här om du vill:

Man kan bli 80 år, sen får man en perk som innebär odödlighet = uteblivet fortsatt åldrande

Dold text
Permalänk
Medlem

Risk för reklamation då. Kan ju be om att få en ny kabel till å börja med om de inte har något bättre förslag.

Trött på all klagan om att mina USB 3.0 portar inte håller måttet. Köpte nå Inatech pci e- usb 3.0 port med strömförsörjning som ska fungera... Vore bra vilket som så man slipper jonglera med usb portarna konstant.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tur att de har en bra support i alla fall. Jag kommer troligen få en ersättningskabel hemskickad snart. Jag undrar dock om det verkligen är det, är lite orolig för att det är porten på headsetet som är knas.

Ingen annan som har problemet? Jag kan med enkelhet inducera det genom att dra bak fjädermekanismen och sen försöka sätta triangeln långt ner på huvet - bilden blir svart. Kan ofta hända om jag justerar headsetet upp och ned med. Kan inte minnas att det var så från dag 1.