Xbox Play Anywhere lanseras i september

Permalänk
Melding Plague

Xbox Play Anywhere lanseras i september

Microsoft presenterade satsningen Xbox Play Anywhere under E3-mässan för några veckor sedan. Nu har företaget meddelat när spel på dubbla plattformar blir tillgängligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktogt fräsigt Och det ger ju konsolutvecklare all anledning att optimera även för PC, vilket borde innebära att även de som inte har en Xbox har nytta av det här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fan va bra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det som krävs för att kunna dra nytta av Xbox Play Anywhere är att Xbox One-konsolen har sommarens stora Windows 10-uppdatering, samt en PC med Windows 10 Anniversary Update installerat. Denna uppdatering blir tillgänglig den 2 augusti.

4 dagar efter gratis Win10 uppdatering upphör.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

hoppas verkligen de släpper spel på Steam också och inte bara UWP... Skeptiskt dock, sjukt sugen på Gears 4! men jag ber till Windows gudarna att portern blir bra. Antar att vi kommer få vänta länge innan det blir multi GPU stöd dock i dessa spel...

MS skyller på utvecklarna och utveckarna säger att stödet inte finns i UWP, ska bli kul iaf att se vad som händer... Quantum break hade ju inte stöd för SLI , det är väll inget spel där förutom Gears Ultimate nu som har det har jag för mig?

edit, kollade och Gears har inte SLI stöd...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Livsnjutare 😎

Boom!, nu händer det grejer!!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Någon som vet nåt om FIFA?
Vore ju grymt om man kunde spela mot varandra mellan plattformarna, eller betyder det här bara att jag själv kan spela spelet på olika plattformar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gäller detta senaste Hitman?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Vädigt bra nyhet!

Nu är jag själv inte någon Xbox-aspirant (spelar inte på konsoll), men verkligen en smart idé (tycker och hoppas att Sony kan göra något liknande med tiden).

Skrivet av Oneone:

hoppas verkligen de släpper spel på Steam också och inte bara UWP... Skeptiskt dock, sjukt sugen på Gears 4! men jag ber till Windows gudarna att portern blir bra. Antar att vi kommer få vänta länge innan det blir multi GPU stöd dock i dessa spel...

MS skyller på utvecklarna och utveckarna säger att stödet inte finns i UWP, ska bli kul iaf att se vad som händer... Quantum break hade ju inte stöd för SLI , det är väll inget spel där förutom Gears Ultimate nu som har det har jag för mig?

edit, kollade och Gears har inte SLI stöd...

Jag hoppas faktiskt att de släpper på UWP istället för Steam. Nu har jag själv bara spel på Steam och Origin, men tycker det är bra med konkurrens. Framför allt Valve och Steam behöver det IMHO.

Det sagt så måste de ju självklart lösa alla omdiskuterade tekniska problem och saker som SLI, G-sync, etc i UWP. Annars så faller hela konceptet (återigen IMHO).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

hoppas verkligen de släpper spel på Steam också och inte bara UWP... Skeptiskt dock, sjukt sugen på Gears 4! men jag ber till Windows gudarna att portern blir bra. Antar att vi kommer få vänta länge innan det blir multi GPU stöd dock i dessa spel...

MS skyller på utvecklarna och utveckarna säger att stödet inte finns i UWP, ska bli kul iaf att se vad som händer... Quantum break hade ju inte stöd för SLI , det är väll inget spel där förutom Gears Ultimate nu som har det har jag för mig?

edit, kollade och Gears har inte SLI stöd...

Jag skulle vilja påstå att många spel, i alla fall vid release, har dåligt SLI/Crossfire-stöd. Jag minns för 3-4 år sen då det var standard vid release att dubbla kort hade stöd, men det är ju som sagt för 3-4 år sen. Jag gissar att det har å göra med att ensamma GPUer har blivit så starka att dom klarar av spelen galant, dubbla kort "behövs" inte på samma vis för att nå guldstandard på 60 FPS, eller 120/144FPS. Jag menar sista monsterkortet med dubbla GPUer från Nvidia (om jag inte minns fel) var GTX 690, det säger en hel del vart utvecklingen har gått.

Jag måste ändå säga att jag gillar situationen mer som den är idag än hur det var då. För då, så var man "tvungen" att ha dubbla kort för att få bra prestanda i dom mest krävande spelen för att nå max grafik i bra FPS och med detta handskas med de problem SLI/Crossfire har (stuttering, dålig skalning från titel till titel etc). Men visst har priserna på grafikkort ändå stigit rätt rejält om man jämför på tiden med AMD HD 7970 och Nvidia GTX 680.

Permalänk
Medlem

Om det bara kunde ha haft namnet Xbox Play ANYTHING istället för anywhere, då hade jag varit en lite aning intresserad

Permalänk
Medlem

Ja man kan ju inte klaga direkt, superbra för konsumenter.
Frågan är ju varför man ens ska ha en konsol nu när dom börjar med detta, de få spelen jag spelat på min Xbone är exclusives. Nu kan man ju lika gärna sälja iväg konsolen.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Ja man kan ju inte klaga direkt, superbra för konsumenter.
Frågan är ju varför man ens ska ha en konsol nu när dom börjar med detta, de få spelen jag spelat på min Xbone är exclusives. Nu kan man ju lika gärna sälja iväg konsolen.

Du kommer inte kunna spela XBOX One exklusiva spel på PC om jag förstår det rätt utan det måste finnas en version för PC med.

Så tolkar jag detta: "Konkret innebär det att ett spelköp ger en licens för både PC och Xbox One om utvecklaren satsat på båda plattformarna."

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@FreddyK: Precis som @balloo84 skriver så måste spelutgivaren ha gjort båda versionerna tillgängliga för Xbox Play Anywhere-plattformen. Spel som ger licenser för båda plattformarna ska visa en Xbox Play Anywhere-logo på spelets sida i Microsoft-affären.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Borde väl egentligen inte finnas några hinder att fler utvecklare följer efter detta tycker jag, men från början är det väl bara MS exklusiva spel som kommer stödja Play Anywhere, typ Halo Wars 2, Quantum Break, GOW4, Halo 6 lär alla stödja Play Anywhere.
Xbox som konsol känns mer och mer onödig och det kommer inte förvåna mig om MS satsar mer på PC då man har fler potentiella kunder där.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@BerraJobb: Microsofts officiella sida för Xbox Play Anywhere listar flera av spelen du nämner:
http://www.xbox.com/en-US/games/xbox-play-anywhere

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Kanske man äntligen kan få spela nya NHL-titlar på PC framöver! NHL-kväll med lite öl och några polare har ju varit iaf 90% av anledningen till att man ens haft en konsol det senaste decenniet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar satsningen, kommer använda både för Forza Horizon 3 och Sea of Thieves. Förmidligen mer titlar vän så.

Skrivet av Oneone:

hoppas verkligen de släpper spel på Steam också och inte bara UWP... Skeptiskt dock, sjukt sugen på Gears 4! men jag ber till Windows gudarna att portern blir bra. Antar att vi kommer få vänta länge innan det blir multi GPU stöd dock i dessa spel...

MS skyller på utvecklarna och utveckarna säger att stödet inte finns i UWP, ska bli kul iaf att se vad som händer... Quantum break hade ju inte stöd för SLI , det är väll inget spel där förutom Gears Ultimate nu som har det har jag för mig?

edit, kollade och Gears har inte SLI stöd...

Läsvärt i ämnet: http://arstechnica.com/gaming/2016/06/microsoft-will-use-stea...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar satsningen men jag kan inte se någon situation där jag skulle vilja byta från att spela på xbox till att spela på datorn och vice versa. Möjligvis om TVn är upptagen då

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Kanske man äntligen kan få spela nya NHL-titlar på PC framöver! NHL-kväll med lite öl och några polare har ju varit iaf 90% av anledningen till att man ens haft en konsol det senaste decenniet.

Haha precis va jag tänkte med!

Visa signatur

.:Main:.
Windows 11 | Fractal design Define R6 TG | LG 38'' 38GN950 + Acer 34" Predator X34A | ASUS PRIME Z690-P | i7-12700k | ASUS STRIX GeForce RTX 4090 | DDR5 32GB@5200mhz | Samsung 980 PRO M.2 NVMe
.:Hackintosh Mini-ITX:.
macOS Monterey | Cooler Master NR200P | Intel i7 6600k | AMD 5500 XT | 16GB

Permalänk
Medlem

@loevet @balloo84 Jo det förstås, men de flesta AAA exclusives är ju på något sätt producerade av Microsoft så det kommer nog bli en ganska hög procent som hamnar på "Play Anywhere". Hoppas jag i alla fall.

Hoppas också att Playstation kommer göra något liknande i framtiden, dock är inte PC direkt stort i Japan och företag därifrån verkar vara blinda för den marknaden i väst.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Kommer nog vara rejält trögt att få med fler utvecklare / publishers på detta dock.

Microsoft vill ju ha sina spel på båda ställena för att tjäna mer pengar på sina spel och få fler att använda Xbox som plattform.
Men tar du tex, EA så vill ju de inte släppa några spel utanför deras Origin och microsoft lär ju inte släppa på det så att du köper det på xboxen och får det på Origin på PC.

Samt att de flesta vill ju inte ge bort en kopia av spelet på den ena eller andra platformen, de vill sälja en till. Men det vore underbart om fler skulle stödja funktionen helt klart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xdrive:

Kommer nog vara rejält trögt att få med fler utvecklare / publishers på detta dock.

Microsoft vill ju ha sina spel på båda ställena för att tjäna mer pengar på sina spel och få fler att använda Xbox som plattform.
Men tar du tex, EA så vill ju de inte släppa några spel utanför deras Origin och microsoft lär ju inte släppa på det så att du köper det på xboxen och får det på Origin på PC.

Samt att de flesta vill ju inte ge bort en kopia av spelet på den ena eller andra platformen, de vill sälja en till. Men det vore underbart om fler skulle stödja funktionen helt klart.

Sant, än så länge är det väl bara Microsoft som nämnt titlar för samlingen.

Microsoft och EA är rätt täta idag så finns nog en viss chans att även EA hoppar på i någon mån. Det som talar emot är väl möjligen att EA Access (Xbox) och Origin Access (PC/Origin) är två olika tjänster. Om inget har ändrats där villsäga.

Samtidigt var många tveksamma på hur många utgivare och utvecklare som skulle godkänna sina spel för 360 bakåtkompatibilitetsläget för Xbox One och det har kommit en hel del spel. Vissa är bättre än andra på att släppa igenom. Så finns nog en viss chans. Kanske.

Men bästa av allt, i mitt tycke, är möjligheten att spela Xbox-exklusiva titlar på PC. Nu måste man inte ha en Xbox One för att spela många av spelen som kommer framöver som normalt bara kommit till Xbox.

Permalänk
Medlem

10721a"]
Jag skulle vilja påstå att många spel, i alla fall vid release, har dåligt SLI/Crossfire-stöd. Jag minns för 3-4 år sen då det var standard vid release att dubbla kort hade stöd, men det är ju som sagt för 3-4 år sen. Jag gissar att det har å göra med att ensamma GPUer har blivit så starka att dom klarar av spelen galant, dubbla kort "behövs" inte på samma vis för att nå guldstandard på 60 FPS, eller 120/144FPS. Jag menar sista monsterkortet med dubbla GPUer från Nvidia (om jag inte minns fel) var GTX 690, det säger en hel del vart utvecklingen har gått.

Jag måste ändå säga att jag gillar situationen mer som den är idag än hur det var då. För då, så var man "tvungen" att ha dubbla kort för att få bra prestanda i dom mest krävande spelen för att nå max grafik i bra FPS och med detta handskas med de problem SLI/Crossfire har (stuttering, dålig skalning från titel till titel etc). Men visst har priserna på grafikkort ändå stigit rätt rejält om man jämför på tiden med AMD HD 7970 och Nvidia GTX 680.
[/quote]

Oavsett hur mycket bättre grafikkorten har blivit från generation till generation förr i tiden har AAA-spelen haft maxinställningar över vad det fetaste tillgängliga grafikkortet fixat på ett bekvämt sätt.
Speltillverkarna belastar inte korten lika hårt längre, förmodligen på grund av att spelen i huvudsak görs för de avsevärt mycket klenare grafikkorten i spelkonsolerna, vilket gör att ett ensamt kort räcker till redan vid release.

Jag förstår vad du menar med att grafikkorten blivit så starka att de klarar av spelen men jag menar att det inte är korten som blivit starkare, det är "grafikutvecklingen" som halkat efter.

Permalänk
Medlem

För att köra 4k så är dagens grafikort för klena dock sitter själv och väntar på vega eller 1080 ti beronde på vilket som blir bäst. Har kört sli tidigare men nu är jag trött på det. Det är för slumpmässig prestanda, och för många spel som inte stöder det nu, samt att jag har tänkt att köra xbox spelen i 4K, och har inte de stöd för sli, så blir ju ett 1080 lite klent.

Samt är Scorpio redan förbeställd, inte för att jag akut behöver en nu med spelen på pc, men technörd som man är så är det ju kul, och det är smidigt att kunna lägga sig framför tvn och dra igång ett spel när man är trött.

Vore ju trevligt med Games with Gold även för pc. INTE krav för att köra online, men lite "gratis" spel hade ju inte varit fel.

Permalänk
Medlem

Nu väntar jag på Sony och Nintendo ska komma in i detta.

Super Mario Galaxy 3 eller Uncharted 4 och spela via sin PC.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Någon som vet nåt om FIFA?
Vore ju grymt om man kunde spela mot varandra mellan plattformarna, eller betyder det här bara att jag själv kan spela spelet på olika plattformar?

Skickades från m.sweclockers.com

FIFA?! Va e de?
UFC och Madden är det som gäller!

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nu väntar jag på Sony och Nintendo ska komma in i detta.

Super Mario Galaxy 3 eller Uncharted 4 och spela via sin PC.

Kommer nog aldrig någonsin hända, enda anledningen att Microsoft gör detta är för dom vill göra Windows 10 mer lockande och att Microsoft äger både PC och Xbox.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Hejdå xbox one. Aldrig mer en xbox konsol. Säljer den till brorsan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Någon som vet nåt om FIFA?
Vore ju grymt om man kunde spela mot varandra mellan plattformarna, eller betyder det här bara att jag själv kan spela spelet på olika plattformar?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer att kunna spela mot Xbox/PC-spelare.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34