Error efter installation av Corsair H100i v2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Error efter installation av Corsair H100i v2

Hej,

Min sons gamingdators (specs nedan) AMD-processor behövde bättre kylning, varför han köpte en Corsair H100i v2 som vi monterade idag.

Bakstycket (bakom moderkortet/processorn) som man skruvar fast kylaren i var ej AMD-original, utan hörde till den gamla kylaren som vi skulle ersätta. Därmed fick vi använda skruvarna som satt på gamla kylarens bakstycke. (Vi ska köpa ett original AMD-bakstycle imorgon så att vi kan fästa Corsair H100i v2 skruvarna i den. )

Vi har fäst kablarna på moderkortet enligt dropboxbilderna som bifogas. När vi startar datorn kör fläktarna igång som de ska. Man ser på lilla displayen vid startknappen på moderkortet siffor och nummer enligt bifogade film innan datorn stängs av efter ca tre sekunder.

Jag tror att kylningen fungerar bättre med AMDs originalbakstycke, men jag kan inte se att det är det som får datorn att lägga av så snabbt, utan snarast att vi kopplat fel någonstans. Personligen tror jag att det är röd-vit-grön-svartkabeln som kommer snett uppifrån höger på bild 1910 som sitter fel, den andra sitter ju i CPU-fanplatsen på moderkortet enl bl a bild 1913. Bild 1916 visar bakstycket som vi ska byta ut mot AMDs original imorgon, och eg hör t gamla CPU-kylaren.

Mycket tacksam för råd om vad vi gjort fel!

Operating System
                             Windows 10 Pro 64-bit
CPU
                             AMD FX-9370  50 °C
                             Vishera 32nm Technology
RAM
                             16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (11-11-11-28)
Motherboard
                             ASUSTeK COMPUTER INC. CROSSHAIR V FORMULA-Z (Socket 942)               30 °C
Graphics
                             VG248 (1920x1080@144Hz)
                             ASUS VN247 (1920x1080@60Hz)
                             4096MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (XFX Pine Group) 67 °C
Storage
                             223GB INTEL SS DSC2BW240A4 SATA Disk Device (SSD)      28 °C
                             931GB Seagate ST1000DM 003-1ER162 SATA Disk Device (SATA)                 28 °C
Optical Drives
                             No optical disk drives detected
Audio
                             Realtek High Definition Audio

Corsair H100i v2

https://www.dropbox.com/sh/zc1lwvq3rza1i8z/AAC1q9cRCRohpG3Wf3...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Ser bara 2 bilder i dropbox som inte ger särskilt mycket.
Vad säger felkoden på moderkortet?

Video för installation av denna kylare för AMD, kanske ser nåt ni missat?
https://www.youtube.com/watch?v=Wdnt4-3njk0

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001

Ser bara två bilder. 4-pin på moderkortet är inte ansluten, är 8-pin ansluten är det OK. Annars måste den anslutas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Tack!

Skrivet av Gurkan66:

Hej,

Min sons gamingdators (specs nedan) AMD-processor behövde bättre kylning, varför han köpte en Corsair H100i v2 som vi monterade idag.

Bakstycket (bakom moderkortet/processorn) som man skruvar fast kylaren i var ej AMD-original, utan hörde till den gamla kylaren som vi skulle ersätta. Därmed fick vi använda skruvarna som satt på gamla kylarens bakstycke. (Vi ska köpa ett original AMD-bakstycle imorgon så att vi kan fästa Corsair H100i v2 skruvarna i den. )

Vi har fäst kablarna på moderkortet enligt dropboxbilderna som bifogas. När vi startar datorn kör fläktarna igång som de ska. Man ser på lilla displayen vid startknappen på moderkortet siffor och nummer enligt bifogade film innan datorn stängs av efter ca tre sekunder.

Jag tror att kylningen fungerar bättre med AMDs originalbakstycke, men jag kan inte se att det är det som får datorn att lägga av så snabbt, utan snarast att vi kopplat fel någonstans. Personligen tror jag att det är röd-vit-grön-svartkabeln som kommer snett uppifrån höger på bild 1910 som sitter fel, den andra sitter ju i CPU-fanplatsen på moderkortet enl bl a bild 1913. Bild 1916 visar bakstycket som vi ska byta ut mot AMDs original imorgon, och eg hör t gamla CPU-kylaren.

Mycket tacksam för råd om vad vi gjort fel!

Operating System
                             Windows 10 Pro 64-bit
CPU
                             AMD FX-9370  50 °C
                             Vishera 32nm Technology
RAM
                             16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (11-11-11-28)
Motherboard
                             ASUSTeK COMPUTER INC. CROSSHAIR V FORMULA-Z (Socket 942)               30 °C
Graphics
                             VG248 (1920x1080@144Hz)
                             ASUS VN247 (1920x1080@60Hz)
                             4096MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (XFX Pine Group) 67 °C
Storage
                             223GB INTEL SS DSC2BW240A4 SATA Disk Device (SSD)      28 °C
                             931GB Seagate ST1000DM 003-1ER162 SATA Disk Device (SATA)                 28 °C
Optical Drives
                             No optical disk drives detected
Audio
                             Realtek High Definition Audio

Corsair H100i v2

https://www.dropbox.com/sh/zc1lwvq3rza1i8z/AAC1q9cRCRohpG3Wf3...

Efter att ha monterat kylaren m originalbakstycke, fyra pinnarskontakten och återställt BIOS fungerar datorn klockrent!
Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com