Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2008

Utvecklingsmiljö för spel

Hej! Jag har pluggat systemvetenskap och har blivit mest vass på java under min utbildning, tanken är att starta mitt egna projekt med en kompis och skapa androidspel, vilken utvecklingsmiljö är lättast att börja med förutom android studio? Vi tänker 3D-spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Forbizzn:

Hej! Jag har pluggat systemvetenskap och har blivit mest vass på java under min utbildning, tanken är att starta mitt egna projekt med en kompis och skapa androidspel, vilken utvecklingsmiljö är lättast att börja med förutom android studio? Vi tänker 3D-spel.

Unity om ni vill bygga på en existerande motor eller libgdx (i android studio) om du vill ha något lägre nivå men ändå köra java.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
åkersberga, Täby
Registrerad
Jun 2004

Som ovan. LibGdx ä ett riktigt trevligt ramverk. Har gjort flertalet spel just med LibGdx & kan verkligen rekommendera det!

Exempel på spel jag gjort med libgdx: https://www.youtube.com/watch?v=fTk_Sl8K5hQ

Vill även tipsa om Spine, för snygga animationer!

Dator 1.
FX 8350 4.7Ghz | 24GB ram | MSI Radeon RX 480 | Kingston SSD | Fractal design R2.0 | PSU : Fractal 650W
Dator 2 (Bärbar). HP Folio 9470m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Aug 2007

Skulle rekommendera att ni lär er OpenGL hyfsat. Även om ni kanske bygger er 3D värld med ett mer ramverk på högre nivå så kommer det ökar er förståelse vad som händer i bakgrunden och tillåta er att göra optimering. Har för mig att alla gl funktioner kan kallas från libgdx, annars är lwjgl ett bra bibliotek för opengl.

Skickades från m.sweclockers.com