Permalänk
Medlem

Utvecklingsmiljö för spel

Hej! Jag har pluggat systemvetenskap och har blivit mest vass på java under min utbildning, tanken är att starta mitt egna projekt med en kompis och skapa androidspel, vilken utvecklingsmiljö är lättast att börja med förutom android studio? Vi tänker 3D-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbizzn:

Hej! Jag har pluggat systemvetenskap och har blivit mest vass på java under min utbildning, tanken är att starta mitt egna projekt med en kompis och skapa androidspel, vilken utvecklingsmiljö är lättast att börja med förutom android studio? Vi tänker 3D-spel.

Unity om ni vill bygga på en existerande motor eller libgdx (i android studio) om du vill ha något lägre nivå men ändå köra java.

Permalänk
Medlem

Som ovan. LibGdx ä ett riktigt trevligt ramverk. Har gjort flertalet spel just med LibGdx & kan verkligen rekommendera det!

Exempel på spel jag gjort med libgdx: https://www.youtube.com/watch?v=fTk_Sl8K5hQ

Vill även tipsa om Spine, för snygga animationer!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att ni lär er OpenGL hyfsat. Även om ni kanske bygger er 3D värld med ett mer ramverk på högre nivå så kommer det ökar er förståelse vad som händer i bakgrunden och tillåta er att göra optimering. Har för mig att alla gl funktioner kan kallas från libgdx, annars är lwjgl ett bra bibliotek för opengl.

Skickades från m.sweclockers.com