Starbreeze köper franska Epawn

Permalänk
Melding Plague

Starbreeze köper franska Epawn

Det svenska spelföretaget Starbreeze AB som i fjol gav sig in på VR-marknaden med StarVR har nu köpt upp företaget Epawn för deras teknologier inom NFC-baserad spårning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då undrar jag vilket avstånd 'Near' innebär. Kan man spåra 40st klisterlappar över ett helt vardagsrum så kan vi ju spåra vartenda led på kroppen, och därmed skapa en hel virtuell människa i VR!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Betyder detta att jag måste byta ut heltäckningsmattan för att få tracking?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Då undrar jag vilket avstånd 'Near' innebär. Kan man spåra 40st klisterlappar över ett helt vardagsrum så kan vi ju spåra vartenda led på kroppen, och därmed skapa en hel virtuell människa i VR!

https://en.wikipedia.org/wiki/Near_field_communication#Design
Praktiskt upp till 10cm och teoretiskt upp till 20cm.
Sen undrar jag om det verkligen behövs tracka varenda led på kroppen? VR behöver vara bekväm att använda utan att använda special overaller med NFC sensorer eller massa påklistrade grejjer som tar tid att ta på och av sig. Själv vill jag att nästa Vive (eller oculus) blir trådlös och lättare för bekvämare användning.
Att ta på sig ett par VR skor eller tofflor av något slag är helt ok! Bara att de går att tvätta bort fotsvett från den!
Händerna har kontrollerna som trackar och huvudet har headset:et som trackar, de e bara fötterna som inte trackas än och det verkar Starbreeze råda bot för

Jag kan se mig stå i vardagsrummet i framtiden med ett par Nike VR skor & sandaler med inbyggd NFC sensorer

Heja Starbreeze!

Permalänk

Jahaja, var god och väck mig när Holodeck har uppfunnits

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul att ett svenskt företag sattsar bara hoppas de lyckas. Starbreeze är väl det största svenska spelföretag vi har som inte är uppköpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kul att ett svenskt företag sattsar bara hoppas de lyckas. Starbreeze är väl det största svenska spelföretag vi har som inte är uppköpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Avalanche och Paradox är rätt stora med, om inte större

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

https://en.wikipedia.org/wiki/Near_field_communication#Design
Praktiskt upp till 10cm och teoretiskt upp till 20cm.
Sen undrar jag om det verkligen behövs tracka varenda led på kroppen? VR behöver vara bekväm att använda utan att använda special overaller med NFC sensorer eller massa påklistrade grejjer som tar tid att ta på och av sig. Själv vill jag att nästa Vive (eller oculus) blir trådlös och lättare för bekvämare användning.
Att ta på sig ett par VR skor eller tofflor av något slag är helt ok! Bara att de går att tvätta bort fotsvett från den!
Händerna har kontrollerna som trackar och huvudet har headset:et som trackar, de e bara fötterna som inte trackas än och det verkar Starbreeze råda bot för

Jag kan se mig stå i vardagsrummet i framtiden med ett par Nike VR skor & sandaler med inbyggd NFC sensorer

Heja Starbreeze!

Det är ISO14443, mer eller mindre den ursprungliga NFC standarden som täcker avstånd på 10cm ~ 20cm.

Epawn's teknik stödjer även ISO 15693 som täcker avstånd på 1 ~ 1,5 meter, https://en.wikipedia.org/wiki/ISO/IEC_15693
Sen så kan det även vara att en del av Epawn's patent, förutom då position, riktning m.m. även täcker en utökning av brukbart avstånd, något som jag själv ser som en nödvändighet för att det skall vara användbart för VR.

Skulle vara rätt intressant att veta mer om Epawn's patent

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Entusiast

Är det specifikt NFC eller är det bara någon annan RFID-teknik?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Fattas nästan bara trackingen för ögonen då HYPE

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pellemanify:

Fattas nästan bara trackingen för ögonen då HYPE

Starbreeze inledde samarbete med Tobii för typ ett år sedan så eye tracking har de redan.

http://www.starbreeze.com/2015/09/starbreeze-in-collaboration...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

@Zotamedu: Damn... alltså jag tror verkligen på starbreeze. Längtar! Ska bara ha råd med