Permalänk

Bygglogg The Carbide dream!

Tjena tänkte lägga upp min första bygglogg! Jag påbörjade för några veckor sedan mitt projekt där jag moddar ett Corsair Carbide, det kommer vara customloop och jag kommer jobba med färgtemat vitt, silver och svart. Har hämtat inspiration från moddaren Kier's Carbide mkb med hans lösning för att få in en 360rad+240.

Delar som tänkts användas:

  • Chassi: Corsair Carbide 540

  • Mobo: Msi Z170A Xpower gaming titatanium edition (haha längsta produktnamnet?)

  • Processor: i7 6700K

  • Grafik: MSI GeForce GTX 1080 8GB Sea Hawk EK X

  • Ram: Corsair Vengeance LED edition ddr4 32gb 3000mhz (4x8)

  • Diskar: M.2 SSD Samsung 950 pro 256gb (raid 0 med 2 av dessa lite senare är tanken)

  • Psu: Corsair RM 850X

  • Vattenkylning från EK 1x 360 rad 1x 240 rad slim mm

Bild på hur den såg ut i min första build, det var min första vattenloop och den fick mig att fastna för det! Men det blir hardtubing i det nya!

Tyvärr inte några bilder på första stegen i moddningen men skall börja dokumentera from nu! Här är bild på utprovning av rören, tejpen är där jag skall borra för passthroughs då jag kommer ha res och pump på baksidan.

More to come! tar jättegärna emot feedback då det är första gången jag gör en bygglogg!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk

Sååå haft lite uppehåll med bygget och väntat på delar men fick i fredags en laddning fittings mm från Inet och EK

Fast det bästa är att jag imorgon kommer få hem 1080'n! såå blir till att ordentligt spåna på dragningarna av rören kommer krävas en hel del passthrougs mm då pump och res kommer sitta i bakre facket.. återkommer under morgondagen med mer bilder

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Proffsmobbare

Vilken förbättring redan! Mycket snyggt.

Permalänk

Idag har jag dragit mycket av rören, väntar fortfarande på grafikkortet som bör anlända i eftermiddag men upptäckte även att jag behöver ytterligare x antal fittings.. Lite bilder kommer här!

Fick fäst röret och borrat hål för passthroughs men mätte inte helt bra på ena från processorn så lite snett..... men men en första gång för allt!

Untitled by Alexander Andersson, on Flickr

Här går rörer från radiatorn ner och kommer även sätta en drainport där under därav splittren.

Untitled by Alexander Andersson, on Flickr

en början på baksidan osäker som fan på om jag kommer klara att kyla cpu/gpu med en 360 radiator men räknade så som dem gjorde i guiden här på swec så det skall räcka! har lämnat plats i toppen för en 240 slim radiator men har inte kommit till att beställa den än. så testar helt enkelt med en och kollar vad jag får för temps!

Untitled by Alexander Andersson, on Flickr
pumpen har jag monterat på väggen och vill minnas att jag läst att dessa kan sitta på alla håll förutom uppochner!

NU ÅTERSTÅR BARA VÄNTAN FÖR ATT FÅ HEM grAFIKKORTET... haha uppdatera bring paketföljning konstant

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Skrivet av Laine:

Vilken förbättring redan! Mycket snyggt.

Tack så mycket

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Entusiast

Ser skoj ut, följer

Blir det böjning eller bara raka rör? Förmodar att du ska böja då du verkar köra på EK och de tyvärr inte verkar göra några 90-graders adaptrar för hard tubing

Permalänk
Skrivet av Baalex:

Ser riktigt bra ut.

Ty!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Ser skoj ut, följer

Blir det böjning eller bara raka rör? Förmodar att du ska böja då du verkar köra på EK och de tyvärr inte verkar göra några 90-graders adaptrar för hard tubing

jag kör raka rör! dem har en del 90 graders adaptrar faktist! kommer endast behöva böja typ 2 rör som kommer gå in under min bottenplatta och genom "väggen" under nätagget och sedan upp längs med det hehe svårt att förstå kanske men kommer bilder på det så småningom! väldigt mycket jobb just nu så inte så många uppsates! men ahh som sagt fungerar faktist bra med ek och raka rör

Visa signatur

PC master race!

Permalänk

Uppsate! nya delar!!

SÅÅ äntligen kom mitt 1080 och även den sista radiatorn och mina nya ramminnen :D:D:D:D

1080 Sea Hawk EK!

Untitled by Alexander Andersson, on Flickr

32gb (jag vet onödigt... men ska de va så ska det vara ) haha 3466mhz wroom wroom

Untitled by Alexander Andersson, on Flickr

Nya vs gamla ramminnet!

Untitled by Alexander Andersson, on Flickr

Monterat på moderkortet

Untitled by Alexander Andersson, on Flickr
provmontering av grafikkort visade att det var waaay större än jag väntat mig haha röret till höger ligger precis emot men det gick in!

Untitled by Alexander Andersson, on Flickr

Undersidan på grafikkortet

Untitled by Alexander Andersson, on Flickr

Förhoppningsvis mer tid i slutet av veckan för att fortsätta bygget! på återseende

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Entusiast

Ser fint ut. Men vart hittar du 90° adaptrar? Jag tycker mig ha klickat igenom hela eks sida utan att ha hittat det?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Ser fint ut. Men vart hittar du 90° adaptrar? Jag tycker mig ha klickat igenom hela eks sida utan att ha hittat det?!

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.ekwb.com/shop/ek-af-angled-90-g1-4-black-nickel (Finns i vanlig nickle också)

finns en rad olika om du söker på ek-af som är deras adapterproduktnamn eller vad man ska säga

Kikade på ditt bygge å fatta vad du menade, ek har inga 90graders som du kan sätta direkt på utan du behöver en hdc fitting emellan.. Så betydligt dyrare att göra som jag men hade en del ek grejjer liggande så därför jag fortsatte! Dem du länka i sista inlägget ser najjs ut!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk

Äntligen lite uppsate!

Har varit en sjukt stressig sommar med jobb och annat så datorn har fått vila lite! Men nu har jag kommit igång igen och börjar närma mig klar.. om man glömmer det stora tomrummet över fläktarna Men där håller jag på och spånar på lite idéer men tanken är att jag skall göra en kåpa över fläktarna av akryl som sedan skall lackas i antingen vitt som resten alternativt silver för att knyta an med moderkortet.

Men Här kommer lite bilder! Vi börjar med 2 bilder där rördragningen äntligen blev färdig, blev lite ivrig så inte så många bilder från detta stadie.. Men fick ha 1 böjt rör fram då jag missade hur lång grafikkortet men blev nöjd med hur det blev ändå I bakre facket blev det många böjda rör då det behövdes många vinklar, men denna sida har ju inget fönster hehe!

Här är en bild på baksidan när jag fyllt systemet (hittade 2 mindre läckor som blev lite irritation men löste ganska fort )
BE WARNED FÖR KABELKAOSET!! hur gör folk för att få kablarna så sleek?? hur jag än stripar och drar dem så känns det som att det blir ormbon! tips tages gärna emot!

Framsidan med vätska i! Blev sjukt nöjd med färgkombinationerna

Utsidan, Å vad kan den blanka ytan vara för något måntro?

TADA!!

Ingen rigg är ju komplett utan lite LED ITS ALIIIVE!!

Såhär ser min "mancave" ut... litet men får plats med det nödvändiga!

Nu är det som sagt pusselbiten över fläktarna kvar! Tänkte hitta något bra ritprogram att skissa i så har någon tips på detta uppskattas det !

Kört lite överklockning men får inte processorn över 4.8 kisel lotteri is a bitch.. Men tamparna är lugna under stresstest ligger cpu på 60grader och gfx på 50 så där är man nöjd! Dock har jag börjat märka lite coilwhine på gfx kortet men måste testa lite mer ingående.. Sjukt drygt om det skall whina massa så man måste plocka isär och skicka tillbaka :/

Tills nästa post, På återseende!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Entusiast

Riktigt nice till slut. Men går det inte att få till ett mer klarvitt sken på ledsen?

Visst är det irriterande med röda lampor på moderkortet... jag har en som turligt nog sitter längst ner på moderkortet och bara syns om jag duckar ner och tittar under det andra grafikkortet

Testa dra kabeln så här så man får se skillnaden, tror det kan se lite mer cleant ut

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Riktigt nice till slut. Men går det inte att få till ett mer klarvitt sken på ledsen?

Visst är det irriterande med röda lampor på moderkortet... jag har en som turligt nog sitter längst ner på moderkortet och bara syns om jag duckar ner och tittar under det andra grafikkortet

Testa dra kabeln så här så man får se skillnaden, tror det kan se lite mer cleant ut

http://i.imgur.com/I3fm2zz.png

True ska testa med kabeln! Vad gäller led så tror jag kameran gör det ser mer vitt ut i verkligheten ja död åt röda leeds på moderkort! Funderar på att sätta en pytteliten eltejpsbit 1x1 mm typ eller nått på dem ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

True ska testa med kabeln! Vad gäller led så tror jag kameran gör det ser mer vitt ut i verkligheten ja död åt röda leeds på moderkort! Funderar på att sätta en pytteliten eltejpsbit 1x1 mm typ eller nått på dem ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Jag måste fråga en sak. Hur kommer det sig att du drar ström till Pci-e, behöver du extra kräm? För den kontakten är väl till för extra strömförsörjning till Pci-e-portarna? Right?

Permalänk
Skrivet av Esrakuf:

Jag måste fråga en sak. Hur kommer det sig att du drar ström till Pci-e, behöver du extra kräm? För den kontakten är väl till för extra strömförsörjning till Pci-e-portarna? Right?

vem behöver inte mer kräm!? Haha ne men ärligt talat så hade jag inte en aning om det.. läste på lite nu å såg att det är precis så men tanken är sli när plånboken kräver så kan ju vara bra^^ men då kan jag ju plocka bort den kabeln å slippa dra om! Man lär sig nått nytt varje dag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

vem behöver inte mer kräm!? Haha ne men ärligt talat så hade jag inte en aning om det.. läste på lite nu å såg att det är precis så men tanken är sli när plånboken kräver så kan ju vara bra^^ men då kan jag ju plocka bort den kabeln å slippa dra om! Man lär sig nått nytt varje dag

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte alltid säkert att du behöver den kabeln ens med SLI, särskilt inte om det är Gtx1080 det handlar om. Jag tror bestämt att pci-e 3.0 ska kunna leverera avsevärt mer än 2.0. Sedan har jag inte koll på om Pci-e 3.0 får överstiga en viss effekt p.g.a regulationer.

Kanske kan det vara relevant med 4vägs-sli, då blir det lite kämpigt för pci-e. Tyvärr kommer väl inte Nvidia ge explicit stöd för 4 grafikkort så för normala konsumenter kanske denna kontakt är en aning redundant!

Permalänk

Kom precis hem med nytt chassi då jag inte fick till det som jag ville med mitt carbide och blev kär i thermaltakes p5 chassi. Startar datorn å det blixtrar till i grafikkortet och sprutar ut rök....... vafan gör man!? Kan allt vara pajj i datorn? 😪😪

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Hjälpsam

Det var rätt många år sedan jag funderade på infinity-mirror i chassi, men här har du en riktigt fin implementering av det. Ger en tom och luftig illusion till där kabelkaoset gömmer sig.

Fint utfört.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Det var rätt många år sedan jag funderade på infinity-mirror i chassi, men här har du en riktigt fin implementering av det. Ger en tom och luftig illusion till där kabelkaoset gömmer sig.

Fint utfört.

Tack! Ja den blev fin där men många andra delar på mitt moddande som jag inte blev hundra nöjd med, såg thermaltakes core p5 och blev kär så kommer flytta över allt då jag nu ändå behövt ta isär loop osv så ny bygglogg kommer på detta!

Tack till alla som följt! ❤️

Visa signatur

PC master race!

Permalänk

Till er som följt så har jag nu äntligen lite tid över för att starta igång med mitt bygge igen fast i nytt chassi finns att följa här http://www.sweclockers.com/forum/trad/1464535-core-p5-infinit...

<3

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

Satfläsk vilket brett chassie!

Blev snyggt med att ha allt Cleant på komponent sidan

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro