Permalänk
Medlem

Oroande hög värme FX-8350

Hej

Jag har en FX-8350 som verkar fått lite problem med värme, Den har fungerat klockrent till för någon dag sedan.
Jag märkte problem första gångerna jag spelade Xcom 2 som verkar belasta cpu:n otroligt mycket, det började med ryck men vad jag läst så är Xcom 2 otroligt dåligt optimerat, men senare fick jag att datorn helt enkelt slog av helt.
Jag funderade vad detta var och kollade därför cpu-tempen och programmet CoreTemp gick cpu:n upp på över 80grader vilket jag blev lite orolig för.
Jag hade en Arctic Freezer Pro 7 för kylning och jag tänkte att kanske pastan hade blivit dålig på något vis så eftersom jag inte hade någon ny pasta hemma valde jag att använda FX-8350:s original fläkt men cpu:n ligger på 82grader även med den efter några minuters spelade, idle ligger den på runt 35grader och rummet är runt 25grader, jag kan köpa ny pasta till min större fläkt men frågan är om det gör så stor skillnad, det sägs ju att cpu:n klockar ner vid 62grader och dit har jag lång väg att gå.
Kan det vara något som gått snett i själva processor efter alla år eller är det normalt med över 80grader vid spelande.
Jag vet inte vad den hade original för den har fungerat klockrent fram tills nu så tempen har jag inte ens funderat på.
Om jag inte hittar en lösning på detta blir det nog en Intel efter alla år med AMD, men jag kan inte ha sådana här problem och Zen ligger väldigt långt borta när man har problemen nu.

Permalänk
Medlem

När du bytat fläktar, har du bytat pastan?
Som jag förstår har du bytat Kylare utan att bytat pastan?

Om så är fallet, så har du troligen problemet där.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Originalfläkten var oanvänd så det fanns redan pasta på den, dock skall tilläggas att det finns inga planer på att behålla originalfläkten eftersom den låter något otroligt vid belastning när man är bortskämd med eftermarknadskylare.

Permalänk
Medlem

AC 7pro är knappast den optimala kylaren till en FX8350 håller mer på en CM 212evo eller AC Freezer A30 eller dylika.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

För det första, så har jag för mig att CoreTemp inte läser av temperaturen korrekt på FX-serien. Testa t.ex. HWMonitor istället.

För det andra så finns det två olika temperaturavläsningar (har sett på forumet att folk blir jätteförvirrade och blandar ihop dem hejvilt) och man måste passa sig så att man inte blandar ihop dem. Det är "CPU-temp" eller "Socket-temp" och så är det "Core-temp", ibland kallat "Package". HWMonitor ger dig båda.

Socket-temp (eller CPU-temp) visar oftast högre och du kan utan problem låta den gå upp till 65°C, eller till och med 70°C om du inte överklockar så mycket.

Core-temp (eller package) visar lägre värden, och bör ligga under 55°C vid belastning. Vid ~62°C core-temp börjar den underklocka för att skydda sig mot överhettning.

62°C core temp brukar uppnås vid ungefär 70°C socket temp, men det varierar lite beroende på hur mycket värme CPU'n utvecklar, det vill säga, vilken spänning och klockfrekvens du kör.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless