Min lilla moderkortssamling [Modem Varning ;)]

Permalänk

Min lilla moderkortssamling [Modem Varning ;)]

Passade på att gå igenom vad jag hade liggandes för överklockning nu när det ändå var dags att byta vilka moderkort som låg lättillgängliga i samband med Team Cup. Detta är alltså moderkorts som används och inte som bara ligger och samlar damm.
http://www.techsweden.org/forum/topic/26894-hwbot-team-cup-20...

En samlingsbild på vad som låg i gömmorna. Svårt att se här men ett gäng kändisar är där allt

och från andra hållet.

Börjar från antikt och går framåt:

Först ut ett Socket 7 moderkort i form av ett Chaintech 5agm2

Näst ut, första av två Slot1 moderkort. Ett Abit BE6-II

Detta kompletteras av ett Asus P3B-F

Efter Slot1 kommer SlotA, AMDs egna första socket. Här har jag inget absolut topkort men i alla fall ett helt ok MSI K7-pro v1

Fortsätter med lite modernare saker och ett Intel socket 370 moderkort i form av ett Asus Cusl2-e

Vidare till AMD socket A (462) och samlingens första svarta får, nämligen ett MSI K7T Turbo2. Vad är detta för skitkort undrar ni säkert men det är så att det är ett av de bättre korten för att maximera prestanda tillsammans med SDRam när DDR är för modernt

Fortsätter med Socket A och kortet ni nog hade förväntat er på förra bilden, såklart ett Abit NF7-s

Vidare till Intels socket 478 och ett av mina absoluta favorit moderkort som jag drömde om när jag bara hade råd med ett Abit IC7-G på den tiden, det legendariska Abit IC7-Max3!

Tyvärr kan man inte köra med 479 adapter i Abits 478 moderkort så då krävs det ett Asus kort och då jag dödat mitt P4C800-e deluxe så är det ett P4P800-e Deluxe som finns i samlingen för tillfället. Lätt Vmodat och med 479 adapter samt lite isolering för kaskaden monterat.

Nästa socket är AMD 754, här finns det bara en tillverkare att titta efter och det är de saknade DFI Lanparty korten, i detta fallet inte ett utan två stycken DFI lanparty nf3 250gb, varför två? Jo det andra var så billigt så kunde inte motstå ett reserv kort

Näst ut är ytterligare ett 754 moderkort och nästa svarta får, denna gången ett Epox ep-8heai, detta är inget bra moderkort på något sätt men var det jag fick tag på till en tävling som krävde socket 754 med PCI-e, här sökes ett NF4 Lanparty kort istället.

Vidare till socket 939 och först ut ett MSI K8N Neo2 som är ett av de bästa AGP moderkorten till 939.

Här skulle jag önska jag kunde visa upp mitt DFI lanparty nf4 ultra-d, toppkortens toppkort men det dog spontant under senaste tävlingen så istället blir det ett Asus A8N32-sli deluxe som faktiskt står upp helt ok, i alla fall tillsammans med en OCZ DDR booster för att lösa detta med Vdim

Nu börjar vi närma oss riktigt modern hårdvara och nästa kort är AM2+ då jag skippat AM2 moderkort då de helt enkelt bara är sämre än AM2+ korten som har fullt AM2 stöd. I detta fallet är det ett GA-MA790X-UD3P. Det finns lite uppgraderings potential men är ett bra kort i alla fall

Nu till ett riktigt Frankenstein moderkort i äkta Asrock stil. Ett underbart AM2MF3-VSTA, detta är alltså ett moderkort som stödjer Phenom2 quadcores, DDR2 minnen men har AGP. Fantastisk kombo som ni hör för att maxa ut gamla AGP grafikkort (De gillar dock inte riktigt inte överklockad Phenom2 så har två döda i en låda också..)

När vi ändå är inne på Frankenstein Asrock så finns där lite mer utrymme att få full retard så här kommer ett 4CotrDual-Sata2, ett kort med, sitt lugnt i båten. Socket 775 med stöd för en QX9650, DDR1 och DDR2 (inte samtidigt) och AGP eller PCIe (inte samtidigt). Jag vet inte hur de tänkte här men jag gillart!

Sist men inte minst är det socket 775 moderkort, här finns det massor roliga kort beroende på vad som ska köras, först ut ett Asus P5Q-Deluxe då jag helt enkelt behöver ett 775 moderkort med DDR2 och P45 chipset, kommer bytas ut så småningom (finns ett P5K på första bilden också som är P35 chipset, det ska säljas och är inget att visa upp)

Näst ut kommer en riktig klassiker i form av ett Asus Commando, det allra första ROG moderkortet om inte minnet sviker mig. Kan eventuellt vara ett värdigt alternativ för DDR2 stegen.

Sist ut av 775 moderkorten är kungen själv, Asus REX (Rampage Extreme). Ett kort som fortfarande kostar med begagnat än lite billigare nya Z170 moderkort till skylake men visst är det ett otroligt vackert kort

Sist ut av korten på bilden var ett snart klassiskt Asus P67 Sabertooth med en i7 2600k, får se om den behövs i Team Cup annars säljs det nog också så småningom då det är en ointressant socket för mig. För ny för att vara retro och för gammal för att konkurrera med modern hårdvara i benchmarks.

Nu undrar säkert flera vad katten jag har alla dessa moderkort till. Svaret är enkelt, överklockningstävlingar på HWBot.
Som exempel kommer jag använda följande moderkort för årets Team Cup som startar nu: http://www.techsweden.org/forum/topic/26894-hwbot-team-cup-20...

Socket 462: Abit NF7-s
Socket 478: Abit IC7-Max3
Socket 479: Asus P4P800-e Deluxe (om jag inte får tag i ett P4C800 kort!)
Socket 754: DFI lanparty nf3 250GB
Socket 939: Asus A8N32-Sli Deluxe
Socket Am2+: Gigabyte GA-MA790X-UD3P
Socket 775: Asus Commando och Asus P5Q Deluxe
Socket 1155: Asus Sabertooth P67 vid behov.

Det är med andra ord bra med många moderkort

Permalänk
Medlem

Kul att se! Klart värdigt ett eget galleri tycker jag

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ingen dålig samling. Många gamla fina kort som jag känner igen sen den gamla goda tiden när allt var roligare

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Entusiast

Nästan så det kittlar i fingrarna, på riktigt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Starric:

Kul att se! Klart värdigt ett eget galleri tycker jag

Får ta och låna en bättre kamera först då, ska det bli ett galleri så räcker det ju inte med en vacker samling, det får vara bra bilder också

Skrivet av OSkar000:

Det var ingen dålig samling. Många gamla fina kort som jag känner igen sen den gamla goda tiden när allt var roligare

Saknas fortfarande ett par, främst ett nytt DFI lanparty UT NF4 Ultra-d, ett Asus P4C800-deluxe (har båda som döda kort i reservdelslådan) och ett bra socket 423 mobbo sen ett DFI Infinity NF4X (socket 754 NF4 mobo) hade också suttit fint.
Kollar man på modernare komponenter i form av P45 till 775 så vore ett Gigabyte GA-EP45T-Extreme, Biostar TPower I45 eller ett ASUS Maximus II Formula fel heller men de är inte så högt prioriterade.
Vore även roligt om jag hittade ett socket 478 moderkort som stödjer RDRam, fanns ett på tradera i vintras men det var någon riktigt tråkig modell som inte stödjer överklockning.

**svar på §9 raderat** //Moderator

§9
Permalänk
Medlem

Hade DFI lanparty UT NF4 Ultra gjorde om den så att det gick köra sli på den 😃
La en bygel i mellan 2 kontakter på chipet.. de va tider fint kort var de
den lever än som mini server chip fläkten är utbytt .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Det var många moderkort, 24 st.

Det är 24 moderkort.

Edit: 22.

Permalänk
Medlem

Ganska sent Socket 7-moderkort med ATX, AGP och SDRAM, men jag antar att du vill ha bland det bästa ur varje teknikgeneration, vilket även flera av de andra moderkorten tyder på.

Permalänk
Medlem

Va kul! På den tiden var det spännande att kolla in nya moderkort och socketar och nya CPUn som gick i ständigt högre hastigheter. Nu är det samma trista hårdvara hela tiden.

Permalänk
Skrivet av zapac:

Ganska sent Socket 7-moderkort med ATX, AGP och SDRAM, men jag antar att du vill ha bland det bästa ur varje teknikgeneration, vilket även flera av de andra moderkorten tyder på.

Helt korrekt, min vision är att få tag i det bästa moderkortet till varje socket ur ett rent överklocknings/benchmarks perspektiv samt att fylla i diverse luckor med vad som kan anses vara märkliga moderkort. Därav Am2+/775 Asrock korten med AGP port tex där 775 moderkortet är så sjukt att det stödjer en QX9650 CPU samtidigt som man använder DDR1 Ram tex. Eller varför inte socket A moderkortet som stödjer upp till 2600+ CPUer och använde SD-ram.
Finns nog i alla fall ett dussin moderkort till jag vet jag vill ha men de som är kvar börjar bli ovanliga och dyra. Drar upp ett Aopen i975Xa-YDG som exempel, tänk om ett sånt bara skulle dyka upp någonstans

Permalänk
Medlem

Trodde inte det var ok att länka porr på Sweclockers? Jag rapporterar denna tråd omgående.
:edit: Har tyvärr inte kvar mitt gamla DFI Lanparty, annars hade jag sponsrat det till bättre behövande! (vilka tider det var! DFI var grymma, kungar på support med.)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Inget abit aw9d-max?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Inget abit aw9d-max?

Ett kort efter Abits storhets tid började närma sig slutet så tyvärr rätt ointressant för mig som letar bra överklockningsmoderkort.

Permalänk
Medlem

P3B minns jag som de var igår Stabilt bra moderkort! Rullandes i många många år här.

Kul med lite gamla moderkort!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

Ett inlägg samt svar på inlägget som bröt mot §9 i forumets regler raderat.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Inaktiv

Om jag hadde din samling så skulle jag hänga upp de på väggen i datorrummet.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Om jag hadde din samling så skulle jag hänga upp de på väggen i datorrummet.

Jag försökte få till det med att ha en tavla med de 4 eller eventuellt 6 mest ikoniska korten jag har på väggen ovanför skärmen, tror det hade kunnat bli helt underbart nördigt skitsnyggt! Tänker mig typ, Abit NF7-s, Abit IC7-Max3, DFI lanparty nf3 250gb, DFI Lanparty ut nf4 Ultra-d, Asus Commando och Asus Rampage Extreme på väggen

Men då jag bor i en 2a och har datorn i vardagsrummet så satte sambon tvärstopp för den visionen efter att jag hade lyckats kompromissa in ett extra benchbord med inbyggd Kaskadkylare som tillbehör bredvid skrivbordet

Permalänk
Snusfri

Rolig tråd
Ska ha ett Asus P5W DH Deluxe i gömmorna någonstans som körde min OC'ade E6600 en gång i tiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk

Åh man önskar ju nästan att man sparat alla gamla modekort, man kanske kunde ha gjort något roligt av dem

Permalänk
Medlem

Najs! Fin samling! Haft många av dem själv! Sålt en del...o kastat en del

// LZ

Permalänk
Medlem

Bakom varje kort finns det en pojkes/flickas dröm att vara med i matchen spela det senaste och det häftigaste, drömma sig in i en annan värld ett moderkort bestod av drömmar och förhoppningar.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Drar till med en liten uppdatering här i tråden då jag fick hem en ny leksak igår!
Får tacka @lazat för en trevlig pratstund och affär

Tror rätt många i denna tråden kommer känna igen vilket underbart kort det är, men om inte så är det ett DFI lanparty nf4 ultra-d, det bästa av det bästa från socket 939 tiden. Bara att hoppas detta kortet inte brinner lika snabbt som mitt föra Ultra-d

Medföljande CPU i form av en Opteron 165