Hej:) Behöver snabb hjälp angånde asus dator för bios! Viktigt!

Permalänk

Hej:) Behöver snabb hjälp angånde asus dator för bios! Viktigt!

Hej alla hoppas på bra svar:) Men råkade installera ett bios från en china sida till min nya asus dator:/ Damn nu behöver jag någon kunnig som kan se så att denna e en legit asus support sida! Då jag inte kan återvända till annat bios! Då jag tog senaste jag kommer länka båda sidorna så ni förstår vad jag menar tror den jag hittade va den vanliga business datorer men spel datorna dök upp där med varför jag hamnade på en kina sida vet jag inte men det e en global asus sida iallafall sjukt skumt för kina har samma som svenska sidan annars fast på kinesiska http://support.asus.com.cn/ServiceCenter.aspx?SLanguage=en den jag använde mej av att uppdatera bios! Vill veta om sidan e helt legit! Och orginalet är http://www.asus.com.cn/supportonly och den svenska är http://www.asus.com/se/support/ Sjukt skumt ! Mvh

Permalänk
Medlem

http://www.asus.com.cn/ är Asus officiella chinesiska site så det ska inte vara några problem så länge du fått ner rätt bios för din dator.

Men varför kan du inte byta BIOS igen?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

:)

@TiasE: Hejsan för att jag redan har nyaste winflash säger att jag har nyaste redan och de går inte och uppdatera får nergradera då och de e ändå mer riskabelt! Den du länkade e de men denna då http://support.asus.com.cn/ServiceHome.aspx?SLanguage=en Kolla skillnaden? Visst e de skumt jag hittar alla datorer i listan men ändå varför har asus två stora support sidor:/ Känner du till den sidan jag länkade till nu? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av compumanic85:

@TiasE: Hejsan för att jag redan har nyaste winflash säger att jag har nyaste redan och de går inte och uppdatera får nergradera då och de e ändå mer riskabelt! Den du länkade e de men denna då http://support.asus.com.cn/ServiceHome.aspx?SLanguage=en Kolla skillnaden? Visst e de skumt jag hittar alla datorer i listan men ändå varför har asus två stora support sidor:/ Känner du till den sidan jag länkade till nu? Mvh

Den sidan ligger under samma domän så fortfarande inga konstigheter, och BIOS bör du uppdatera inne i BIOS, inte Windows
Varför de ha flera sidor får du fråga Asus om, men kan ju vara för att det ska vara lättare för Chineser och andra i samma region att komma åt sidan, deras internet är ju ofta inte i samma klass som i västvärlden.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

@TiasE: Okej härligt misstänkte de så du känner igen båda hemsidorna framför allt den jag länkade nu sist då? Då de finns alla regioner på den med bios värkar vara den samma win flash fattade de som samma version borde ju inte ens gå och flasha om de va fel bios right!? Men du använder aldrig winflash själv då? Va bara support som sa att man inte skulle använda china sidan:/ Och win flash i sej söker bara de näst senaste bios man vill ju ha de nya så man slipper barn sjukdomar därav hamnade jag på den andra sidan dock fick ja guide hur man hittade bios på svenska sidan med även de senaste:/ Men funkar datorn fine förutom att vilo läget spökar win 10! Och jag kommer in i bios så e de lugnt? Föresten vet du hur man gör en cmos reset på en asus rog g laptop? Hälst utan och öppna datorn då;)! Mvh

Permalänk
Avstängd

Rent spontant så kan anledningen till att det finns två asus support sidor på samma domän i Kina ha att göra med det faktum att det finns fler varianter av språket beroende på region t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compumanic85:

@TiasE: Okej härligt misstänkte de så du känner igen båda hemsidorna framför allt den jag länkade nu sist då? Då de finns alla regioner på den med bios värkar vara den samma win flash fattade de som samma version borde ju inte ens gå och flasha om de va fel bios right!? Men du använder aldrig winflash själv då? Va bara support som sa att man inte skulle använda china sidan:/ Och win flash i sej söker bara de näst senaste bios man vill ju ha de nya så man slipper barn sjukdomar därav hamnade jag på den andra sidan dock fick ja guide hur man hittade bios på svenska sidan med även de senaste:/ Men funkar datorn fine förutom att vilo läget spökar win 10! Och jag kommer in i bios så e de lugnt? Föresten vet du hur man gör en cmos reset på en asus rog g laptop? Hälst utan och öppna datorn då;)! Mvh

Skulle aldrig falla mig in att använda Winflash eller annat verktyg för att flasha ifrån Windows, flashar man från BIOS är det egentligen bara ett strömavbrott som kan bricka datorn, kör du från Windows kan en applikationskrash eller något annat programrelaterat ställa till med en massa elände.

Har ingen sådan dator själv, men CMOS reset borde ju gå på samma sätt som på andra datorer, dvs gå in i BIOS och välja reset to default?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

@TiasE: Okej förstår winflash i mitt fall e rätt bra:) Då de startar om datorn helt och flashar direkt i låst bios gjort de två gånger med bra resultat då allt bootar som de ska Ne den gamla varianten e riktigt obehaglig tror jag gjort de nångång då man flasha direkt i windows de e inget vidare men detta e typ som usb minne då programmet startar om datorn och man e tvungen och ha i batteriet! Okej:) Ska kolla de du sa tror dock inte de finns på den och lägga allt som def men ska se sen:) Ändrade dock bort power saving så försvann wake up problemen:) Stod till och med att de kunde ställa till och ha den igång mycket skumt att man har den igång som stock i bios då:/ Tack för all hjälp så länge:) Men då kör du på stationär bara då? Mvh

Permalänk

@anumeon: Jo måste vara något sådant drygt bara man hamnade på business sidan alltså sidan för deras vanliga basic datorer dock fanns ju alla bios för alla datorer i g serien där! Men extremt långsamt och välja i listan vilket gör en osäker:/ Ångrar en del att jag inte valde bioset från svenska sidan men har snokat djupt i de och de värkar vara globala båda två skiljer några kb i komprimerad storlek

Permalänk

Off topic!

Nån annan här med asus dator som uppdaterat via den andra sidan jag länkade till:) ? Mvh