Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009

NH-D14, CM 212 eller h115i?

Bygger ihop min nya burk just nu, skaffat en i7 6700k och ett MSI Gaming M5. Är osäker på om jag ska köra luft eller AIO. Har köpt en Corsair h115i men vet inte om det är overkill/för dyr lösning. Räcker det med en Noctua DH-14? Har inga större ambitioner att klocka cpun utan vill hellre ha en sval och stabil lösning. Har även en CM 212 EVO liggande. Chassit är ett Fractal Design XL R2. Bifogar ett suddigt foto.

Vidare, jag skulle vilja veta hur jag gör om mina 3 pins chassifläktar till PWM-fläktar?

Tacksam för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Noctuas DH-14, duger gott och väl.
Den räcker till även om du skulle vilja överklocka lite.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

FX-8320 | ASUS GTX 980 TI REF | Sabertooth 990FX R2.0 | 2xSamsung SSD 850 PRO 256GB | EVGA Supernova 1000W P2 | Fractal design Define R5 | Kingston Hyperx Savage 2x8gb cl11 DDR3 | XL2411Z | Noctua NH-D15 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2016

Om du köpte h115i'an via internet och det har inte gått 14 dagar sedan köpet har du fortfarande ångerrätt. AIO är mest för de som vill ha kite mer kylförmåga men till en högre ljudnivå eller de som väljer det för estetiska skäl. Jag skulle köra på D15 om jag var du. CM's EVO är ju en budget lösning vilket inte helt passar till en 6700k.

För att svara på din fråga angående fläktarna så måste fläktarna ha en 4-pin kontakt (PWM styrda kallas det) och moderkortet ha 4-pin kontakter (de flesta moderkort har dem). Om man då pluggar in en 4-pin fläkt till en 4-pin fläktingång kan man styra fläkten i biosen eller till och med med mjukvara på datorn. Det finns dock undantag, fläktar med 3-pin kontakter (troligen de du har) kan styras på många Asus moderkort p.g.a deras egna funktion. Deras fläkthastighet ändras även i biosen. Om du inte har ett Asus moderkort med den funktionen och dina fläktar är 3-pin så är det ända jag skulle kunna tänka mig en fläkthub som denna:https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub/#specs .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Loleo:

Om du köpte h115i'an via internet och det har inte gått 14 dagar sedan köpet har du fortfarande ångerrätt. AIO är mest för de som vill ha kite mer kylförmåga men till en högre ljudnivå eller de som väljer det för estetiska skäl.

Du vet att en NH-D15 spöar eller ligger i linje med alla AIO kylare i benchmarks?

Enda anledningen i min bok att köra AIO är om man har ett väldigt litet chassi, och inte får plats med en stor kylare. Annars ser jag ingen som helst vinning med AIO.

Är man intresserad av att köra vattenkylning ska man satsa på ett riktigt kit.

Core I7 Q6700K@ 4,6 Ghz | ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO | Asus GTX 780 Ti |Corsair Vengeance 3000 Mhz 32GB|Noctua NH-D15 | Corsair AX860i | Windows 10 PRO 64 bit | Creative Soundblaster X-FI Titanium F4tality | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Roccat Tyon | Corsair k75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Loleo:

Om du köpte h115i'an via internet och det har inte gått 14 dagar sedan köpet har du fortfarande ångerrätt. AIO är mest för de som vill ha kite mer kylförmåga men till en högre ljudnivå eller de som väljer det för estetiska skäl. Jag skulle köra på D15 om jag var du. CM's EVO är ju en budget lösning vilket inte helt passar till en 6700k.

För att svara på din fråga angående fläktarna så måste fläktarna ha en 4-pin kontakt (PWM styrda kallas det) och moderkortet ha 4-pin kontakter (de flesta moderkort har dem). Om man då pluggar in en 4-pin fläkt till en 4-pin fläktingång kan man styra fläkten i biosen eller till och med med mjukvara på datorn. Det finns dock undantag, fläktar med 3-pin kontakter (troligen de du har) kan styras på många Asus moderkort p.g.a deras egna funktion. Deras fläkthastighet ändras även i biosen. Om du inte har ett Asus moderkort med den funktionen och dina fläktar är 3-pin så är det ända jag skulle kunna tänka mig en fläkthub som denna:https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub/#specs .

Skrivet av 93Clocker:

Du vet att en NH-D15 spöar eller ligger i linje med alla AIO kylare i benchmarks?

Enda anledningen i min bok att köra AIO är om man har ett väldigt litet chassi, och inte får plats med en stor kylare. Annars ser jag ingen som helst vinning med AIO.

Tack för era svar! Bekymret är att jag inte kan få tag i en NH-D15 idag vilket är ett måste. Så, funkar D14 "lagom" bra?

Mvh.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jun 2005

@karhart: Då skulle jag installerat Coolermaster-kylaren, lämnat tillbaka Corsairen och inväntat NH-D15.

| 5820k | Asus X99-A | Corsair 16GB | Msi GTX970 | Corsair RM750X | Fractal Define S |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009

@Fredrim: med andra ord anser du att D14 är såpass mycket sämre än D15?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av karhart:

@Fredrim: med andra ord anser du att D14 är såpass mycket sämre än D15?

Jämför testerna..
http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...
det lite äldre testet av d-14
http://www.sweclockers.com/test/6211-processorkylare-vintern-...

Annars finns det flera länkar att titta på:
http://www.overclockers.com/noctua-nh-d15-heatsink-review/

Så kan man själv bilda sig en uppfattning vad man skall gå på..

Dell U2311H
[ FD R3 Black ][ Asus P8Z77- V Deluxe ][ I5 3570K ][ Noctau NH-D14 ][ Corsair Vengeance 8GB LP 1600 ][ Crucial M4 128 GB ]
[ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Asus DRW-24B5ST ][ BeQuiet E9CM 680W ] [ Asus STRIX GTX 970 OC 4GB ]
[ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB x2 ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Raw Rubberized ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Helt olika testsystem som användes i de testerna, så resultaten kan inte jämföras med varandra.

Skrivet av NightFred:

Som framgår i det testet så ät det mest fläktarna som skiljer sig mellan D14 och D15, själva kylflänsen är i stort sett samma.

Men annars finns ju även NH-U14S som jag själv föredrar framför D14/D15-bjässarna. Den är mycket mindre och lättare, och som man kan se i Sweclockers test av D15 så är den inte så mycket sämre än D15. Men alla tre är så klart mycket kompetenta kylare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jun 2005

@perost: En annan sak att ha i åtanke är att NH-D15 har utstansat utrymme för höga ramminnen som ökar kompabiliten för vissa, detta är ju något som inte har några rörliga delar(flänsen) och håller således många många år och datorbyggen.

Edit. Noctua har grym support och brukar tillhandahålla monteringskit för socklar i framtiden helt gratis.

| 5820k | Asus X99-A | Corsair 16GB | Msi GTX970 | Corsair RM750X | Fractal Define S |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009

@Fredrim: sant. Dock kör jag Hyper Fury X lågprofil så jag tror inte att jag kommer få problem. Jag tror att jag kommer köra på D14. Jag lär sällan pressa min CPU till max så den kommer nog kyla adekvat. Återkommer med siffror.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Fredrim:

@perost: En annan sak att ha i åtanke är att NH-D15 har utstansat utrymme för höga ramminnen som ökar kompabiliten för vissa, detta är ju något som inte har några rörliga delar(flänsen) och håller således många många år och datorbyggen.

Edit. Noctua har grym support och brukar tillhandahålla monteringskit för socklar i framtiden helt gratis.

Så länge du skickar med ett kvitto på din CPU kylare så kommer det ett nytt monteringskit i brevlådan.. Har gjort det en gång och då var det inga problem..

Dell U2311H
[ FD R3 Black ][ Asus P8Z77- V Deluxe ][ I5 3570K ][ Noctau NH-D14 ][ Corsair Vengeance 8GB LP 1600 ][ Crucial M4 128 GB ]
[ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Asus DRW-24B5ST ][ BeQuiet E9CM 680W ] [ Asus STRIX GTX 970 OC 4GB ]
[ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB x2 ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Raw Rubberized ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jun 2005

@karhart: Det är absolut inge fel på den, har en själv faktiskt. Tuta och köör!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Köp NH-D15S

Du får utrymme för PCI-E platsen.

MVH

- Wellsburg Endurance -

Haswell-E 5960X l MSI X99 GODLIKE Gaming l Radeon Pro Duo 8GB HBM l Intel 750NVMe 400GB l 32GB DDR4 l Corsair RM1000i l Corsair H110i GTX l Enthoo Pro l 1440P@144Hz@Freesync l

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av 93Clocker:

Inget tvivel om att de större tornen presterar bra.
En annan sak att ha i åtanke för den skara som flyttar datorn ofta är att den kan gå sönder med en för stor tornkylare monterad. Det är därför exempelvis Inet inte levererar färdiga datorer med kylare med vikt på över 750g. NH-D15 vägar i runda slängar 1300g.
Inget större problem om man har datorn liggandes på "ryggen" vid frakt, vilket även skyddar grafikkortet från att hänga sig.

ONT:
Om du inte redan bestämt dig så rekommenderar jag dig att titta på Noctuas NH-U14S också!

Dumburken:
6800K baserad rigg med ett ghettomoddat gtx 970 :)
Kringutrustning:
ASUS MG278, HHKB Professional 2, G502, G930
Citera/"svara" gärna för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Tänk på att stora tornkylare kan blockera den översta PCI-e platsen utöver minnena. Jag hade kört med AIO kylaren då den tar mindre plats kring processorn plus att det ser snyggare ut.

Chassi: Parvum M1.0 & EKWB custom loop CPU: Intel i7 4790K RAM: Kingston HyperX Savage 16Gb Moderkort: Asus Maximus VII Hero GPU: EVGA GTX 980 Ti SSD: Samsung 850 PRO 256GB PSU: Corsair AX860
• Galleri •
• XBL GT: motor sw •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009

@maniac: det är absolut något att tänka på. Jag ska prova både h115i och D14 och se vilken som passar bäst. Tack alla för era svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013

D14 fungerar utmärkt, fördel och nackdelar finns det med bägge, det är betydligt tystare att köra med D14 om du inte har fläktar i toppen eller sidan på lådan, sätter du H115 i toppen så kommer du få en del mera fläktljud och speciellt om du kör corsairs originalfläktar men jag gillade fördelen med att den dumpar värmen utanför lådan från cpun när man har det så.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009

@Mac83: har köpt två noctua 140mm fläktar som ska skruvas på radiatorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009

Trubbel! Mitt chassi passar inte helt. Får bara i 4 av 8 skruvar på h115i-radiatorn. Frågat är dock om det gör något? Det sitter ju fast med 4...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Aeig:

Köp NH-D15S

Du får utrymme för PCI-E platsen.

MVH

Lägger min röst på detta förslag. Vanliga NH-D14 och 15 är ganska störiga när det gäller att få plats med minnen och grafikkort.

#1: INTEL CORE i7 5960X - ASUS RAMPAGE V EXTREME - 32GB DDR4 - 1TB SSD - GAINWARD GTX 1080 PHOENIX GS 8GB
#2: INTEL XEON E3-1240v3 - ASROCK Z87 FORMULA OC - 16GB DDR3 - 250GB SSD - 22TB HDD - MSI GTX 750 Ti 2GB
#3: INTEL CORE i7 6700K - ASUS Z170i PRO GAMING - 16GB DDR4 - 750GB SSD
#4: LENOVO THINKPAD X1 YOGA - INTEL CORE i5 6300U - 8GB DDR3L - 180GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Loleo:

Jag valde en AIO pga utseendet inte kylningen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009

Datorn startar inte öht... postar inte ens. Jävla drygt.

Edit. Moderkortet är defekt. Får felkoder vid boot. Returneras. Suck. Skickar åter h115i också, beställt en D15-s istället. Kommer ändå inte att kunna spela i helgen som jag planerade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009

Nu har jag fått tag i en D15. Köpte av en bekant. Och bytt moderkort till ett Asus Z170 pro gaming. Åter till skruvandet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av karhart:

Nu har jag fått tag i en D15. Köpte av en bekant. Och bytt moderkort till ett Asus Z170 pro gaming. Åter till skruvandet!

Lycka till.

OnT; Jag kör med setupen i sign och är sjuk nöjd med hur väl kylaren kan kyla min 6700K. Går aldrig över 60 grader i full load med fläktarna @ 1000rpm.

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ 4.7Ghz 1.305v kyls av en Noctua NH-D14 @ 1000rpm -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair AX860i -|- SSD Samsung 830 128GB -|- HDD WD Blue 1TB -|- GPU MSI GTX 970 4GB -|- Chassi Phanteks Eclipse P400S

Laptop; ASUS N53SV

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2008

Testa Cm 212, se om du nöjd. Ta beslut efter det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Calathea:

Testa Cm 212, se om du nöjd. Ta beslut efter det.

Idle temp med D15 och två fläktar runt 25° C. Hörs inte ett smack. Ska testa under load vid tillfälle.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av karhart:

Trubbel! Mitt chassi passar inte helt. Får bara i 4 av 8 skruvar på h115i-radiatorn. Frågat är dock om det gör något? Det sitter ju fast med 4...

Kan säga att jag iinte skulle kört med färdigbyggd AIO. Swec redaktionen och flertalet privatpersoner har haft problem allt ifrån pumpen går sönder till den läcker (custom byggd verkar hålla bättre, om den monteras rätt).

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar