Permalänk
Medlem

Hur krävande är OBS (streaming)?

Hej!

Jag har läst att OBS är väldigt krävande för processorn och då undrar jag hur krävande är det egentligen?
Syrran håller på med streaming och hon spelar CS:GO, men för henne laggar det och hela datorn fryser fast. Det sker framförallt när hon rör sig som det uppstår FPS drops. Jag har aldrig streamat och vet ej hur det fungerar men hennes specs ser ut så här:

AMD A8 7650K
8GB ram
500GB 5400RPM hårddisk (SSD ska införskaffas)
GTX 970
Internet: 100/10
Skärm: Acer (1080p) 144hz

När hon inte streamar så får hon ca 100-200fps på hög grafik 1080p. När hon streamar däremot så skjuter CPU användningen till 50-100%. Spelar hon ex Witcher 3 och streamar samtidigt så laggar det mindre än CS:GO (witcher 3 är väl mer krävande?)
Jag har kollat temperaturer och CPU går som högst upp till 75 grader med stock-kylare och GPU håller sig sval.

Någon som har en idé på vad det kan vara som spökar? Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

OBS använder olika sorters encoding för videon, kolla här.

Be henne prova att byta där, så att det inte är H264 utan det andra alternativet NVENC, så ber du henne dra på CS och ser om det fortfarande beter sig likadant.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Det jag vet är att om man spelar på Windows (Som jag antar är fallet med The Witcher 3) så kan du använda programmet Dxtory (kostar dock) för att fånga ljud och bild, skicka det till OBS som sedan skickar ut det på nätet.

Kanske en lösning?

https://www.youtube.com/watch?v=0tBqiUZE1t4

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar! Så som jag har förstått det är NVENC när OBS låter GPUn sköta större delen av beräkningen istället för APUn? eller pratar jag i nattmössan nu?

Någon som vet om AMD processorn klarar streaming eller är den för svag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajper:

Tack för snabba svar! Så som jag har förstått det är NVENC när OBS låter GPUn sköta större delen av beräkningen istället för APUn? eller pratar jag i nattmössan nu?

Någon som vet om AMD processorn klarar streaming eller är den för svag?

Ja, det stämmer ungefär. Vissa processorer med iGPU kan man ange den specifikt för att hantera skiten också, om man ändå har ett dedikerat grafikkort som står för 3D:n, men av de olika har det alternativet gett mig överlägset sämst resultat på min gamla 2600k.

Hennes GPU är en del resor kralligare än processorn så NVENC vore nog mest rimligt för CPU-tunga spel. Processorn tekniskt sett klarar väl streaming men 4 AMD-kärnorn från ett par år sen kommer ha svårt att hänga med bra i snabb fysik/uppritning som det är. Encoding hjälper inte liksom. I CS borde hon inte förlora mycket prestanda på att köra NVENC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Ja, det stämmer ungefär. Vissa processorer med iGPU kan man ange den specifikt för att hantera skiten också, om man ändå har ett dedikerat grafikkort som står för 3D:n, men av de olika har det alternativet gett mig överlägset sämst resultat på min gamla 2600k.

Hennes GPU är en del resor kralligare än processorn så NVENC vore nog mest rimligt för CPU-tunga spel. Processorn tekniskt sett klarar väl streaming men 4 AMD-kärnorn från ett par år sen kommer ha svårt att hänga med bra i snabb fysik/uppritning som det är. Encoding hjälper inte liksom. I CS borde hon inte förlora mycket prestanda på att köra NVENC.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket för ditt svar! Fick ett sms om att det vart mycket bättre med NVENC
Processorn är ganska ny men hon visste inte att hon skulle streama när vi väl beställde. Får väl bli ett nytt köp
Tack!!